Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     115- Forslag til Lov om indgåelse af skatteaftaler mellem Danmark og Isle Of Man.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 af 17. april 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Spørgsmål 1: Vil ministeren redegøre for indholdet af den aftale, som Sverige har indgået med Isle of Man? Det bedes i tilknytning hertil oplyst på hvilke områder, den svenske aftale afviger fra den danske aftale, herunder med angivelse af på hvilke områder, Sverige eventuelt har opnået en bedre aftale end Danmark.

 

Svar: Sverige har ligesom Danmark indgået fire aftaler med Isle Of Man den 30. oktober 2007 i Oslo.

Nedenfor redegøres der for materielle afvigelser mellem de svenske aftaler og de tilsvarende danske.

Aftalerne mellem Danmark/Sverige og Isle of Man om udveksling af oplysninger i skattesager:

Opregningen i artikel 2, stk. 1, af omfattede skatter er forskellig. Forskellen skyldes forskellige strukturer i Danmarks, henholdsvis Sveriges indkomstskattesystem. I begge tilfælde omfattes fra begge aftaleparters side indkomstskatter. Denne forskel genfindes i aftalerne til undgåelse af dobbeltbeskatning af fysiske personer. 

Danmarks henholdsvis Sveriges territoriale definition i artikel 3, stk. er forskellig. Definitionerne følger de to landes sædvanlige, men forskellige aftalepraksis. Denne forskel genfindes i alle 4 aftaler med Isle of Man.

Ikrafttrædelsesbestemmelserne i artikel 11 er forskelligt udformet. Den danske formulering har baggrund i, at der efter dansk ret ikke opereres med skatteår, men derimod med indkomstår.

Aftalerne mellem Danmark/Sverige og Isle of Man til undgåelse af dobbeltbeskatning af fysiske personer:

Danmark har fået tilføjet i indledningen, at aftalen udgør et supplement til aftalen om udveksling af oplysninger i skattesager. Dette har ingen praktisk betydning, da såvel Danmark som Sverige har betinget sig, at denne – og de to nedennævnte aftaler – umiddelbart anses for opsagt, dersom aftalen om udveksling af oplysninger i skattesager opsiges af en af parterne, jf. artikel 14, stk. 2, samt henholdsvis artikel 5, stk. 2, og artikel 7, stk. 2, i de to nedennævnte aftaler.

Danmarks aftale indeholder i artikel 5 om personligt arbejde i tjenesteforhold et stk. 3 om arbejdsudleje. Bestemmelsen er indsat efter dansk ønske og er i overensstemmelse med sædvanlig dansk aftalepraksis. Sverige indsætter efter sin sædvanlige praksis ikke en tilsvarende bestemmelse i sine aftaler.

Artikel 8 om beskatning af pensioner er forskelligt udformet og afspejler sædvanlig aftalepraksis i henholdsvis Danmark og Sverige. Begge bestemmelser indebærer materielt, at pensioner beskattes i kildelandet.

I artikel 11 om ophævelse af dobbeltbeskatning er de danske og de svenske metodebestemmelser forskelligt affattet og afspejler sædvanlig aftalepraksis for henholdsvis Danmark og Sverige. Isle of Man’s metodebestemmelse er derimod identisk i de to aftaler.

Aftalerne mellem Danmark/Sverige og Isle of Man til undgåelse af dobbeltbeskatning af foretagender, der driver skibe og fly i international trafik:

I artikel 2 om undgåelse af dobbeltbeskatning er i den danske aftale medtaget et stk. 2, hvorefter fortjeneste ved afståelse af skibe, fly m.v., kun kan beskattes i den stat, hvor foretagendet er hjemmehørende. Bestemmelsen er i overensstemmelse med dansk aftalepraksis. Det vides ikke, hvorfor bestemmelsen ikke er medtaget i den svenske aftale.

Aftalerne mellem Danmark/Sverige og Isle of Man om adgang til gensidig aftaleprocedure i forbindelse med regulering af forbundne foretagenders fortjeneste indeholder ikke indbyrdes afvigelser, som der ikke er redegjort for ovenfor.

Endvidere kan det nævnes, at både Danmark og Sverige har indgået aftaler med Isle Of Man om udveksling af oplysninger om renteindtægter i tilknytning til EU’s rentebeskatningsdirektiv fra 2005. Disse aftaler er parallelle.

Herudover har Sverige ingen individuelle aftaler med Isle of Man.

På baggrund af ovenstående er det min opfattelse, at der ikke kan påvises områder, hvor Sverige skulle have opnået en bedre aftale med Isle of Man end Danmark.

Â