Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

J.nr. 2008-1942

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato:  april 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 7. april 2008 følger hermed velfærdsministerens svar på spørgsmål nr. 6 til L 110.

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 6:

 

Hvornår afskaffede regeringen muligheden for at give påbud? Hvilken regering? hvilke partier stemte for afskaffelsen af, at der kunne gives påbud? Hvad var deres begrundelse for afskaffelsen?

 

Svar:

 

Muligheden for at meddele påbud blev afskaffet som et led i byfornyelsesreformen, der blev udmøntet i lov om byfornyelse og udvikling af byer. Loven trådte i kraft 1. januar 2004 under den borgerlige regering, som tiltrådte i 2001.

 

For lovforslaget stemte V, DF, KF, RV og KD.

 

Begrundelsen for at afskaffe bl.a. påbudsmuligheden var ønsket om øget frivillighed i lovgivningen.

 

Den tidligere gældende byfornyelseslov byggede på et grundlæggende princip om, at det var kommunen, der var initiativtager til beslutninger efter loven. Kommunen planlagde indsatsen og opfordrede ejerne til at byforny ejendommene. Overfor ejere, som ikke ønskede at indgå i istandsættelsesprojekter på de allerdårligste ejendomme, indeholdt den dagældende lov forskellige tvangsmæssige muligheder, som påbud til ejeren om at gennemføre bestemte arbejder, adgang til tvangsgennemførelse samt til at råde over ejerens ejendom.   

 

Med byfornyelsesreformen var det regeringens ønske, at loven grundlæggende blev udformet som et tilbud, hvor ejeren har mulighed for at søge tilskud til at gennemføre byfornyelse og ikke som tidligere, hvor ejeren blev stillet over for et offentligt krav om byfornyelse.  

 

 

Karen Jespersen

 

/ Pia Scott Hansen