Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: Â april 2008
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 7. april 2008 følger hermed velfærdsministerens svar på spørgsmål nr. 6 til L 110.
Â
Hvornår afskaffede regeringen muligheden for at give påbud? Hvilken regering? hvilke partier stemte for afskaffelsen af, at der kunne gives påbud? Hvad var deres begrundelse for afskaffelsen?
Svar:
Muligheden for at meddele påbud blev afskaffet som et led i byfornyelsesreformen, der blev udmøntet i lov om byfornyelse og udvikling af byer. Loven trådte i kraft 1. januar 2004 under den borgerlige regering, som tiltrådte i 2001.
For lovforslaget stemte V, DF, KF, RV og KD.
Begrundelsen for at afskaffe bl.a. påbudsmuligheden var ønsket om øget frivillighed i lovgivningen.
Den tidligere gældende byfornyelseslov byggede pÃ¥ et grundlæggende princip om, at det var kommunen, der var initiativtager til beslutninger efter loven. Kommunen planlagde indsatsen og opfordrede ejerne til at byforny ejendommene. Overfor ejere, som ikke ønskede at indgÃ¥ i istandsættelsesprojekter pÃ¥ de allerdÃ¥rligste ejendomme, indeholdt den dagældende lov forskellige tvangsmæssige muligheder, som pÃ¥bud til ejeren om at gennemføre bestemte arbejder, adgang til tvangsgennemførelse samt til at rÃ¥de over ejerens ejendom.  Â
Med byfornyelsesreformen var det regeringens ønske, at loven grundlæggende blev udformet som et tilbud, hvor ejeren har mulighed for at søge tilskud til at gennemføre byfornyelse og ikke som tidligere, hvor ejeren blev stillet over for et offentligt krav om byfornyelse. Â
Â
Karen Jespersen