Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 33 92 93 00

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

J.nr. 2008-1942

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 14. april 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2. april 2008 følger hermed velfærdsministerens svar på spørgsmål nr. 2 til L 110.

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 2:

 

Hvordan stiller ministeren sig til at indføre en mulighed for at pålægge ejerne af de dårlige boliger i landdistrikterne at redegøre for, hvad de påtænker at anvende deres bolig til, med andre ord at indføre denne mulighed på linje med de øvrige redskaber i lovforslaget?

 

Svar:

 

Byfornyelsesloven indeholder som et af hovedelementerne en øget fokus på frivillighed ved i højere grad at tage udgangspunkt i frivillighed frem for i krav for det offentlige. Loven er grundlæggende udformet som et tilbud, hvor ejeren får mulighed for at søge om tilskud til at gennemføre byfornyelse. Når initiativet er ejerens, og muligheden for støtte derfor ikke på forhånd er givet, er ejerens motivation til selv at finansiere byfornyelsesarbejder meget større.

 

I praksis indebærer dette, at kommunen som led i en samlet byfornyelsesindsats kan henvende sig til ejere af dårlige boliger i landdistrikter for at få afklaret ejers fremtidige planer med ejendommen, herunder eventuelt om, hvorvidt ejeren ønsker at søge om byfornyelsesstøtte til at istandsætte eller ombygge ejendommen. Ønsker ejeren ikke at gå i dialog med kommunen, har kommunalbestyrelsen mulighed for at gribe ind over for ejeren i særligt graverende situationer. I tilfælde af sundheds- eller brandfare kan kommunalbestyrelsen nedlægge forbud mod beboelse eller ophold (kondemnering). Når der er nedlagt forbud, har kommunalbestyrelsen mulighed for at forlange, at ejeren nedriver bygningen. Endvidere får kommunalbestyrelsen efter lovforslaget mulighed for at give ejeren påbud om at afhjælpe kondemnable forhold, hvis det findes rimeligt ud fra en samlet økonomisk, bebyggelsesmæssig og brand- og sundhedsmæssig vurdering. Efterkommer ejeren ikke påbuddet, vil kommunalbestyrelsen efter lovforslaget have mulighed for at lade arbejderne udføre for ejerens regning eller forlange at overtage ejendommen med henblik på at gennemføre afhjælpning af de kondemnable forhold.

     

På denne baggrund er det min opfattelse, at der er ikke behov for yderligere regler om tvang over for ejeren på byfornyelsesområdet.

 

 

Karen Jespersen

 

/ Pia Scott Hansen