Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato:
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 22. april 2008 følger hermed velfærdsministerens svar på spørgsmål nr. 14 til L 110.
Â
Idet der henvises til ministerens svar på spm. 11 bedes ministeren oplyse, hvad det vil koste at indføre en obligatorisk tilsynsforpligtelse for kommunerne i forhold til tilsyn med tomme/dårlige boliger. Ministeren bedes desuden oplyse, om ministeren vil stille ændringsforslag om en sådan obligatorisk tilsynsforpligtelse. I benægtende fald bedes ministeren yde teknisk bistand til et sådant ændringsforslag.
Svar:
Den offentlige udgift til indførelse af en tilsynsforpligtelse afhænger af den præcise udformning af forpligtelsen og af de krav, der stilles til tilsynet. Under forudsætning af, at en tilsynsforpligtelse i gennemsnit kræver et halvt årsværk pr. kommune, skønnes det, at udgiften årligt vil ligge i størrelsesordenen 30 mio. kr.
Den eksisterende forpligtelse for kommunalbestyrelsen til at føre tilsyn med, at ejendomme, som benyttes til beboelse og ophold ikke ved deres beliggenhed, indretning eller andre forhold er sundhedsfarlige eller brandfarlige, er begrundet i hensynet til personers sundhed og sikkerhed. Loven har således fastsat en laveste acceptabel sundheds- og sikkerhedsmæssig grænse for ejendomme, der benyttes til bolig eller ophold, ligesom loven pålægger kommunalbestyrelsen at tilse, at denne grænse ikke overskrides.
For ejendomme, som ikke benyttes til beboelse eller ophold er der ikke den samme begrundelse for at beskytte personer.Â
Forslaget om kondemnering af tomme boliger i L110 har til formÃ¥l at give kommunalbestyrelsen en mulighed for at nedlægge forbud mod beboelse i de situationer, hvor der er behov for at forhindre personer i at flytte ind i sundhedsfarlige boliger eller foretage spekulative opkøb af kondemnable ejendomme. Kommunerne vil kunne benytte dette instrument i det omfang, det findes nødvendigt. Der er sÃ¥ledes ikke noget til hinder for, at en kommune kan beslutte at føre tilsyn med alle tomme boliger i kommunen.      Â
En samtidig udvidelse af kommunalbestyrelsens forpligtelse til generelt at føre tilsyn med tomme ejendomme vil efter min opfattelse række langt ud over formålet med bestemmelserne – nemlig at beskytte personer mod beboelse i sundhedsfarlige boliger – og således medføre et helt unødigt ressourceforbrug. Det er endvidere vigtigt at understrege, at et pligtmæssigt tilsyn over for tomme boliger ikke vil forbedre personers sikkerhed.
Â
På den baggrund finder jeg ikke grundlag for at stille ændringsforslag om en obligatorisk tilsynsforpligtelse.
Ændringsforslag til L110
Ændringsforslaget er udformet sÃ¥ledes, at tilsynsforpligtelsen omfatter alle ejendomme, idet kommunerne i praksis vil fÃ¥ betydelige vanskeligheder med at udskille tomme boliger fra øvrige tomme opholdslokaler.Â
Til § 1
1) Efter nr. 5 indsættes som nyt nr.:
â€01. I § 75, stk.1, udgÃ¥r â€som benyttes til beboelse og ophold,â€.
(Kommunal tilsynsforpligtelse over for alle ejendomme.)
Bemærkninger Â
Med ændringsforslaget udvides kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse over for sundheds- og brandfarlige ejendomme fra kun at omfatte lokaliteter, som anvendes til beboelse og ophold til også at omfatte tomme ejendomme. Den foreslåede tilsynsforpligtelse omfatter således alle ejendomme.
Â
Som nævnt kan regeringen ikke støtte et sÃ¥dan ændringsforslag.   Â
Karen Jespersen