|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. april 2008 J nr.             |
|
Energipolitisk Udvalg har i brev af 10. april 2008 stillet mig følgende spørgsmål vedrørende L 108, forslag til ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning og lov om Energinet.dk, som jeg hermed skal besvare:
"Vil ministeren – som teknisk bistand – oversende et ændringsforslag, der fjerner begrænsningen for, at helt eller delvis kommunalt ejede selskaber kan tilbyde kunderne handel med CO2-kvoter og annullering af CO2-kvoter? Som lovforslaget er udformet, fratages de kommunale selskaber muligheden for at sælge det eneste produkt, der i den sammenhæng reelt kan bidrage til at reducere udledningen af CO2?"
Et ændringsforslag med det ønskede indhold kan formuleres således:
.
x) Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
â€Â§ 01
I lov nr. 493 af 9. juni 2004 om CO2-kvoter foretages følgende ændringer:
1. I § 14 indsættes som stk. 3:
â€Stk. 3.  Kommuner kan deltage i selskaber, som køber, sælger eller rÃ¥der over CO2-kvoter omfattet af denne lov.â€.â€
[Adgang for kommuner til frit at handle med CO2-kvoter]
Bemærkninger:
Lovforslaget giver kommuner adgang til frit at handle med CO2-kvoter.
Kommuner kan kun udøve aktiviteter, som har hjemmel i skreven lovgivning eller i de almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse – de såkaldte kommunalfuldmagtsregler.
Det fremgår af det fremsatte lovforslag nr. L 108 om ændring af bl.a. lov om elforsyning, at kommuner i et vist omfang har hjemmel i elforsyningslovens regler om tilknyttede aktiviteter til at handle med CO2-kvoter og CDM- og JI-kreditter. Det drejer sig om den handel, der har baggrund i elproduktionsvirksomheders behov for CO2-kvoter. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 1, for den nærmere afgrænsning heraf.
Ved dette forslag gives kommuner en ubegrænset adgang til at handle med CO2-kvoter, når handlen foregår i et helt eller delvist kommunalt ejet selskab. Handelen kan også omfatte opkøb af kvoter med henblik på at fjerne disse fra markedet og den efterfølgende annullering af kvoterne. Forslaget giver således kommuner adgang til at handle med CO2-kvoter på kommercielle vilkår med mulighed for såvel overskud som underskud.
Forslaget Ã¥bner ikke op for, at kommuner f.eks. kan anvende midler, som stammer fra aktiviteter omfattet af el-, varme- og naturgasforsyningslovene pÃ¥ handelen med CO2-kvoter. Dette medfører, at handelen med CO2-kvoter f.eks. ikke kan pÃ¥begyndes i en elhandelsvirksomhed. Dette skyldes, at elhandelsvirksomheder er omfattet af elforsyningslovens § 37 a, hvis formÃ¥l er at undgÃ¥, at der opsamles kapital fra elforsyningsvirksomheder, som anvendes til andre aktiviteter uden for el-, varme- og naturgasforsyningslovene, uden at der sker modregning i kommunens bloktilskud. I henhold til elforsyningslovens § 37 a, stk. 1, kræves der derfor tilladelse fra klima- og energiministeren til bevarelse af ejerandele i de omfattede virksomheder, sÃ¥fremt der pÃ¥begyndes væsentlige nye aktiviteter i virksomhederne. En tilladelse, hvorefter den nye aktivitet vil kunne fortsætte, kræver at der foreligger særlige omstændigheder, hvilket ikke er tilfældet her.â€
Jeg vil samtidig tilkendegive, at jeg ikke kan støtte ændringsforslaget.