HØRINGSNotat

26. marts 2008

J.nr. 020210/20007-0017

Ref. PST/HN

 

Side 1/32

Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning og lov om Energinet.dk (L 108)

 

Den 12. marts fremsatte Klima- og Energiministeren 108 om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov om varmeforsyning og lov om Energinet.dk. Samtidig oversendtes til udvalgets orientering kopi af høringssvar og Energistyrelsens notat af 7. februar 2008 med sammenfatning og kommentering af høringssvarene.

For den del af lovforslaget, der omfatter etablering af hjemmel til, at Energinet.dk kan varetage opstrømsrørledningsvirksomhed, var høringen ikke afsluttet ved lovforslagets fremsættelse. Denne del af lovforslaget har været i høring fra den 4. marts til den 18. marts 2006.

Energinet.dk og DONG Energy har afgivet foreløbige høringssvar inden den 6. marts 2008 med henblik på, at eventuelle relevante kommentarer kunne indarbejdes i lovforslaget inden fremsættelsen den 12. marts 2008. De indkomne kommentarer har medført, at det fremsatte lovforslag er ændret i forhold til det forslag, der var i høring. Det drejer sig om affattelsen af § 2, stk. 4, i lov om Energinet.dk. § 2, stk. 4, stiller således ikke – som foreslået i høringsudgaven – krav om at gasopstrømsrørledningsvirksomhed skal udøves i selskaber med begrænset ansvar. Ændringen er foretaget på baggrund af Energinet.dk’s kommentarer til høringsudkastet.

 

Der er indkommet høringssvar til lovforslaget fra Energinet.dk, DONG Energy, Energitilsynet, Danish Operators (tidligere NSOC-D) og Dansk Fjernvarme. Herudover er det i 8 høringssvar oplyst, at der ikke er kommentarer til lovforslaget.

 

Energinet.dk udtrykker glæde ved, at selskabet med lovforslaget får den nødvendige hjemmel til at drive gasopstrømsrørledningsaktiviteter. Energinet.dk foreslår med henvisning til, at der ikke umiddelbart synes at være krav om selskabsmæssig adskillelse af opstrømsrørledningsaktiviteten i forhold til øvrige aktiviteter, at ændringsforslaget i høringsudgaven til § 2, stk. 4, i lov om Energinet.dk, om at gasopstrømsrørledningsvirksomhed skal udøves i selskaber med begrænset ansvar, tages ud af lovforslaget.

 

DONG Energy bemærker, at der helt overordnet kan rejses tvivl om, hvorvidt Skanled-projektet kan betragtes som en opstrømsrørledning, således som defineret i naturgasforsyningsloven og gasdirektivet. Efter DONG Energy’s opfattelse er der snarere tale om en gastransmissionsledning, eventuelt en ”interconnector”, der forbinder de norske, svenske og danske gasmarkeder. Endelig finder DONG Energy, at uanset om Skanled-projektet måtte blive betragtet som en opstrømsrørledning eller en transmissionsledning, må Skanled-projektet betragtes som et selvstændigt projekt uden for det danske landbaserede gastransmissionssystem, som indebærer særskilte økonomiske risici. Selskabet finder derfor, at det er vigtigt, at de økonomiske aktiviteter vedrørende Skanled holdes adskilt fra det landbaserede gastransmissionssystem. Udover hensynet til tarifniveauet i det danske naturgastransmissionssystem sikrer en sådan økonomisk adskillelse, at de forskellige forsyningsveje til det danske landbaserede transmissionssystem behandles ikke-diskriminerende. DONG Energy bemærker, at spørgsmålet om den økonomiske regulering af Energinet.dk’s eventuelle Skanled-aktiviteter ikke er berørt i det modtagne høringsmateriale, uanset at dette må anses for væsentligt.

 

Energitilsynets sekretariat finder det positivt, at der etableres hjemmel til, at Energinet.dk kan varetage opstrømsrørledningsvirksomhed. Sekretariatet finder, at det er nødvendigt at forholde sig til den reelle betydning, som en opstrømrørledning har for konkurrencen på markedet - uanset om det i gasdirektivets forstand kan defineres som en opstrømsrørledning, hvor udgangspunktet er forhandlet tredjepartsadgang. En opstrømsrørledning kan i nogle situationer være af væsentlig betydning for konkurrencen på markedet – på samme måde som en transmissionsledning.

 

Dansk Fjernvarme bifalder, at der åbnes mulighed for, at Energinet.dk kan engagere sig i etablering af opstrømsrørledninger, i det omfang disse medfører forøget forsyningssikkerhed, beredskabsmæssige hensyn eller skabelse af velfungerende konkurrencemarkeder. Etableres opstrømsrørledninger med henblik på f.eks. at øge muligheden for transit via det danske transmissionsnet, bør opstrømsrørledningen via tariffer eller lignende betales af den, der får fordel heraf, og ikke af de øvrige danske naturgasforbrugere.

 

Danish Operators bemærker, at det ikke er entydigt, at Skanled-projektet bør kategoriseres som en opstrømsrørledning. Herudover bemærkes, at indsættelse af § 4, stk. 8, har det tiltænkte formål, at Energinet.dk i forbindelse med udbygning af opstrømsrørledningsnet skal opfylde samme kriterier og procedure som påkrævet i forbindelse med udbygning at transmissionsnet. For at undgå tvivl om at andre aktører end Energinet.dk pålægges samme kriterier og procedurer i forbindelse med udbygning af opstrømsrørledningsnet, opfordrer Danish Operators til en præcisering af den foreslåede lovtekst.

 

Energistyrelsens bemærkninger: Energistyrelsen er enig i, at det i henhold til EU’s gasdirektiv og naturgasforsyningsloven er juridisk uklart, hvorvidt Skanled-projektet skal kategoriseres som en gasopstrømsrørledning eller en gastransmissionsledning. Baggrunden for lovforslaget er at etablere hjemmel til, at Energinet.dk kan varetage opstrømsrørledningsvirksomhed, således at Energinet.dk’s mulige engagement i Skanled-projektet ikke skal være afhængig af, hvorvidt ledningen kategoriseres som en opstrømsrørledning eller en gastransmissionsledning. Forslaget til § 2, stk. 4, er ændret, således at der ikke stilles krav om, at gasopstrømsrørledningsvirksomhed skal udøves i selskaber med begrænset ansvar, på baggrund af Energinet.dk’s høringssvar. For så vidt angår den økonomiske regulering af Energinet.dk i forbindelse med selskabets eventuelle investering i opstrømsrørledningsvirksomhed, vil der blive taget stilling til, om der er behov for en ændring senest i forbindelse med en investeringsbeslutning. Endelig skal det oplyses, at det med lovforslaget ikke er tilsigtet, at danske opstrømsrørledningsoperatører skal pålægges samme krav til udbygningen af infrastrukturen som Energinet.dk, hvor udbygningen enten skal ske med sigte på øget forsyningssikkerhed, beredskabsmæssige hensyn eller skabelse af velfungerende konkurrencemarkeder.