Dato:

9. maj 2008

Kontor:

Lovkontoret

J.nr.:

2008/4011-253

Sagsbeh.:

JVD

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 4 ad L 105 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 30. april 2008

 

 

Spørgsmål:

”Kan ministeren oplyse, på hvilke konkrete områder loven forventes at have en positiv effekt, i bekæmpelsen af international kriminalitet og terrorisme?”

Svar:

Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet følgende udtalelse fra Justitsministeriet:

 

”Justitsministeriet har forstÃ¥et spørgsmÃ¥let sÃ¥ledes, at der sigtes til den adgang for myndigheder i medlemsstaterne, der har ansvaret for forebyggelse, afsløring eller efterforskning af terrorhandlinger eller andre strafbare handlinger, til at søge i VIS, som ligger i rÃ¥dsafgørelsen om samme emne, jf. forslaget til udlændingelovens § 2 a, stk. 6.

 

Som omtalt i pkt. 5.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det bl.a. en betingelse for, at de nationale myndigheder kan søge i VIS, at søgningen er nødvendig i et specifikt tilfælde for forebyggelse, afsløring eller efterforskning af terrorhandlinger eller andre alvorlige strafbare handlinger, jf. rådsafgørelsens artikel 5, stk. 1.

 

Ved ”terrorhandlinger” forstås handlinger, som er strafbare i henhold til national lovgivning, der svarer til eller er ligestillet med lovovertrædelserne i artikel 1-4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme. Bestemmelserne i artikel 1-4 har følgende ordlyd:

 

”Artikel 1

Terrorhandlinger og grundlæggende rettigheder og retsprincipper

 

1. Hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de i litra a) til i) nævnte forsætlige handlinger, således som de er defineret som lovovertrædelser i national lovgivning, der i kraft af deres karakter eller den sammenhæng, hvori de begås, kan tilføje et land eller en international organisation alvorlig skade, betragtes som terrorhandlinger, når de begås med det formål:

- alvorligt at intimidere en befolkning, eller

- uretmæssigt at tvinge offentlige myndigheder eller en international organisation til at foretage eller til at undlade at foretage en handling, eller

- alvorligt at destabilisere eller ødelægge et lands eller en international organisations grundlæggende politiske, forfatningsmæssige, økonomiske eller samfundsmæssige strukturer:

a) legemsangreb, der kan have døden til følge

b) alvorlige overgreb mod en persons fysiske integritet

c) bortførelse eller gidseltagning

d) massive ødelæggelser af et regeringsanlæg eller et offentligt anlæg, et transportsystem, en infrastruktur, herunder et edb-system, en fast platform på kontinalsoklen, et offentligt sted eller en privat ejendom, der kan bringe menneskeliv i fare eller forårsage betydelige økonomiske tab

e) kapring af luftfartøjer, skibe eller andre kollektive transportmidler eller godstransportmidler

f) fremstilling, besiddelse, erhvervelse, transport eller levering eller brug af skydevåben, sprængstoffer, kernevåben, biologiske og kemiske våben samt, for så vidt angår biologiske og kemiske våben, forskning og udvikling

g) spredning af farlige stoffer, brandstiftelse, fremkaldelse af oversvømmelser eller eksplosioner med den følgevirkning, at menneskeliv bringes i fare

h) forstyrrelse eller afbrydelse af vand- eller elforsyningen eller forsyningen med andre grundlæggende naturressourcer med den følgevirkning, at menneskeliv bringes i fare

i) fremsættelse af trusler om at ville begå en af de i litra a) til h) nævnte handlinger.

2. Denne rammeafgørelse indebærer ikke nogen ændring af pligten til at respektere de grundlæggende rettigheder og de grundlæggende retsprincipper, således som de er knæsat ved artikel 6 i traktaten om Den Europæiske Union.

 

Artikel 2

Strafbare handlinger med forbindelse til en terroristgruppe

 

1. I denne rammeafgørelse forstås ved "terroristgruppe" en struktureret sammenslutning af en vis varighed bestående af mere end to personer, som handler i forening med henblik på at begå terrorhandlinger. Udtrykket "struktureret sammenslutning" betegner en sammenslutning, der ikke er vilkårligt dannet med henblik på umiddelbart at begå en strafbar handling, og hvis medlemmers roller ikke nødvendigvis er formelt defineret, hvis sammensætning ikke nødvendigvis er fast, og hvis struktur ikke nødvendigvis er nærmere fastlagt.

2. Hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at følgende forsætlige handlinger er strafbare:

a) ledelse af en terroristgruppe

b) deltagelse i en terroristgruppes aktiviteter, herunder ved tilvejebringelse af informationer eller materielle midler eller gennem enhver form for finansiering af dens aktiviteter, vel vidende, at denne deltagelse bidrager til terroristgruppens kriminelle aktiviteter.

 

Artikel 3

Strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet

 

Hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at følgende handlinger betragtes som lovovertrædelser med forbindelse til terroraktivitet:

a) tyveri af særlig grov beskaffenhed begået med det formål at begå en af de i artikel 1, stk. 1, omhandlede handlinger

b) afpresning med henblik på at begå en af de i artikel 1, stk. 1, omhandlede handlinger

c) fremstilling af falske administrative dokumenter med det formål at begå en af de handlinger, der er omhandlet i artikel 1, stk. 1, litra a) til h), samt i artikel 2, stk. 2, litra b).

 

Artikel 4

Anstiftelse, medvirken og forsøg

 

1. Hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at det er strafbart at anstifte eller medvirke til at begå en strafbar handling som omhandlet i artikel 1, stk. 1, og i artikel 2 og 3.

2. Hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at det er strafbart at forsøge at begå en strafbar handling som omhandlet i artikel 1, stk. 1, og artikel 3, bortset fra den i artikel 1, stk. 1, litra f), nævnte besiddelse og den i artikel 1, stk. 1, litra i), nævnte strafbare handling.”

 

”Alvorlige strafbare handlinger” defineres som de former for kriminalitet, der svarer til eller er ligestillet med dem, som er omhandlet i artikel 2, stk. 2, i RÃ¥dets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni 2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne. Bestemmelsen i artikel 2, stk. 2, omfatter følgende lovovertrædelser:

 

 

Som det fremgår, vil den adgang for myndigheder i medlemsstaterne med ansvar for forebyggelse, afsløring eller efterforskning af terrorhandlinger eller andre strafbare handlinger, til at søge i VIS, som ligger i rådsafgørelsen, i konkrete tilfælde kunne anvendes i forhold til mange forskellige slags strafbare forhold. Det må imidlertid forventes, at adgangen til at søge i VIS navnlig vil gavne efterforskningen af grænseoverskridende kriminalitet som f.eks. sager om menneskehandel og narkoforbrydelser.”