Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 13. maj 2008

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven

(Gennemførelse af forordning om visuminformationssystemet m.v.)

[af integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)]

 

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2008 og var til 1. behandling den 10. april 2008. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og integrationsministeren sendte den 22. februar 2008 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 54. Den 17. marts 2008 sendte integrationsministeren de indkomne høringssvar til udvalget. Den 27. marts 2008 sendte integrationsministeren yderligere høringssvar. Den 3. april 2008 sendte integrationsministeren et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 5 spørgsmål til integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan konstatere, at der med lovforslaget oprettes et visuminformationssystem, hvor visumansøgninger skal indeholde bl.a. fingeraftryk og personbilleder. Formålet er at forbedre administrationen og lette udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne inden for Schengenområdet om ansøgninger og afgørelser vedrørende visum. Lovforslaget kan også medvirke til en effektiv tilbagesendelse af ulovlige indvandrere.

I dag har Danmark bl.a. et retsforbehold, som gør, at Danmark kan tilslutte sig de dele, som Folketinget vurderer som værende fornuftige på bl.a. det retlige område. I det her tilfælde trækker flere ting i den rigtige retning. Det er også hensigten med lovforslaget, at myndigheder i medlemsstaterne og Europol kan indhente oplysninger i systemet, som kan være nødvendige med henblik på at forebygge og bekæmpe terrorisme og alvorlig kriminalitet. Det er klart, at på områder som bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet giver det god mening, og det er i øvrigt helt nødvendigt, at Danmark indgår i et samarbejde med ikke bare de øvrige EU-lande, men også lande uden for EU.

Dansk Folkeparti kan tilslutte sig, at efterretningstjenesterne og Europol på de betingelser, der er fastsat, får mulighed for at søge i disse oplysninger.

Lovforslaget indebærer også, at danske myndigheder og ambassader og konsulater i udlandet samt politiet i Danmark skal optage fingeraftryk og personbilleder af alle førstegangsvisumansøgere med henblik på indlæsning i systemet.

Det eksisterende Schengensamarbejde skal bruges fornuftigt. Dansk Folkeparti er tilhænger af visse dele af Schengensamarbejdet og støtter udveksling af informationer, når det giver mening. Det er dog ingen hemmelighed, at Dansk Folkeparti mener, at den nationale grænsekontrol bør genoprettes. Det kunne ske inden for rammerne af Schengensamarbejdet, og det kunne sådan set også ske uden for de eksisterende rammer. Grænsekontrollen bør under alle omstændigheder genoprettes, netop af hensyn til bekæmpelse af terrorisme og grænseoverskridende kriminalitet. Dansk Folkeparti kan med disse bemærkninger tilslutte sig lovforslaget. Dansk Folkeparti bemærker, at retsforbeholdet giver Folketinget en vis fleksibilitet med hensyn til det retlige samarbejde i EU. Den fleksibilitet ønsker vi at bevare fremadrettet.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Enhedslistens medlem af udvalget kan erklære sig enigt i det overordnede formål, at lovforslaget skal hindre visumshopping, og det meningsfyldte i at have et bedre samarbejde om visumansøgninger. Enhedslisten kan dog ikke støtte Danmarks tiltrædelse af et visuminformationssystem (VIS).

For det første er VIS en udvidelse af rets- og udlændingesamarbejdet og derfor omfattet af det danske retsforbehold. Principielt er Enhedslisten derfor imod at støtte en udvidelse, fordi det strider mod tanken bag indførelsen af det danske retsforbehold.

For det andet er det meget omdiskuteret at indføre brug af de såkaldte biometriske data. Set fra et databeskyttelsessynspunkt er der store problemer forbundet med det, bl.a. indsamlingen, anvendelsen og sikkerheden omkring anvendelsen.

For det tredje indfører man med dette lovforslag endnu et stort EU-dataregister. Siden 1998 er antallet af EU’s dataregistre vokset markant. Det er problematisk, fordi der ikke foreligger noget samlet overblik over de eksisterende registre, hvem der har adgang til dem, og til hvilke formål. Dette er der ikke skabt klarhed over med indførelse af endnu et system.

For det fjerde er der usikkerhed om den meget brede adgang til de indhentede oplysninger. Ved de oprindelige forhandlinger om VIS var formålet udelukkende at sikre en snæver indsamling af visumoplysninger og adgang for visummyndigheder. Det er siden blevet udvidet til også at omfatte adgang for efterretningstjenester og til bekæmpelse af generel kriminalitet.

Set i det lys og set i sammenhæng med, at EU stadig ikke kan præstere tilstrækkelige regler for databeskyttelse, og at den forsatte udvidelse af det danske datatilsyns opgaver fortsat sker uden tilførsel af tilstrækkelige ressourcer, indstiller Enhedslisten lovforslaget til forkastelse. 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

  Karsten Lauritzen (V) fmd.  Karen Ellemann (V) Â  Eyvind Vesselbo (V) Â  Troels Christensen (V)   Peter Skaarup (DF) Â  Martin Henriksen (DF) Â  Jesper Langballe (DF) Â  Helle Sjelle (KF) Â  Vivi Kier (KF) Â  Henrik Dam Kristensen (S) Â  Anne‑Marie Meldgaard (S) Â  Ole Hækkerup (S) Â  Sophie Hæstorp Andersen (S) Â  Astrid Krag (SF) nfmd.  Eigil Andersen (SF)   Morten Ã˜stergaard (RV) Â  Johanne Schmidt‑Nielsen (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

Enhedslisten (EL)

  9

  4

 

Uden for folketingsgrupperne (UFG)

2

 

 

 

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 105

Bilagsnr.

Titel

1

Høringssvar, fra integrationsministeren

2

Yderligere høringssvar, fra integrationsministeren

3

Notat om høringssvarene med ministerens bemærkninger

4

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af L 105

5

Tidsplan for udvalgets behandling af L 105

6

1. udkast til betænkning

 

 

 

 

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 105

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om, hvilke administrative konsekvenser lovforslaget får for det danske system m.v., til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om det teknisk er muligt for Danmark at fratræde ordningen på et senere tidspunkt, såfremt Folketinget måtte beslutte dette, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om, hvorledes Storbritannien indhenter eksempelvis visumoplysninger og andet, når det ikke indgår i samarbejdet, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, på hvilke konkrete områder loven forventes at have en positiv effekt i bekæmpelsen af international kriminalitet og terrorisme, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om, hvordan det med loven bliver lettere at udvise ulovlige indvandrere i Danmark, til integrationsministeren, og ministerens svar herpå