Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 14. maj 2008
Betænkning
over
 Forslag til lov om
ændring af lov om forskningsrådgivning m.v. og
ligningsloven og om ophævelse af lov om godkendelse af visse
forskningsaktiviteter
 (Forskeruddannelse, forskningssamarbejde med Færøerne og Grønland, Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed m.v.)
[af videnskabsministeren (Helge Sander)]
1. Ændringsforslag
Videnskabsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2008 og var til 1. behandling den 3. april 2008. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Videnskabsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og videnskabsministeren sendte den 14. december 2007 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 25. Den 12. marts 2008 sendte videnskabsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til videnskabsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 i betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter forslaget, som består af en række mindre, men væsentlige ændringer, herunder ændret ansvar for forskeruddannelse og for forskningssamarbejdet med Færøerne og Grønland og flere andre justeringer, som giver en mere hensigtsmæssig sagsgang i forskningsrådene.
Socialdemokraterne er meget tilfredse med, at det i forligskredsen er besluttet at igangsætte et større servicetjek af hele forskningsrådssystemet, som skal danne baggrund for en mere gennemgribende revision i 2009-2010. Socialdemokraterne ser frem til de videre politiske drøftelser om, hvordan forskningsrådssystemet kan indrettes mere enkelt og effektivt.
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Tjóðveldisflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  videnskabsministeren, tiltrådt af udvalget:
Til § 1
  1) Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 28 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.  I tilfælde, hvor bestyrelsesformanden for Det Frie Forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråd eller Danmarks Grundforskningsfond er forhindret i at deltage i udvalgets møder, kan det pågældende råd eller fonden lade sig repræsentere ved en næstformand.«
Stk. 3-6 bliver herefter 4-7.«
[Mulighed for, at næstformænd for Det Frie Forskningsråd, Det Strategiske Forskningsråd og Danmarks Grundforskningsfond kan deltage i Koordinationsudvalgets møder, når det pågældende råds eller fondens formand er forhindret]
  2) I det under nr. 38 foreslåede § 40 a, stk. 1, indsættes efter »tillagt ministeren«: »for videnskab, teknologi og udvikling«.
[Præcisering af ressortminister]
  3) I det under nr. 38 foreslåede § 40 a, stk. 2, indsættes efter »Ministeren«: »for videnskab, teknologi og udvikling«.
[Præcisering af ressortminister]
  4) I det under nr. 38 foreslåede § 40 a, stk. 3, indsættes efter »Ministeren«: »for videnskab, teknologi og udvikling«.
[Præcisering af ressortminister]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestyrelsesformændene for Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd har påpeget, at det af og til kan være vanskeligt at forene et ledende job i erhvervslivet og på et universitet med deltagelse i Koordinationsudvalgets møder. Med henblik på at sikre forskningsrådenes deltagelse i Koordinationsudvalgets arbejde giver ændringsforslaget således mulighed for, at næstformændene for Det Frie Forskningsråd og Det Strategiske Forskningsråd kan deltage i Koordinationsudvalgets møder i tilfælde, hvor det pågældende råds bestyrelsesformand er forhindret. For at opretholde ensartethed, jf. lovens § 28, stk. 2, foreslås denne mulighed også for Danmarks Grundforskningsfond.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene er alene sproglige præciseringer med henblik på at tydeliggøre lovteksten.
 Lars Christian Lilleholt (V) nfmd. Rikke Hvilshøj (V)  Michael Aastrup Jensen (V)  Jesper Langballe (DF)  Morten Messerschmidt (DF)  Charlotte Dyremose (KF)  Mike Legarth (KF)  Malou Aamund (V)  Edmund Joensen (SP)  Kirsten Brosbøl (S)  Rasmus Prehn (S)  Benny Engelbrecht (S)  Ole Hækkerup (S)  Jonas Dahl (SF)  Hanne Agersnap (SF)  Marianne Jelved (RV) fmd. Johanne Schmidt‑Nielsen (EL)
Ny Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Tjóðveldisflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne |
2 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
(UFG) |
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 104
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar og høringsnotat, fra videnskabsministeren |
2 |
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
3 |
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
4 |
Ændringsforslag fra videnskabsministeren |
5 |
1. udkast til betænkning |
6 |
2. udkast til betænkning |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 104
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om definitionen i lovforslagets § 1, nr. 10, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå |
|
|
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til videnskabsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og videnskabsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1:
I bemærkningerne til L 104, § 1, nr. 10, der vedrører forskningsrådgivningslovens § 15, stk. 1, nr. 6 (jf. side 13 i L 104), står der om delegation og ministerens kompetence:
»Ministeren kan alene ..., ligesom det forudsættes, at delegationsadgangen udmøntes således, at der normalt ikke delegeres kompetence til én enkelt person.«
Vil ministeren forklare, hvorfor der står »at der normalt ikke delegeres ...« og ikke: »at der ikke delegeres ...«?
Svar:
Forslagene i L 104 om at give videnskabsministeren mulighed for at fastsætte nærmere regler om delegation af kompetence tager sit udspring i det helt overordnede ønske om at sikre rådssystemet hensigtsmæssige, smidige og effektive arbejdsgange. Som anført i bemærkningerne til lovforslaget er det tanken udelukkende at udnytte delegationsadgangen til »sager, der ikke er praksisdannende eller -brydende, og som ikke har principiel karakter«, dvs. delegation skal ikke kunne finde sted, når der er tale om behandling af de mere usædvanlige sager.
Som en yderligere begrænsning på delegationsadgangen er det tilføjet, at »der normalt ikke delegeres til én enkelt person«. Hovedtanken er fortsat, at delegation skal kunne finde sted til mindre udvalg bestående af flere medlemmer. I et dynamisk rådssystem kan der imidlertid opstå situationer, hvor en helt sædvanlig afgørelse vil skulle træffes hurtigt, eller hvor det i øvrigt vil være fuldt tilstrækkeligt og hensigtsmæssigt, at afgørelsen træffes af f.eks. formanden eller næstformanden for det pågældende organ. Bemærkningerne er derfor formuleret sådan, at der gives mulighed for delegation til en enkelt person i sådanne særlige situationer.