Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 10 - Forslag til Pensionsafkastbeskatningslov.
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på henvendelse af 29. november 2007 fra Forsikring og Pension.
Kristian Jensen                                         Â
Forsikring og Pension har den 29. november 2007 henvendt sig til Folketingets Skatteudvalg. F&P er tilfreds med, at et bredt flertal i Folketinget står bag den politiske aftale om lovforslaget, og F&P støtter den overordnede beskatningsmodel. F&P har dog en række bemærkninger. Disse bemærkninger kommenteres i det følgende:
1. Dobbeltbeskatning af kundernes pensionsmidler
F&P anfører, at lovforslaget medfører, at den skat, som et pensionsinstitut betaler til udlandet af udenlandske investeringer, fremover ikke i alle tilfælde vil kunne fradrages i den samlede skattebetaling i Danmark. F&P mener, at der således kan opstå dobbeltbeskatning af kundernes investeringsafkast, og opfordrer til, at der findes en løsning på denne problemstilling.
Skatteministerens kommentarÂ
Der henvises til min besvarelse af henvendelsen fra Pension Danmark og PFA Pension (L 10 - bilag 7).Â
2. Kompensation for indeksobligationer og fast ejendom
F&P foreslår, at kompensationsbeløbet kan indbetales direkte på kundernes pensionsordning. Alternativt foreslår F&P, at kunden alene tilbydes valg mellem indbetaling på den pensionsordning, hvorfra kompensationsbeløbet hidrører eller kontant udbetaling. F&P foreslår endvidere, at beløb på under 1000 kr. før skat indsættes direkte på den pensionsordning som kompensationsbeløbet hidrører fra. Bagatelgrænsen er begrundet i, at omkostningerne ved kontantudbetalinger af beløb under bagatelgrænsen vil resultere i et meget begrænset kompensationsbeløb efter 60 pct. skat og omkostninger ved udbetaling.
F&P foreslår endvidere, at kompensationsbeløb til personer, der ikke længere er kunde i pensionsinstituttet udbetales via SKAT på baggrund af oplysninger fra pensionsinstituttet.
F&P anfører, at i en række arbejdsmarkedspensionsordninger vil udbetaling eller overførsel til andre selskaber stride mod aftalegrundlaget for pensionsordningen. F&P efterlyser en stillingtagen til, om pensionsinstituttet er forpligtet til at tilbyde andet end det, der er foreneligt med aftalegrundlaget for pensionsordningen.
I relation til beregning af kompensation for visse faste ejendomme finder F&P, at der bør tages udgangspunkt i værdiansættelsen for 31. december 2006. F&P anfører bl.a., at det vil være mere retvisende for angivelsen af det faktisk lidte tab, hvis værdiansættelsen pr. 31. december 2006 lægges til grund.
Skatteministerens kommentar:
Efter lovforslaget skal livsforsikringsselskaber og pensionskasser overføre kompensationsbeløbet til hver enkelt pensionsberettiget i overensstemmelse med vedkommendes valg, enten ved indbetaling af beløbet pÃ¥ den pensionsberettigedes pensionsordning i pensionsinstituttet, ved indbetaling af beløbet pÃ¥ en tilsvarende ordning i et andet pensionsinstitut, eller ved udbetaling af beløbet efter fradrag af afgift pÃ¥ 60 pct.Â
Det er fundet nødvendigt af statsstøtteretlige grunde at give pensionskunderne tre valgmuligheder. F&Ps forslag om, at kunden alene tilbydes to valgmuligheder, indbetaling på den eksisterende pensionsordning eller udbetaling til 60 pct endelig afgift, har været forelagt Konkurrencestyrelsen, der har vurderet, at en sådan ordning kan indebære statsstøtte, da udbetaling til 60 pct endelig afgift ikke for den enkelte kunde vil udgøre et tilstrækkeligt attraktivt og dermed reelt alternativ til indbetaling på kundernes pensionsordninger.
For så vidt angår F&Ps forslag om, at SKAT skal udbetale kompensationsbeløb til forhenværende kunder, finder jeg det ikke hensigtsmæssigt, da det er pensionsinstitutterne, der har oplysningerne om kunderne og kompensationsbeløbet.
Det fremgår af F&Ps henvendelse, at de går ud fra, at der skal beregnes skat af kompensationsbeløbet før pensionsinstituttets eventuelle transaktionsomkostninger kan fratrækkes. Det er ikke hensigten. Jeg vil derfor fremsætte ændringsforslag, der præciserer, at pensionsinstitutternes transaktionsomkostninger kan fradrages kompensationsbeløbet, før der beregnes skat.
Med hensyn til det anførte om arbejdsmarkedspensionsordningerne skal det bemærkes, at pensionsinstituttet blot er formidler af et kompensationsbeløb fra staten til pensionskunden, og at beløbet derfor ikke omfattes af aftalegrundlaget, medmindre kunden vælger at overføre beløbet til den eksisterende pensionsordning.
For så vidt angår kompensation for visse faste ejendomme beregnes kompensationen på baggrund af værdien ultimo 2005. Værdien ultimo 2005 er bl.a. valgt af praktiske årsager, idet værdien på dette tidspunkt er opgjort i pensionsinstitutternes regnskaber og samtidig ikke vil være påvirket af pensionsbranchens forventninger til virkningen af den fremtidige beskatning efter pensionsafkastbeskatningsloven og muligheden for kompensation herfor.
3. Afgrænsning af afgiftsgrundlaget
F&P finder, at en præcis afgrænsning af afgiftsgrundlaget og klarhed over hvilken dokumentation, der er nødvendig, er afgørende for, at de administrative byrder ved implementeringen af lovforslaget bliver begrænset.
F&P finder, at sondringen mellem på den ene side rentebonus og på den anden side risiko- og omkostningsbonus vil have en række negative konsekvenser.
F&P finder, at §§ 7 og 8 medfører, at afgrænsningen af renteafkastet, der beskattes i depoterne kan forenkles og gøres lettere at dokumentere. F&P opfordrer til, at der udarbejdes klare og administrerbare retningslinjer for, hvordan selskaberne kan dokumentere en korrekt beregning af afgiftsgrundlaget.
Skatteministerens kommentar
For så vidt angår sondringen mellem rente-, risiko- og omkostningsbonus skal det bemærkes, at der er tale om en valgmulighed. Selskaberne kan således lade være med at opdele afkastet i rente, risiko- og omkostningsbonus.
For så vidt angår det af F&P anførte om dokumentationskravet, er dokumentationskravet tydeliggjort i bemærkningerne i forhold til høringsudgaven. F&P vil i øvrigt blive inddraget i udarbejdelsen af en eventuel bekendtgørelse.
4. Administrative byrder
F&P er tilfreds med, at ikrafttrædelsen for danske pensionsinstitutter er udskudt til 2010. Det vil give pensionsinstitutterne 2 år til at tilpasse sig de nye regler, hvilket er absolut nødvendigt. F&P anfører, at individualiseringen af PAL-beskatningen giver anledning til store administrative og tekniske problemstillinger, og at administrative hensyn derfor bør veje tungt i overvejelserne om tilpasning af pensionsbeskatningsreglerne, ligesom der ved udformningen af fremtidige lovgivningsinitiativer bør tages højde for, at pensionsinstitutterne i de kommende år vil have meget begrænset kapacitet til at foretage yderligere omlægninger af deres systemer.
Skatteministerens kommentar
Omlægningen af pensionsafkastbeskatningen fra institut- til individniveau pålægger uden tvivl pensionsinstitutterne store administrative byrder. Der er derfor opmærksomhed på i videst muligt omfang at finde de mindst administrativt belastende løsninger.
5. Skattepligten
F&P foreslår, at pensionskasser, der er etableret før 28. november 2007, og som er under afvikling, kan vælge at fortsætte under hidtidige regler, selvom det ikke fremgå af vedtægterne, at der ikke kan optages nye medlemmer.
Skatteministerens kommentar
Efter forslaget får afviklingskasser mulighed for at fortsætte under hidtidige regler, da de ikke uden store omlægninger vil være i stand til at opgøre pensionsafkastskatten på individniveau, og da det ikke er fundet hensigtsmæssigt at pålægge pensionskasser under afvikling så store omkostninger.
En afviklingskasse er en pensionskasse, som ikke modtager supplerende indskud, og hvor det fremgår af vedtægterne, at der ikke optages nye medlemmer. Pensionskassen skal derfor opfylde denne betingelse for at få mulighed for at fortsætte beskatningen på institutniveau.
Pensionskasser, der opfylder betingelsen om, at der ikke optages nye medlemmer, uden at dette er reguleret i vedtægterne, kan imidlertid ved at ændre vedtægterne inden 2010, blive omfattet af bestemmelsen og herved få mulighed for vælge at fortsætte efter de hidtidige regler.
6. Beskatningsgrundlaget
6.1 Definition af forsikringens depot
F&P anfører, at forsikringens depot i § 4 bør være identisk med den retrospektive hensættelse i bekendtgørelsen om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tværgÃ¥ende pensionskasser. De pÃ¥peger desuden, at definitionen af depotet ikke er korrekt, da der ikke er taget højde for, at der fremover vil blive fratrukket PAL-skat i depotfremregningen. Endvidere bør der i depotet indgÃ¥ overførsler fra særlige bonushensættelser i det omfang, disse overførsler ikke er indregnet i den tilskrevne rentebonus. Â
Skatteministerens kommentar
Hensigten med § 4 er, at pensionsberettigede i livsforsikringsselskaber, pensionskasser og pensionsfonde efter korrektioner som udgangspunkt kun beskattes af tilvækst på depotet, der kan henføres til tilskrivning af rente i henhold til aftalen og rentebonus, i det omfang pensionsinstituttet kan adskille denne bonus fra bonus, der skyldes overskud på risiko- og omkostningselementerne.
Dette opnås efter Skatteministeriets opfattelse med den gældende formulering af bestemmelsen. Hvis det efterfølgende skulle vise sig, at det er nødvendigt at foretage justeringer af det foreslåede beskatningsgrundlag, er jeg indstillet på at fremsætte lovforslag om at foretage tekniske justeringer af beskatningsgrundlaget.
For så vidt angår det af F&P anførte om særlige bonushensættelser er jeg enig i, at overførsler fra særlige bonushensættelser til depotet bør medregnes i beskatningsgrundlaget. Jeg vil derfor fremsætte ændringsforslag til § 4 herom.
6.2 Dokumentationskravet i relation til risiko- og omkostningsbonus
F&P frygter, at reglerne rummer så store fortolkningsmuligheder, at der vil være risiko for, at skattemyndighederne i nogle tilfælde vil tilsidesætte selskabernes skatteansættelser. Det bør derfor være muligt for selskabet at vælge at udrede den manglende skattebetaling direkte over basiskapitalen, uden at det har konsekvenser for den enkelte kunde.
Skatteministerens kommentar
Jeg finder overordnet, at det er mest hensigtsmæssigt, at dem, der er skattepligtige, ogsÃ¥ er dem, der betaler skatten. Jeg har derfor ikke fundet anledning til at indsætte en regel i lovforslaget som den, F&P foreslÃ¥r.Â
6.3 Investeringsomkostningers påvirkning af beskatningsgrundlaget
Ifølge F&P er det uklart, om investeringsomkostninger, der trækkes på depotniveau, skal medregnes i de omkostninger, der skal tillægges efter bestemmelsen. Det bør ifølge F&P fremgå udtrykkeligt, at investeringsomkostninger ikke skal medregnes til disse omkostninger.
Skatteministerens kommentar
Investeringsomkostninger skal tillægges efter § 4, dvs. der er ikke fradragsret for investeringsomkostninger på individniveau. Investeringsomkostningerne kan fratrækkes på institutniveau, hvilket svarer til gældende regler.
6.4 Beskatning af ufordelte midler/bonusreserver
F&P anfører, at der skal ske en korrektion af § 4, stk. 5, og § 8, stk. 5, for at undgå, at de samme ufordelte midler beskattes flere gange.
Skatteministerens kommentar
Ifølge § 4, stk. 5, skal beskatningsgrundlaget opgjort efter § 4, stk. 1-4, Ã¥rligt tillægges et eventuelt beløb, som den pensionsberettigede i det pÃ¥gældende Ã¥r har fÃ¥et krav pÃ¥ ved tilbagekøb af forsikringen, men som ikke er blevet tilskrevet den pensionsberettigedes depot. Der vil sÃ¥ledes ikke ske en dobbeltbeskatning, da det ikke er det akkumulerede beløb, der tillægges, men alene Ã¥rets tilvækst.Â
For så vidt angår det af F&P anførte om § 8, er jeg enig i, at ufordelte midler, der er beskattet efter § 4, stk. 5, ikke også skal beskattes efter § 8. Jeg vil derfor fremsætte ændringsforslag herom til § 8.
6.5 Gruppelivsforsikringer og syge-/ulykkesforsikringer
F&P anfører, at gruppelivsforsikringer og syge-/ulykkesforsikringer bør være undtaget fra beskatning.
Skatteministerens kommentar
Efter § 4 bliver afkastet af gruppelivsforsikringer og syge- /ulykkesforsikringer ikke beskattet i det omfang, afkastet ikke stammer fra investeringsafkast. Der vil således som hovedregel ikke skulle betales pensionsafkastskat af gruppelivsforsikringer og syge-/ulykkesforsikringer.
Â
7. Institutbeskatning af kollektive reserver
F&P anfører, at lovforslaget imødekommer F&Ps ønske om at undgå to forskellige skattesatser. F&P har selv anvist den anvendte beskatningsmodel, uagtet at dette fører til, at udenlandske selskaber herved opnår en konkurrencefordel. F&P anfører, at det i bemærkningerne bør omtales, at udviklingen vil blive fulgt, og initiativer truffet, hvis konkurrencefordelen skulle vise sig at blive udnyttet i større omfang.
Skatteministerens kommentar
Jeg kan henvise til side 30 i lovforslagets bemærkninger, hvor det er tilkendegivet, at udviklingen på området vil blive fulgt løbende med henblik på en eventuel opfølgning, såfremt det viser sig, at skattegrundlaget svækkes.
7.1 PAL-pligtige pensionskasser og arbejdsmarkedsrelaterede livsforsikringsselskaber § 7
F&P anfører, at nedbringelse af egenkapitalen i pensionskasser under afvikling kan føre til dobbeltbeskatning.
Skatteministerens kommentar
Hvis en pensionskasse er under afvikling, vil der være et faldende investeringsafkast af egenkapitalen og de ufordelte hensættelser. Det kan derfor være vanskeligt for en sådan pensionskasse at udnytte en eventuel negativ skat.
I § 17 er der med henblik på at imødegå den rejste problemstilling skabt mulighed for, at negativ skat under visse betingelser kan udbetales for disse kasser.
7.2. Skattepligtige livsforsikringsselskaber, ufordelte midler § 8, stk. 6
Efter § 8 skal der ved opgørelsen af ufordelte midler bortses fra en række ikke-pensionsafkastskattepligtige pensionsordninger. F&P anfører, at opregningen af de ikke-pensionsafkastskattepligtige pensionsordninger ikke er fyldestgørende. De foreslår derfor tilføjelse af en række ordninger.
Skatteministerens kommentar
Jeg er enig i, at opregningen af ikke-pensionsafkastskattepligtige ordninger på nogle punkter bør udbygges og vil fremsætte ændringsforslag herom til §§ 7 og 8.
8. Opkrævning
8.1. Indeholdelse af PAL-skat, § 21, stk. 2
F&P foreslår, at der i relation til markedsrenteprodukter gives mulighed for en mere fleksibel indeholdelsesordning end den foreslåede i § 21, stk. 2, således at forsikringsselskabet kan indeholde skatten efter tilskrivningen af investeringsafkastet til depotet. Indeholdelsen skal f.eks. ske senest 10 dage efter udløbet af indkomståret.
Skatteministerens kommentar
Efter forslaget skal skatten indeholdes før tilskrivning til depotet for markedsrenteprodukter, på samme måde som for gennemsnitsrenteprodukter. Jeg finder på det foreliggende grundlag ikke anledning til at ændre bestemmelsen herom.
9. Ikrafttræden, overgangsbestemmelser
F&P støtter, at overgangen til individbeskatning for danske pensionsinstitutter først sker med virkning fra 1. januar 2010, da det vil lette de administrative og tekniske problemstillinger, der er forbundet med lovændringen.
F&P anmoder om, at der udarbejdes en oversigt over de regler, der træder i kraft for danske pensionsinstitutter i 2008.
Herudover nævner F&P, at de læser lovforslaget således, at personer, der er skattepligtige i medfør af kildeskattelovens § 1, og som er hjemmehørende i Færøerne og Grønland, først underlægges de nye regler pr. 1. januar 2010
Skatteministerens kommentar
For danske penge- og pensionsinstitutter har §§ 36, stk. 4, 39, 40, 41 og 42 virkning fra og med indkomståret 2008.
Personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark efter kildeskattelovens § 1, men som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende på Færøerne eller Grønland, bliver omfattet af den nye pensionsafkastbeskatningslov fra og med indkomståret 2010. De vil således fra og med indkomståret 2010 være fritaget fra pensionsafkastskat, jf. lovforslagets § 1, stk. 1.