<DOCUMENT_START>

 

Bilag

 

Justitsministeriet har i beslutningsforslagets bemærkninger (pkt. 4) foretaget en gennemgang af de lovgivningsmæssige konsekvenser af udkastet til rammeafgørelse. Idet der i øvrigt henvises hertil, kan forholdet mellem udkastet til rammeafgørelse og persondataloven – i skematisk form – beskrives på følgende måde:

 

Rammeafgørelsen

Persondataloven

Anvendelsesområde og definitioner (artikel 1-2)

Rammeafgørelsens bestemmelser om anvendelsesområde og definitioner afspejles i vidt omfang i persondatalovens §§ 1-3.

Bestemmelserne vurderes ikke at nødvendiggøre lovændringer. Der henvises til pkt. 4.2. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Behandlingsregler (artikel 3, 7, 8 og 12-15)

 

 

Artikel 3

Rammeafgørelsens artikel 3 om grundlæggende behandlingsregler må indholdsmæssigt antages at svare til behandlingsreglerne i persondatalovens kapitel 4, herunder navnlig bestemmelserne i § 5 og § 14.

Bestemmelsen vurderes ikke at nødvendiggøre lovændringer. Der henvises til pkt. 4.3.1. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Artikel 7

Rammeafgørelsens artikel 7 (som skal ses i sammenhæng med persondatalovens § 7) vurderes ikke umiddelbart at nødvendiggøre lovændringer. Endelig stillingtagen hertil vil dog ske i forbindelse med gennemførelse af rammeafgørelsen i dansk ret. Der henvises til pkt. 4.3.2. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

 

Artikel 8

Artikel 8 om automatiserede afgørelser (som ikke findes i persondataloven) vurderes ikke at nødvendiggøre lovændringer. Der henvises til pkt. 4.3.3. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Artikel 12-15

Persondataloven indeholder ikke på samme måde som rammeafgørelsens artikel 12-15 særlige regler om adgangen for danske myndigheder til at viderebehandle personoplysninger, som modtages fra eller stilles til rådighed af myndigheder i andre medlemsstater. Om sådanne personoplysninger kan viderebehandles må afgøres ud fra behandlingsreglerne i persondatalovens kapitel 4, herunder navnlig §§ 5-8, og persondatalovens § 27 om overførsel af personoplysninger til tredjelande. 

Bestemmelserne, som indebærer en styrkelse af databeskyttelsen, vurderes ikke at nødvendiggøre lovændringer. Der henvises til pkt. 4.3.4. og 4.3.5. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Datakvalitet (artikel 4, 6, 9 og 10)

Persondatalovens regulering dækker i vidt omfang de krav til datakvalitet mv., som følger af rammeafgørelsens artikel 4, 6, 9 og 10.

Disse bestemmelser vurderes ikke umiddelbart at nødvendiggøre lovændringer. En endelig stillingtagen vil dog ske i forbindelse med gennemførelsen af rammeafgørelsens i dansk ret. Der henvises til pkt. 4.4. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Den registreredes rettigheder (artikel 16-18)

 

Artikel 16 (oplysningspligt)

Persondatalovens regler (i §§ 28-30) om den dataansvarlige myndigheds oplysningspligt overfor den registrerede finder ikke anvendelse på behandlinger, der foretages for henholdsvis domstolene og politi og anklagemyndighed inden for det strafferetlige område.

Efter Justitsministeriets opfattelse giver den nærmere rækkevidde af rammeafgørelsens artikel 16 anledning til tvivl. Justitsministeriet vil i forbindelse med udformning af lovforslag på området vurdere, hvorledes bestemmelsen bør gennemføres i dansk ret. Der henvises nærmere til pkt. 4.5.2. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

 

 

Artikel 17 (indsigtsret)

I persondatalovens kapitel 9 (§§ 31-34) er der fastsat regler om den registreredes indsigtsret.

Det giver efter Justitsministeriets opfattelse anledning til tvivl, om den indsigtsret, som registrerede personer skal have efter rammeafgørelsens artikel 17, kan anses for dækket af de gældende regler på området. Justitsministeriet vil i forbindelse med gennemførelsen af rammeafgørelsen i dansk ret nærmere vurdere, i hvilket omfang artikel 17 nødvendiggør lovændringer. Der henvises til pkt. 4.5.3 i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Artikel 18 (berigtigelse, sletning mv.)

Persondatalovens § 37 om den registreredes ret til berigtigelse, sletning eller blokering af oplysninger, der er urigtige mv., finder ikke anvendelse på behandlinger, der foretages for henholdsvis domstolene og politi og anklagemyndighed inden for det strafferetlige område.

Efter Justitsministeriets opfattelse må gennemførelse af artikel 18 i dansk ret antages at nødvendiggøre lovændringer. Der henvises til pkt. 4.5.4. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Behandlingssikkerhed (artikel 21-22)

Rammeafgørelsens artikel 21-22 svarer i vidt omfang til reglerne i persondatalovens kapitel 11 (§§ 41-42) med tilhørende bekendtgørelser.

Bestemmelserne vurderes ikke at nødvendiggøre lovændringer. Der henvises i øvrigt nærmere til pkt. 4.6. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Tilsyn, domstolsprøvelse, erstatning og sanktioner (artikel 19, 20 og 23-25)

Rammeafgørelsens bestemmelser afspejles i nogen grad allerede i dag i persondataloven, og de vurderes, når det bortses fra artikel 19 (om erstatning), som giver anledning til nærmere overvejelser, ikke at nødvendiggøre lovændringer. Der henvises til pkt. 4.7. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Øvrige bestemmelser mv. (artikel 27-29)

Rammeafgørelsens øvrige bestemmelser rejser ikke spørgsmål om lovændringer. Der henvises til pkt. 4.8. i bemærkningerne til beslutningsforslaget.

Â