Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 366631 Dato: 22. april 2008
|
Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg Christiasborg 1240 København K |
|
Politisk-Økonomisk Udvalg har ved brev af 16. april 2008 (PØU B 49 – spørgsmål 9) bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:
â€SpørgsmÃ¥l 9
Ministeren bedes kommentere nedenstÃ¥ende passage fra artiklen â€Grundloven, religionsfriheden og folkekirken†af professor dr. jur. Hans Gammeltoft-Hansen i Folketingets festskrift i anledning af grundlovens 150 Ã¥rs jubilæum side 455-56 og i den forbindelse tilkendegive, om ministeren er enig i, at der ikke kan opstilles en generel praksis for, at Folketinget af politiske / principielle grunde undlader at regulere omrÃ¥der, der kan siges at høre under folkekirkens â€indre anliggenderâ€?
-â€Nu kunne det tænkes, at statens organer dog i praksis agerede pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at folkekirken i alt væsentligt nød samme frihed og selvbestemmelse som andre trossamfund. Det er sÃ¥ledes ofte blevet gjort gældende under folketingsdebatter, at Tinget udviser en særlig tilbageholdenhed med at lovgive om folkekirkens indre anliggende. En sÃ¥dan tilbageholdenhed kan da ogsÃ¥ konstateres i en række sammenhænge; men den hindrer dog ikke, at der tid efter anden kommer lovgivning om højst følsomme og centrale indre anliggender, f.eks. afgørelse af lærespørgsmÃ¥l.â€â€.
Svar:
I samme artikels afsnit 1, anfører Gammeltoft-Hansen på side 447 bl.a. følgende om udformningen af regler på det folkekirkelige område:
â€Â§ 4, 1. led, fastslÃ¥r, at â€Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirkeâ€. Folkekirken skal tilhøre […] den evangelisk-lutherske konfession. Der er sÃ¥ledes sat grænser for, hvorledes Folkekirkens konfessionelle grundlag og kultus kan udformes – grænser, som netop pÃ¥ grund af deres forfatningsmæssige rang binder sÃ¥vel lovgiver som regering og den kirkelige forvaltning.â€.
Idet jeg henviser til mit svar af 27. marts 2008 på PØU B 49 – spørgsmål 2, kan jeg oplyse, at det er min opfattelse, at uanset hvilke forhold Folketinget ønsker at regulere, så skal en sådan regulering ske inden for de grænser, som bl.a. grundloven fastsætter.
Birthe Rønn Hornbech
/ Rasmus Paaske Larsen