Kirkeministeriet Telefon 3392 3390 Dokument nr. 361700 Dato: 27. marts 2008
|
Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Politisk-Økonomisk Udvalg har ved brev af 3. marts 2008 (PØU B 49 – spørgsmål 1) bedt om min besvarelse af følgende spørgsmål:
â€SpørgsmÃ¥l 1
Ministeren bedes oplyse i hvilket omfang, den hjemmel, der findes i bekendtgørelse nr. 350 af 10. juli 1978 om fravigelse af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v. for sÃ¥ vidt angÃ¥r præstestillinger, er et direkte pÃ¥læg fra loven om ligestilling, eller om nævnelsen af de folkekirkelige ansatte er sat ind administrativt.â€.
Svar:
Som jeg oplyste udvalget i mit svar af 5. februar 2008 på PØU alm. del – spørgsmål 9, blev bekendtgørelsen udstedt med hjemmel i ligebehandlingslovens daværende § 11, stk. 1, der havde følgende ordlyd:
â€Â§ 11. SÃ¥fremt det ved visse former for erhvervsudøvelse og de dertil hørende uddannelser er afgørende, at udøveren er af et bestemt køn, kan den minister, under hvis forretningsomrÃ¥de den pÃ¥gældende virksomhed hører, efter indhentet udtalelse fra arbejdsministeren og ligestillingsrÃ¥det, fravige bestemmelserne i §§ 2-6.â€.
I den gældende lovbekendtgørelse findes den tilsvarende bestemmelse i § 13, stk. 1. Bestemmelsen, hvis nuværende udformning blev indført ved lov nr. 1385 af 21. december 2005, har følgende ordlyd:
â€Â§ 13. Hvis det ved visse former for erhvervsudøvelse og uddannelse er afgørende, at udøveren er af et bestemt køn, og dette krav stÃ¥r i rimeligt forhold til den pÃ¥gældende erhvervsaktivitet, kan den minister, under hvis forretningsomrÃ¥de den pÃ¥gældende virksomhed hører, fravige bestemmelserne i §§ 2-6.â€.
Som det ses, indeholder hverken den gældende eller den tidligere bestemmelse i ligebehandlingsloven i sig selv et påbud.
Jeg kan dog henvise til Arbejdsmarkedsudvalgets betænkning af 17. marts 1978 vedrørende forslaget til ligebehandlingsloven (FT B 1977/78, sp. 577). Heri anføres bl.a.:
â€Arbejdsministeren har endvidere efter forhandling med kirkeministeren oplyst, at det er hensigten i forbindelse med lovens ikrafttrædelse at udstede en bekendtgørelse i medfør af § 11, stk. 1, hvorefter præstestillinger i folkekirken eller dertil svarende stillinger inden for trossamfund undtages fra lovens omrÃ¥deâ€.
På baggrund af bl.a. ovennævnte oplysning fra arbejdsministeren, indstillede et flertal af Arbejdsmarkedsudvalgets medlemmer lovforslaget til vedtagelse uændret.
Jeg skal på ny henvise til, at jeg også i mit svar på PØU alm. del – spørgsmål 9 oplyste, at Folketingets Ombudsmand, efter anmodning fra Ligestillingsrådet, i 1979 afgav en udtalelse om, hvorvidt Kirkeministeriet var forpligtet til at udstede bekendtgørelsen, for at være i overensstemmelse med Folketingets forudsætninger for lovens vedtagelse. Herom udtalte Ombudsmanden (FOB 1979, side 441):
â€PÃ¥ baggrund af det anførte kan der efter min mening ikke herske tvivl om, at Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg ved sin stillingtagen til lovforslaget er gÃ¥et ud fra, at en bekendtgørelse som den nævnte ville blive udstedt i forbindelse med lovens ikrafttræden, og at en forudsætning herom sÃ¥ledes ogsÃ¥ ligger til grund for Folketingets vedtagelse af loven i den foreliggende udformning.â€
Det er således min opfattelse, at Kirkeministeriets bekendtgørelse nr. 350 af 10. juli 1978 er udformet i nøje overensstemmelse med Arbejdsmarkedsudvalgets betænkning af 17. marts 1978, og dermed lever op til de forudsætninger, der i sin tid lå til grund for Folketingets vedtagelse af ligebehandlingsloven.
Birthe Rønn Hornbech
/ Rasmus Paaske Larsen