(Ordfører for forslagstillerne)
Karen Hækkerup (S):
Til det sidste, som Ny Alliances ordfører nævnte om arbejdslængden for kommissioner, ved vi jo, at det er folk, der gerne tager sig god tid, fordi de arbejder meget grundigt. Men lige præcis for at foregribe dette i forbindelse med en kommission, som skulle se på eventuelle bivirkninger ved en kriminalisering af købesex, har vi netop indskrevet i overskriften på forslaget, at det skal være en hurtigtarbejdende kommission.
Jeg vil gerne starte med at sige tak for en rigtig god debat. Jeg synes, det har været godt, at vi har fået lejlighed til at drøfte prostitution, og også at høre, hvor mange herinde der i virkeligheden bekymrer sig rigtig meget for de mænd og kvinder, der er i prostitution. Vi ved fra rigspolitiet, at vi i Danmark har omkring 6.000 prostituerede. Vi ved også, at det er omkring en tredobling siden 1990, så da jeg kom til at sige, at tallet er stigende, og ministeren afviste det, må jeg sige, at det er tallet ifølge de oplysninger, jeg har - det er så godt nok i forhold til nogle gamle tal, at der har været en voldsom stigning, så det kan godt være, at tallet ligger forholdsvis stabilt, hvor det er nu - og 6.000 mænd og kvinder i prostitution er immer væk stadig væk en del.
I landene omkring os har man gjort alt muligt forskelligt for at begrænse prostitution. Det, som Socialdemokraterne gerne vil med det her forslag, er simpelt hen at blive klogere. Jeg synes, at der har været så utrolig mange gode bemærkninger fra mange af ordførerne, som jo også mange af dem har støttet de forskellige intentioner, som ligger i Socialdemokraternes forslag.
Det var under den tidligere SR-regering, at man afkriminaliserede den prostituerede, og det gjorde man med rigtig god grund, for der var ikke nogen som helst god grund til at fastholde en prostitueret i en situation, som det ville være meget svært at komme ud af, fordi vedkommende dermed også over for de offentlige myndigheder skulle erkende at have begået noget kriminelt.
Prostitution er derfor i dag sådan lidt en mellemting mellem at være et erhverv og ikke at være et erhverv. Den prostituerede betaler jo skat af sin arbejdsindkomst, men hun har ikke ret til sygedagpenge eller til arbejdsskadeerstatning. Det er så at sige et lidt mærkeligt felt, sådan lidt midt imellem, og man taler jo meget om: Er det et overgreb, er det et erhverv? Hvad er det egentlig, vi har med at gøre? Vi ved, at det er en udsat gruppe. Vi ved, at de lever et hårdt liv, de fleste af dem, og derfor er det kun naturligt, at vi i Folketinget bekymrer os om, hvad man kan gøre, for at det liv, de prostituerede lever, kunne blive lidt lettere.
Jeg har tidligere hørt til dem, som har sagt: Det nytter ikke noget at kriminalisere køb af sex, for det vil bare få de prostitueredes vilkår til at blive endnu værre. Men jeg må indrømme, at jeg er nået derhen, hvor jeg siger: Det kan godt være, at det er sådan, det forholder sig, men jeg ved det jo ikke. Rent faktisk så ved jeg det ikke, det er noget, jeg tror. Og det er lige præcis det, der er årsagen til, at Socialdemokraterne nu kommer med det her forslag: at der er så stort behov for, at vi alle sammen finder ud af, hvordan det i virkeligheden forholder sig. Det skal altså være slut med at lave lovgivning, fordi der er noget, vi tror, fordi der er noget, vi fornemmer, eller fordi der er noget, vi føler for. Vi bliver nødt til at have noget mere viden.
Jeg synes, at justitsministerens indlæg om den svenske erfaring var rigtig godt. Selvfølgelig skal vi vente på de svenske erfaringer, for det er dem, der ved, hvad det handler om. I Retsudvalget havde vi sådan set også planlagt en tur til Stockholm, som skulle have været foretaget her i april, men som nu udsat er til august. Så Folketingets Retsudvalg kommer altså også op og kigger på prostitutionen dér.
Men jeg mener ikke, at vi behøver at parkere vores handlingsfrihed og at vente på, at alting først kan starte, når svenskerne afleverer deres rapport i april 2010. Jeg mener med fordel, at vi kan begynde allerede nu at finde ud af, hvordan vi vil gribe det an, når svenskerne kommer med deres rapport. Hvad for nogle andre landes erfaringer vil vi inddrage? Hvad er det for nogle succeskriterier, vi vil gå ind og måle på, når vi skal blive klogere?
Dansk Folkeparti afviste meget tydeligt overhovedet at ville støtte forslaget og brugte netop argumentet om, at det ville være værre for kvinden - eller manden, som givetvis også vil være i prostitution. Jeg vil sige, at det godt kan være, at det er rigtigt. Vi ved det bare ikke, og det er det, jeg så frygtelig gerne vil vide, fordi vi gerne vil forbedre forholdene for dem, som er i prostitution, uanset om de sådan set er der frivilligt eller ej.
SF gav en helhjertet tilslutning til forslaget. Det vil jeg selvfølgelig gerne takke for.
Det Konservative Folkeparti var meget bekymret over, at der var lagt så stort fokus på kvinder. Jeg vil sige, at det selvfølgelig er vigtigt at nævne mændene, men vi ved jo godt, at det her primært handler om kvinder. Det er primært dem, som er i prostitution. Det betyder ikke, at vi ikke også skal kigge på mændene, men når man slår op i de kulørte formiddagsblade og kigger på mængden af annoncer for massageklinikker, er det altså kvinderne, der tegner det store billede.
Enhedslisten siger, at vi skal have en dansk model. Det vil jeg sige, at vi næsten allerede har i dag. Vores model for prostitution er vel nok meget unik. Enhedslisten siger, at det ikke må blive værre for de prostituerede. Det er jeg bare så enig i. Det er lige præcis det, der er hensigten. Vi vil have, at der skal være et bedre liv til de kvinder, som er så udsatte, uanset om de er handlede, eller om det er kvinder, som er vokset op i Danmark, og som af sociale årsager er havnet i prostitution.
Det er ekstremt vigtigt, at det her bliver knyttet sammen med både noget forskning og den meget, meget dybere sociale indsats, for hvis vi skal hjælpe ofrene, og det er de prostituerede altså, så skal vi til at gøre det på en anderledes måde.
Jeg vil gerne takke for debatten og takke for de mange konstruktive indspark. Jeg vil så slutte med at konstatere, at selv om ministeren jo afviste at ville nedsætte en kommission, har hun i forskellige bemærkninger givet tilsagn om at ville inddrage erfaringerne, som netop var det, kommissionsarbejdet skulle gå ud på. Så selv om jeg nu ikke kan gå herfra og være rigtig glad, fordi jeg får nedsat en kommission, som skal se på fordele og ulemper, får jeg måske alligevel arbejdet udført, og selv om vi så kalder det noget andet, er jeg tilfreds nok med det.