Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen,

Bl 92- Scandinavian Star

 

Folketinget.

Christiansborg 1240 København.

 

 11 august 2008.

 

Jeg skal anmode Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen, for behandling af sagen om Scandinavian Star indhente, nedenstående oplysninger fra Justitsministeriet og Rigsadvokaten.

 

a.

Retspåtegnede dokumenter.

 

Bankkvitteringer.

Skibsskøder.

Finanseringsdokumenter.

Lejeaftaler/Charteraftaler.

Dokumentation for registreringen af de i sagen benævnte ejer og rederselskaber, i danske og udenlanske registre.

Lejeaftaler af kajanlæg i Frederikshavn og Oslo.

Forsikringsoplysninger og kvitteringer.

 

En for alle dokumentationerne er at de skal være indgÃ¥et stemplet og være gældende pr. d 7 april 1990

 

Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen,må være enig i at, den ovenfor nævnte dokumentation bør være en selvfølge, at dette beror i sagen fra 1990-1993 for at finde frem til skibets ejer og eller via skibets ejer at finde frem til den som er reder/lejer.Som Henrik Johansen blev dømt som "reder" af.

 

Men hverken justitsministeriet eller rigsadvokaten har på henvendelser både fra retsudvalget og de pårørende kunne eller ville fremholde denne form for dokumentation.

 

Hvis Henrik Johansen med rette, kan være dømt som lejer/reder, da mÃ¥ man naturligvis vide om Henrik Johansen retsligt er i besidelse af skibet i 1990 og derfor mÃ¥ man finde frem til hvem som ejede skibet, for derigennem at finde frem til om Henrik Johansen eller andre var lejer.Og der ses ikke af sagen at der skulle være pÃ¥gÃ¥et nogen undersøgelse eller dokumentation som kan pege i den retning.

 

Senst har SKAT erkendt at selskabet KS-Scandinavian Star aldrig har været kendt eller registreret i danmark eller danske offentlige registre, dette til trods for, at samme selskab i 1990 opnåede et skattefradrag på ca 60 millioner kroner,udfra en påstand om at dette selskab, d 30 marts 1990 havde købt skibet.

 

Brandefterforskningen.

 

Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen bør fra Justitsministeriet indhente data for ansvars og arbejdsfordelingen af brandefterforskningen både taktisk og teknisk.

 

Både den ansvarlige fra efterforskningen i Oslo Øyvind Thorkildsen og Agne Knutsson fra Svensk Politi afviser at de har haft som opgave at efterforske branden på Scandinavian Star teknisk, og af samme grund er dette heller ikke afstedkommet.

 

Det er betænkeligt at Justitsministeren i maj 2008 igen gengav, at Norsk Politi havde efterforsket branden og brandens oversag,for derigennem at finde frem til den eller de som kunne have påsat branden på skibet.

 

Svensk Politi lavde fra d 8 til d 14 april 1990 undersøgelser på eget initiativ,men dette indgik ikke i den vidre efterforskning som der ellers var lagt op til, i aftalen af d 10 april 1990 underskrevet af Justitsminister Hans Engell og Johan Reimann.

 

Jeg må anmode Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen,om at være kritiske,overfor de oplysninger som Rigsadvokaten og Justitsministeriet, gengiver og har gengivet overfor udvalget,og istedet anmode om dokumentationerne udleveret for udvalgets saglige behandling.

 

Jeg er af den opfatelse, at selve brandefterforskningen fra starten skulle bero i Oslo,og det er problematisk at danske myndigheder skal behandle brandefterforskningen,som de aldrig har været en del af.

 

Jeg mener derimod at man skal holde sig til, den lette løsning, om ejer og rederforholdet ctr motivet for brandstiftelsen. dette gøres lettest ved at følge pengestrømmen og dokumentationen, og udgangspunktet er at dette allerede burde have været liggeende i sagen hos anklagemyndigheden, for at sigtelserne og anklagen kunne rejses. Men Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen vil blive rystet når man opdager, at der ikke findes et eneste af de dokumenter som skulle underbygge den offentlige, forklaring over ejer og reder/lejerforholdet til Scandinavian Star, da sagen blev gennemført som en tilståelsessag, af Henrik Johansen, som tilsynladende dels fik tak med et skattefradrag på over 60 millioner kroner for et skib han aldrig blev ejer af, samt at både Ole B Hansen og Henrik Johansen begge fik betalinger overført på Bahamas og Caymen Islans, fra skibets relle ejere.Som tak for at de tog skylden.

 

Betalingerne fandt bla sted fra SE Banken i London.

 

Jeg sender en appel til Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen, om at se med alvor på denne sag, og mit arkiv over Dokumenter og vidneafhøringer er tilgængeligt.

 

 

Venlig Hilsen

 

Mike Axdal
Kjærsvej 106
DK-4220 Korsør
Telefon-45.31225500