Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (Alm. del), som Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 16. maj 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Carsten Kristian Vollmer

 


Spørgsmål nr. 2 fra Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen (Alm. del):

 

”Kan ministeren oplyse, hvordan en undersøgelse af de brandtekniske aspekter af sagen om »Scandinavian Star« kan gennemføres såvel inden for rammerne af lov om undersøgelseskommissioner som i andet regi?”

 

Svar:

1. Efter lov om undersøgelseskommissioner § 1, stk. 1, kan en undersøgelseskommission nedsættes til at gennemføre en undersøgelse af nærmere bestemte forhold af almenvigtig betydning.

Formuleringen ”almenvigtig betydning” indebærer, at en undersøgelseskommission som altovervejende hovedregel kun bør benyttes i tilfælde, hvor regeringen og/eller Folketinget har behov for at få belyst nogle forhold, der har betydning for de opgaver, som regeringen og/eller Folketinget udfører. Dette betyder, at forholdet som altovervejende hovedregel skal have tilknytning til staten, f.eks. vedrøre statslige myndigheders sagsbehandling, jf. Oliver Talevski m.fl., Undersøgelseskommissioner, embedsmandsansvaret og Folketingets rolle, 1. udgave (2002), side 30 f., hvor det endvidere bl.a. anføres, at udtrykket ”almenvigtig betydning” (også) indebærer, at en undersøgelse af private forhold normalt alene vil kunne tænkes, hvis den indgår som et integreret element i en undersøgelse af statslige myndigheders forhold.

En undersøgelseskommission kan efter forarbejderne til loven ikke få til opgave at tage stilling til en partstvist, det vil sige bedømme, hvilken retsstilling der må antages at tilkomme en privat person i forhold til staten eller omvendt. En undersøgelseskommission må heller ikke nedsættes for at undersøge og klarlægge et begivenhedsforløb, hvis formålet hermed er at tilvejebringe grundlaget for en efterfølgende stillingtagen til en partstvist.

2. Justitsministeriet gÃ¥r ud fra, at en undersøgelse af de brandtekniske aspekter af sagen om Scandinavian Star i første række ville skulle være koncentreret om, hvorfor branden rent teknisk opstod. En sÃ¥dan undersøgelse ville ikke umiddelbart tage sigte pÃ¥ at fÃ¥ belyst forhold, der har betydning for de opgaver, som danske myndigheder udfører, men derimod snarere tage sigte pÃ¥ forhold af betydning for privatpersoners retsstilling, f.eks. i forbindelse med en civilretlig sag om de overlevendes eller efterladtes krav om erstatning over for skibets ejer.

I det omfang hensigten med undersøgelsen herudover måtte være at få belyst også den efterfølgende undersøgelse af de brandtekniske aspekter, vil dette i givet fald indebære en undersøgelse af de norske – og altså ikke danske – myndigheders forhold.

På den baggrund er der efter min opfattelse ikke grundlag for at nedsætte en undersøgelseskommission – eller i øvrigt iværksætte anden form for undersøgelse i offentligt regi – med det formål at undersøge de brandtekniske aspekter af sagen om branden på Scandinavian Star.

3. Som jeg i øvrigt har givet udtryk for i mine samtidige besvarelser af spørgsmÃ¥l nr. 1 og 3 (Alm. del) fra Underudvalget under Udvalget for Forretningsordenen, har branden pÃ¥ Scanadinavian Star allerede været undergivet omfattende og grundige undersøgelser, og der er efter min opfattelse ikke fremkommet yderligere materiale vedrørende branden, som giver mig anledning til at ændre Justitsministeriets afgørelse af 13. juli 2006 om ikke at genoptage den danske del af efterforskningen, ligesom der efter min opfattelse ikke er grundlag for at rette henvendelse til den norske rigsadvokat om genoptagelse af efterforskningen af branden og dens Ã¥rsag.

Det tilføjes endvidere, at det – som oplyst i de nævnte besvarelser af spørgsmål nr. 1 og 3 – efter branden på Scandinavian Star blev aftalt mellem regeringerne i Norge, Sverige og Danmark, at efterforskningen i sagen skulle opdeles således, at de norske myndigheder efterforskede branden og dens umiddelbare årsag, at de svenske myndigheder efterforskede brandslukningsarbejdet og de tekniske forhold på skibet, og at de danske myndigheder efterforskede skibets ejer- og forsikringsforhold samt skibets almindelige sødygtighed og overensstemmelse med den søretlige lovgivning.

En dansk undersøgelse af de brandtekniske aspekter af branden på Scandinavian Star ville således ikke stemme overens med den indgåede regeringsaftale mellem Norge, Sverige og Danmark.