Sundhedsudvalget 2007-08 (2. samling)
B 91 Bilag 1
Offentligt
553866_0001.png
553866_0002.png
Folketinget, ChristiansborgFolketingets SkatteudvalgJacob Ravn1240 København K

B 91 - Forslag til folketingsbeslutning om at afskaffe skattesubsidiering

af arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer og overføre provenuet her-

ved til den offentlige sundhedssektor

Kære Jacob RavnForsikring & Pension retter henvendelse til dig i forbindelse med 1. behandlingenaf B 91 – forslag om at afskaffe skattesubsidiering af arbejdsgiverbetalte sund-hedsforsikringer, der finder sted 6. maj 2008.Først og fremmest skal man gøre sig klart, at interessen hos arbejdsmarkedetsparter for at finansiere sundhedsydelser privat har baggrund i ønsket om at be-vare tilknytningen til arbejdspladsen for folk, der bliver ramt af sygdom. Den fo-reslåede ændring af skattereglerne vil ikke alene beskatte præmier for sund-hedsforsikringer, men også indebære skattepligt for en sygdomsramt ansat, hvisarbejdsgiver vælger at betale for en behandling, der kan skaffe den ansatte hur-tigt tilbage på arbejdet.Forslaget vil forhindre arbejdsmarkedets parter i at aftale initiativer med henblikpå at få folk hurtigt tilbage i arbejde og dermed bevare tilknytningen til ar-bejdsmarkedet. Det vil bevirke, at flere må forventes at blive langvarigt syge ogat flere vil blive tvunget over i passiv forsørgelse.Diskussionen om skattefradraget på sundhedsforsikringer kan ikke ses isoleretfra en samlet debat om vores fremtidige sundhedssystem. Det danske sund-hedssystem står overfor det grundlæggende problem, at afstanden konstantøges mellem på den ene side danskernes efterspørgsel efter sundhedsydelser,og på den anden side hvad det offentlige sundhedssystem er i stand til at levere.I de senere år har sundhedsforsikringer og private behandlingstilbud bidraget tilat tilfredsstille danskernes stigende efterspørgsel efter sundhedsydelser. De pri-vate sundhedsydelser supplerer de offentlige grundydelser, hvor der er ønskeom en bedre eller hurtigere service, eller der hvor der opstår nye behov, somdet offentlige ikke dækker. Det gælder ikke kun egentlig sygdomsbehandling,men også forebyggelse, efterbehandling, genoptræning etc.En ændring af skattereglerne for sundhedsforsikringer vil ikke ændre det forholdat danskerne har en efterspørgsel, der er større end de sundhedsydelser det of-fentlige sundhedssystem kan tilbyde. Afstanden mellem borgernes ønsker og detoffentlige sundhedssystems muligheder må forventes at blive større med tiden.Ikke mindst fordi behandlingsmulighederne udvides og flere borgere bliver ældreog får et stigende behandlingsbehov. Uden markant tilførsel af ressourcer, fi-nansieret gennem skattestigninger, vil det offentlige sundhedssystem aldrig bli-
05.05.2008
Forsikring & PensionAmaliegade 101256 København KTlf.Fax33 43 55 0033 43 55 01
[email protected]www.forsikringogpension.dk
Carsten AndersenVicedirektørDir.33 43 55 90
[email protected]
Vores ref.
CA/hes
Erhvervsorganisationfor forsikringsselskaberog pensionskasser
ve i stand til at tilfredsstille de stigende forventninger til sundhedsydelser. Der-for er der brug for en grundlæggende politisk diskussion af samspillet mellemprivate og offentlige ydelser på sundhedsområdet. Skattereglerne er i den for-bindelse kun ét af de elementer, der skal overvejes.Der er politisk og i befolkningen et ønske om at undgå, at der bliver skabt et a-hold og et b-hold i forhold til adgangen til sundhedsydelser. Forsikring & Pensionser ikke de private sundhedsforsikringer som en trussel mod et socialt retfærdigtsundhedssystem og mod offentlige velfærdsydelser. Tværtimod er sundhedsfor-sikringerne med til at mindske den sociale slagside ved de private sundhedstil-bud. Skattereglerne sikrer, at alle i en virksomhed er dækket af sundhedsforsik-ringen, uanset indkomst, uddannelse etc. Alternativet er, at kun borgere, derselv har råd til at betale for private behandlingstilbud, og dem, som arbejdsgive-ren vælger at betale for, får adgang til supplerende sundhedsydelser. Det vil gi-ve en større ulighed i adgangen til sundhedsydelser.Forsikring & Pension mener, at en ansvarlig politik på dette område kræver, atder fastlægges klare retningslinjer for, hvad det offentlige sundhedssystem skaldække, og hvad det offentlige ikke har mulighed for at dække. Forsikring & Pen-sion er af den opfattelse, at deri Danmark fortsat skal være et godt offentligtsystem med tilstrækkelige grundydelser. Det gælder både på det sociale områdeog på sundhedsområdet.På pensionsområdet er der etableret en klar arbejdsde-ling mellem offentlige og private pensioner. Og skattereglerne er sammentænktmed det overordnede socialpolitiske mål. Det partnerskab, der er etableret mel-lem det offentlige, arbejdsmarkedets parter og pensionsselskaberne, har skabtet samlet pensionssystem, der internationalt ofte fremhæves for sine positivekvaliteter. Privat forsikring kan supplere den offentlige velfærd på en socialt ba-lanceret måde. Modellen for vores pensionssystem kunne være et oplagt ud-gangspunkt for en mere grundlæggende politisk diskussion om rammerne forprivate sundhedsydelser i fremtiden.Forsikring & Pension skal afslutningsvis påpege, at en vurdering af de økonomi-ske konsekvenser af at afskaffe fradragsretten for sundhedsforsikringer bør ind-drage såvel indtægter som udgifter. Et forøget skatteprovenu på den ene side vilstå overfor øgede offentlige sundhedsudgifter på den anden side, hvis den be-handling m.v., der i dag finder sted i den private sundhedssektor, fremover skalvaretages i den offentlige sektor. Samtidig må risikoen for, at flere kommer påvarig forsørgelse, tages i betragtning. Det vil både medføre tab af skattegrund-lag og øgede offentlige udgifter.Forsikring & Pension deltager meget gerne i en dialog om det fremtidige offent-lig-private partnerskab på sundhedsområdet.
Forsikring & Pension
Vores ref.
CA/hes
Med venlig hilsen
Carsten Andersen
Kopi til: De skattepolitiske ordførere, Folketingets Skatteudvalg