ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

Eksp.nr. 546972

 

 

11. juni 2008

 

 

Besvarelse af spørgsmål 2 ad B 69 stillet af Folketingets Erhvervs­udvalg den 4. juni 2008

 

 

 

Spørgsmål 2:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke initiativer han vil tage for at sikre, at forsikringstagere, som får stillet diagnosen kritisk sygdom, får udbetalt den erstatning, som de har krav på.

I den forbindelse ønskes oplyst, i hvor mange tilfælde man inden for de seneste 3 år har kendskab til, at der ikke er blevet udbetalt erstatning til kritisk syge, samt ”køreplanen” for initiativer, som vil blive sat i gang for at sikre, at udbetaling sker.

 

Svar:

Som jeg tidligere har givet udtryk for, lægger jeg vægt på, at  forsikringstagere får udbetalt den erstatning, som de har krav på, når forsikringstagerne får stillet diagnosen kritisk sygdom.

 

Forsikringsselskaberne ligger ikke inde med oplysninger om, at en kunde er ramt af en kritisk sygdom. Det skyldes, at sygdomsoplysninger er per-sonfølsomme oplysninger, der ikke uden videre kan udleveres fra hospi-talet til forsikringsselskabet uden kundens accept.

 

Af samme grund findes der ikke officiel statistik over, hvor mange der ikke anmelder deres retmæssige krav til forsikringsselskaberne.

 

Hovedudfordringen er at gøre forsikringstagerne bevidste om, at deres di-agnose kan være erstatningsberettiget, således at de retter henvendelse til deres forsikringsselskab for at få det be- eller afkræftet. Det er en opgave, som jeg forventer, at branchen tager ansvar for at løfte. Samtidig skal vi også i det offentlige se på mulighederne for at bidrage til informations-indsatsen. Jeg mener derimod ikke, at det er vejen frem med ændret regu-lering eller mere tilsyn, da problemet er den manglende viden hos forsik-ringstagerne.

 

Jeg finder det derfor meget positivt, at branchen har to initiativer under-vejs, der skal bidrage til at øge informationen.

 

For det første arbejdes der på et pilotprojekt mellem Region Midtjylland og et pensionsselskab om mere automatisk besked ved kritisk sygdom.

 

For det andet har branchen som bekendt planer om at iværksætte en informationskampagne, der skal målrette informationen til lige præcis de forsikringskunder, der har brug for informationen. Forsikring og Pension har oplyst, at kampagnen vil blive iværksat til efteråret.

 

Formålet med kampagnen er at nå ud til så mange af de mennesker som muligt, der får stillet diagnosen kritisk sygdom. Derfor påtænker bran-chen at inddrage bl.a. KL, Regionerne og Kræftens bekæmpelse i forbin-delse med kampagnen.

 

Jeg agter at fortsætte min dialog med branchen om de iværksatte initiati-ver med henblik på at følge med i, at initiativerne har den ønskede effekt.

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk