Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

 

 

 

 

 

 


17. april 2008

 

 

 

Vedr. B61 Forslag til folketingsbeslutning om kvalitetskrav til private uddannelser

 

Henvendelse i anledning af Danmarks Frisørmesterforenings og Håndværksrådets foretræde for Folketingets Uddannelsesudvalg den 15. april 2008.

 

Danmarks Frisørmesterforening (DF) og Håndværksrådet har gennem de senere år oplevet, at private frisørskoler i stadigt større omfang udbyder en 1-1½ års såkaldt frisøruddannelse med en deltagerbetaling i størrelsesordenen 50-85.000 kr. pr. elev. Markedsføringen af uddannelserne lader potentielle elever forstå, at der er tale om en godkendt uddannelse, der lever op til de samme pensum- og eksaminationskrav som den traditionelle, 4-årige erhvervsuddannelse, og også en svendeprøve stilles i udsigt.

 

P.t. udbyder otte private frisørskoler private uddannelser. Enkelte skoler opfordrer ledige til at henvende sig til det lokale jobcenter med henblik på kursusgodtgørelse.

 

DF og Håndværksrådet er af den overbevisning, at det store udbud af private frisøruddannelser er med til at udhule frisøruddannelsens ry som et kvalitetsprodukt. Det er ganske enkelt ikke muligt at bibringe frisørelever den samme faglighed, hverken i teori eller praksis, på et år, som den 4-årige erhvervsuddannelse gør.

 

Det er meget svært for ikke-fagfolk – herunder også uddannelsessøgende – at skelne mellem på den ene side offentligt udbudte, godkendte uddannelser med gode beskæftigelsesmuligheder og på den anden side privat kursusaktivitet, der ikke er underlagt nogen form for kvalitetskontrol.

 

Det er vores opfattelse, at der på denne baggrund er behov for at skærpe kravene til kvaliteten i de private uddannelser for at fastholde et højt kvalitetsniveau inden for frisørfaget og især for at skabe ordentlig gennemsigtighed i markedet for uddannelse, således at uddannelsessøgende modtager korrekt information om, hvad den enkelte uddannelse tilbyder og står for.

 

DF og Håndværksrådet anser det for vigtigt at udnytte de eksisterende muligheder i markedsføringsloven gennem Forbrugerombudsmanden til at udarbejde klare og forebyggende retningslinjer for lovlig markedsføring af private kurser.

 

Enhver markedsføring skal være i overensstemmelse med god markedsføringsskik jf. markedsføringslovens § 1, stk. 1, og der mÃ¥ ikke anvendes ”vildledende eller urigtige angivelser” eller udelades ”væsentlige informationer” jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1. 

 

Disse bestemmelser i markedsføringsloven skal ses i sammenhæng med EU-direktivet om urimelig handelspraksis, som ved lov nr. 1547/2006 pr. 1. december 2007 er implementeret i markedsføringsloven. Specielt reglerne om erhvervsdrivendes oplysningspligt ved købsopfordringer, i dette tilfælde opfordring til køb af private frisørkurser, er relevant.

 

Disse bestemmelser i markedsføringsloven overholdes efter Håndværksrådets opfattelse ikke i flere af de tilfælde, hvor private aktører har markedsført og solgt private frisørkurser. Der er således ingen tvivl om, at mange unge kursusdeltagere er blevet vildledt af de private kursusudbydere til at tro, at de ved at betale for de private frisørkurser fik en ”uddannelse”, som svarede til fagets egentlige frisøruddannelse, og som efterfølgende gav tilsvarende jobmuligheder.

 

Med hjemmel i markedsføringslovens § 24 kan Forbrugerombudsmanden udstede ”retningslinjer for markedsføring på nærmere angivne områder, der må anses for væsentlige, navnlig ud fra hensynet til forbrugerne”.

 

Det er denne mulighed, der bør benyttes for at skabe klarhed over markedsføringslovens rammer for markedsføring af private frisørkurser og lignende. Det vil ikke i sig selv kunne løse problemet, men det vil på væsentlig måde kunne medvirke til at forebygge og forhindre, at specielt unge bliver vildledt til at købe og betale for ikke kompetencegivende kurser. I flere tilfælde er disse kurser efter det oplyste finansieret af offentlige midler i et misforstået forsøg på og i den tro, at man derved gav de pågældende en kompetencegivende uddannelse og gode muligheder for et efterfølgende fast arbejde.

 

Håndværksrådet skal derfor støtte forslaget om, at Undervisningsministeriet i samarbejde med Økonomi- og Erhvervsministeriet anmoder Forbrugerombudsmanden om at udstede de fornødne retningslinjer for god markedsføringsskik, så der ikke sker vildledning, men vejledning ved udbud af private frisørkurser og lignende private kurser.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Ane Buch