Â
US-meddelelse
|
Behandling af
ansøgninger om
familiesammenføring til danske statsborgere,
der anvender retten til fri bevægelighed efter EF-traktaten
1.  Indledning
Et medfølgende familiemedlem til en EU-statsborger, som har ret til ophold her i landet i medfør af EF-traktatens bestemmelser om arbejdskraftens fri bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser, gives registreringsbevis eller opholdskort af statsforvaltningen efter EU-opholdsbekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 300 af 29. april 2008.
EF-traktatens bestemmelser om fri bevægelighed finder ikke anvendelse på rent interne forhold. Det betyder, at familiemedlemmer til i Danmark bosiddende personer med dansk indfødsret som udgangspunkt ikke kan opnå ret til ophold i Danmark i medfør af EU-rettens regler. Det følger dog af EF-domstolens praksis, at en EU-statsborger ikke i alle tilfælde er afskåret fra at påberåbe sig at være omfattet af EU-reglerne i sit eget land, hvis den pågældende har gjort brug af retten til fri bevægelighed, jf. navnlig EF-domstolens dom i sag C-291/05 (Eind) og i sag C-60/00 (Carpenter).
Eind-dommen, der er afsagt den 11. december 2007, vedrørte en nederlandsk mand, der i februar 2000 rejste til Storbritannien for at arbejde. Mens han opholdt sig i Storbritannien, indrejste hans 11-årige datter, der havde statsborgerskab i Surinam, direkte fra Surinam til Storbritannien, hvor hun fik opholdstilladelse. I oktober 2001 rejste den nederlandske mand tilbage til Nederlandene sammen med sin datter, og datteren søgte om opholdstilladelse i Nederlandene. Datteren fik afslag på opholdstilladelse i Nederlandene, da faderen efter sin tilbagevenden til Nederlandene modtog kontanthjælp og ikke udførte eller søgte arbejde. De nederlandske myndigheder mente således, at faderen ikke var omfattet af EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed, da han netop ikke søgte eller udførte arbejde i Nederlandene, da han vendte tilbage. EF-domstolen udtalte, at en borger fra et land uden for EU (som datteren) har ret til familiesammenføring i den konkrete situation, selvom faderen (EU-borgeren) ikke udfører et reelt og faktisk arbejde ved sin tilbagevenden til sit hjemland (Nederlandene).
Carpenter-dommen vedrørte et tilfælde, hvor hr. Carpenter, der var britisk statsborger, leverede grænseoverskridende tjenesteydelser til kunder etableret i andre EU-medlemsstater og i Storbritannien. Hr. Carpenters virksomhed var etableret i Storbritannien, og hr. Carpenter foretog forretningsrejser til andre EU-medlems-stater. Storbritannien udviste fru Carpenter, der var filippinsk statsborger, men EF-domstolen fastslog, at fru Carpenter i kraft af EF-traktatens bestemmelse om fri bevægelighed for tjenesteydelser havde en afledet ret til at opholde sig i Storbritannien. Domstolen lagde vægt på, at hr. Carpenters udøvelse af en grundlæggende frihed ikke ville få fuld gennemslagskraft, hvis han blev afholdt fra at udøve den som følge af de hindringer, der opstilles i Storbritannien for ægtefællens indrejse og ophold. Endvidere bemærkede Domstolen, at ægteskabet ubestridt var reelt, og at der var etableret et familieliv, idet fru Carpenter bl.a. passede hr. Carpenters børn fra et tidligere ægteskab.
Nærværende familiesammenføringsmeddelelse fastlægger, i hvilket omfang Udlændingeservice kan udstede registreringsbevis/opholdskort til familiemedlemmer til danske statsborgere efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 13, jf. § 33, stk. 3, efter de principper, som EF-domstolen har fastlagt i Eind- og Carpenter-dom-mene.
2.  Retningslinier
      2.1.   Betingelser
for familiesammenføring i de tilfælde, hvor den
danske statsborger har opholdt sig i et andet EU-land som
arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, eller som pensioneret arbejdstager eller pensioneret selvstændig
erhvervsdrivende eller tjenesteyder (Eind-dommen)
Registreringsbevis/opholdskort på baggrund af EF-Domstolens retspraksis (Eind-dommen) til udenlandske familiemedlemmer til danske statsborgere, der har opholdt sig i et andet EU-land, udstedes efter EU-opholdsbekendt-gørelsens § 13 under følgende betingelser, jf. Integrationsministeriets notat af 10. april 2008, der er vedlagt som bilag 1:
1) Den danske statsborger har opholdt sig i et andet EU-land som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, jf. EU-op-holdsbekendtgørelsens § 3, eller som pensioneret arbejdstager eller pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 7,
2) det udenlandske familiemedlem skal lovligt have boet i det EU-land, hvor den danske statsborger har udnyttet retten til ophold som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 3, eller som pensioneret arbejdstager eller pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, jf. EU-opholdsbekendt-gørelsens § 7, og
3) i de tilfælde, hvor ansøger er ægtefælle, registreret partner eller fast samlever til den danske statsborger, skal ægteskabet, det registrerede partnerskab eller faste samlivsforhold fortsat bestå ved udstedelsen af registreringsbevis/opholdskort.
Kredsen af EU-lande
Følgende lande er EU-lande: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig og Danmark.
Statsborgere fra EØS-landene (Norge, Island og Liechtenstein) og statsborgere fra Schweiz sidestilles med statsborgere fra EU-landene, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Den danske statsborgers ophold i EU-landet
Der kan ikke opstilles et mindstekrav til opholdets længde, men det må være en forudsætning, at den danske statsborger faktisk og reelt har udnyttet retten til ophold som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, eller som pensioneret arbejdstager eller pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, at beskæftigelsen ikke har været af rent marginal karakter, og at den danske statsborger har haft et egentligt ophold i EU-landet, jf. Udlændingelovkontorets udtalelse til Internationalt Kontor fremsendt ved e-post af 27. september 2006, der er vedlagt som bilag 2. Det er derfor normalt en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse af mindst et par ugers varighed og i minimum 10-12 timer ugentligt.
Det er derimod ikke et krav, at den danske statsborger har fået udstedt registreringsbevis af det pågældende EU-land, hvis blot han opfyldte betingelserne for at udnytte retten til ophold som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder eller som pensioneret arbejdstager eller pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder. Således vil f.eks. en dansk diplomat, der opholder sig og arbejder i et andet EU-land på baggrund af Wienerkonventionens regler, opfylde kravene til opholdsgrundlag efter principperne i Eind-dommen.
Opholdsret som modtagere af tjenesteydelser, studerende eller tilstrækkelige midler opfylder ikke længere kravene til opholdsgrundlag efter principperne i Eind-dommen, jf. Integrationsministeriets notat af 21. december 2004, der er vedlagt som bilag 3.
Dette indebærer blandt andet, at en dansk statsborger, som har taget ophold i et andet EU-land på baggrund af tilstrækkelige midler, men bibeholdt sit arbejde i Danmark, ikke vil opfylde kravene til opholdsgrundlag efter Eind-dommen.
I den modsatte situation, hvor en dansk statsborger tager arbejde i et andet EU-land, men bibeholder bopælen i Danmark, vil Eind-dommens principper heller ikke finde anvendelse, idet pågældende ikke har taget ophold i et andet EU-land.
Det udenlandske familiemedlems lovlige ophold i EU-landet
Det udenlandske familiemedlem skal – uanset om denne er tredjelandsstatsborger eller EU-statsborger – lovligt have boet i det EU-land, hvor den danske statsborger har udnyttet retten til ophold som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, eller som pensioneret arbejdstager eller pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder. Det udenlandske familiemedlem, skal således være meddelt opholdstilladelse, opholdskort, opholdsbevis eller registreringsbevis el.lign. af de nationale myndigheder.
Â
Det udenlandske familiemedlems indrejse i Danmark
Det er ikke et krav, at det udenlandske familiemedlem indrejser i Danmark samtidig med den danske statsborger. Længere tids forskydning mellem familiemedlemmernes indrejse må således accepteres, således som det ville være tilfældet, hvis den danske statsborger var indrejst i et tredje EU-land.
Kredsen af familiemedlemmer
Disse retningsliner finder anvendelse for følgende familiemedlemmer, jf. Integrationsministeriets notat af 10. april 2008, der er vedlagt som bilag 1:
· ægtefælle,
· registreret partner,
· fast samlever over 18 år, såfremt pågældende har samlevet på fælles bopæl i fast samlivsforhold af længere varighed med en dansk statsborger over 18 år, og såfremt den danske statsborger påtager sig at forsørge samleveren, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 16,
· direkte efterkommere af den danske statsborger eller af ægtefællen/den registrerede partner/den faste samlever, som ikke er fyldt 21 år,
· direkte efterkommere i øvrigt af den danske statsborger eller af ægtefællen/den registrerede partner/den faste samlever, som forsørges af den danske statsborger, og
· slægtninge i opstigende linje til den danske statsborger eller til ægtefællen/den registrerede partner/den faste samlever, som forsørges af den danske statsborger.
Det bemærkes, at der for ægtefæller/registrerede partnere ikke stilles krav om samliv på fælles bopæl eller alderskrav.
Et fast samlivsforhold af længere varighed foreligger, såfremt parterne kan dokumentere samliv på fælles bopæl i mindst 1½-2 år forud for indrejsen i Danmark eller efter konkret vurdering i kortere tid, hvis der i samlivsforholdet er fællesbørn.
Omgåelse af udlændingelovens regler
Ovennævnte retningslinier finder ikke anvendelse, hvis der er tale om bevidst omgåelse af udlændingelovens regler om familiesammenføring, idet personer, der er omfattet af EU-rettens regler, ikke kan påberåbe sig disse med henblik på uretmæssigt at unddrage sig en anvendelse af national lovgivning. Det kan ikke betegnes som uretmæssig unddragelse af national lovgivning, at formålet med, at familiemedlemmerne har bosat i et andet EU-land, er at kunne vende tilbage til oprindelseslandet i medfør af EU-rettens regler, jf. EF-domstolens dom i sag C-109/01 (Akrich). Uretmæssig unddragelse vil således som udgangspunkt kun foreligge ved ægteskaber, der er indgået pro forma eller tvangsmæssigt.
Tidsbegrænset ophold
Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 33, stk. 3, henhører sagen i første instans under Udlændingeservices kompetence. Hvis en sådan ansøgning indgives til statsforvaltningen, skal statsforvaltningen videresende ansøgningen til styrelsen med henblik på afgørelse efter udlændingeloven.
Styrelsens afgørelse kan påklages til Integrationsministeriet, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 35, 1. pkt. Påklages afgørelsen inden 7 dage efter, det den er meddelt familiemedlemmet, har pågældende ret til at blive her i landet, indtil klagesagen er afgjort, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 35, 2. pkt.
Familiemedlemmer, der er EU-statsborgere, skal ansøge om registreringsbevis senest 3 måneder efter indrejsen, hvis opholdet forventes at vare mere end 3 måneder, og registreringsbeviset udstedes ikke for noget bestemt tidsrum, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 21. I øvrigt udstedes registreringsbeviset i overensstemmelse med EU-opholdsbekendtgørelsens § 23, der finder analog anvendelse.
Familiemedlemmer, der er tredjelandsstatsborgere, skal ansøge om opholdskort senest 3 måneder efter indrejsen, hvis opholdet forventes at vare mere end 3 måneder, og opholdskortet udstedes for 5 år, jf. EU-opholdsbekendt-gørelsens § 25. I øvrigt udstedes opholdskortet i overensstemmelse med EU-opholdsbekendtgørelsens § 26, der finder analog anvendelse.
Â
Familiemedlemmet til den danske statsborger er fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 18, jf. udlændingelovens § 14, stk. 1, nr. 2.
Det udenlandske familiemedlem er ikke omfattet af integrationsloven, jf. integrationslovens § 2, stk. 3, således som denne bestemmelse er fortolket i Integrationsministeriets brev af 22. april 2004, der vedlagt som bilag 4.
Tidsbegrænset opholdsret ophører, hvis det udenlandske familiemedlem ikke længere opfylder betingelserne for det udstedte registreringsbevis eller opholdskort, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 30, stk. 1, hvis grundlaget for det udstedte registreringsbevis eller opholdskort var urigtigt, eller hvis den pågældende har opnået registreringsbeviset eller opholdskortet ved svig, herunder i kraft af et pro forma-ægteskab, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 2. Afgørelse herom, herunder inddragelse af tredjelandsstatsborgeres opholdskort, foretages af Udlændingeservice, og udlændingelovens § 26, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 1. Styrelsens afgørelse kan påklages til Integrationsministeriet, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 35.
Tidsubegrænset ophold
Familiemedlemmer, der er EU-statsborgere, har ret til tidsubegrænset ophold her i landet, når pågældende har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 19, stk. 1, og bevis for ret til tidsubegrænset ophold udstedes af Udlændingeservice, jf. EU-opholdsbekendtgørel-sens § 28, stk. 1, og § 33, stk. 3.
Familiemedlemmer, der er tredjelandsstatsborgere, har ret til tidsubegrænset ophold her i landet, når pågældende har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år og i hele denne periode har boet sammen med den danske statsborger, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 19, stk. 4, der finder analog anvendelse. Tidsubegrænset opholdskort udstedes for 10 år af Udlændingeservice, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 28, stk. 1, og § 33, stk. 3. Det tidsubegrænsede opholdskort fornys automatisk hvert 10. år.
Tidsubegrænset opholdsret ophører, hvis det udenlandske familiemedlem har opholdt sig uden for landet i mere end 2 på hinanden følgende år, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 31, hvis grundlaget for det udstedte registreringsbevis eller opholdskort var urigtigt, eller hvis den pågældende har opnået registreringsbeviset eller opholdskortet ved svig, herunder i kraft af et pro forma-ægteskab, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 2. Afgørelse herom, herunder inddragelse af tredjelandsstatsborgeres opholdskort, foretages af Udlændingeservice, og udlændingelovens § 26, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 1. Styrelsens afgørelse kan påklages til Integrationsministeriet, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 35.
      2.2.  Betingelser for familiesammenføring i de tilfælde, hvor
den
danske statsborger opholder sig i Danmark, og her anvender EF-traktatens
bestemmelser om fri bevægelighed af tjenesteydelser
(Carpenter-dommen)
Registreringsbevis/opholdskort på baggrund af EF-Domstolens retspraksis (Carpenter-dommen) til udenlandske familiemedlemmer til danske statsborgere, der opholder sig i Danmark, og her anvender EF-traktatens bestemmelser om fri bevægelighed af tjenesteydelser udstedes efter EU-bekendtgørel-sens § 13 under følgende betingelser:
1) Den danske statsborger opholder sig i Danmark, og her leverer en i forhold til et andet EU-land grænseoverskridende tjenesteydelser, jf. EF-trak-tatens art. 49,
2) det udenlandske familiemedlem skal lovligt være indrejst i Danmark,
3) i de tilfælde, hvor ansøger er ægtefælle, registreret partner eller fast samlever til den danske statsborger, skal ægteskabet, det registrerede partnerskab eller faste samlivsforhold fortsat bestå ved udstedelsen af registreringsbevis/opholdskort, og
4) familiemedlemmerne skal have etableret et reelt familieliv i Danmark.
Kredsen af EU-lande
Følgende lande er EU-lande: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn, Østrig og Danmark.
Statsborgere fra EØS-landene (Norge, Island og Liechtenstein) og statsborgere fra Schweiz sidestilles med statsborgere fra EU-landene, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Grænseoverskridende tjenesteydelse
En grænseoverskridende tjenesteydelse kan eksempelvis være salg af annonceplads i tidsskrifter, rådgivning mod betaling per telefon eller e-mail, udbud af brevkurser, salg af lotterisedler eller koncertbilletter til personer, der opholder sig i et andet EU-land.
Reelt familieliv
Det er en betingelse for udstedelse af registreringsbevis/opholdskort til det udenlandske familiemedlem, at familiemedlemmerne har etableret et reelt familieliv i Danmark. Dette er eksempelvis tilfældet, hvis det udenlandske familiemedlem på den fælles bopæl passer den danske statsborgers mindreårige børn.
Kredsen af familiemedlemmer
Udover ægtefæller/registrerede partnere, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 1, finder disse retningsliner tilsvarende anvendelse for faste samlevere over 18 år, hvis pågældende har samlevet på fælles bopæl i fast samlivsforhold af længere varighed med en dansk statsborger over 18 år, jf. principperne i EU-opholdsbekendtgørelsens § 16, stk. 1. I så fald skal den danske statsborger påtage sig at forsørge samleveren, jf. EU-opholdsbekendtgørel-sens § 16, stk. 2.
Â
Det bemærkes, at der for ægtefæller/registrerede partnere ikke stilles krav om samliv på fælles bopæl eller alderskrav.
Et fast samlivsforhold af længere varighed foreligger, såfremt parterne kan dokumentere samliv på fælles bopæl i mindst 1½-2 år forud for indrejsen i Danmark eller efter konkret vurdering i kortere tid, hvis der i samlivsforholdet er fællesbørn.
Er der i ægteskabet/parforholdet fælles- og særbørn under 21 år, gives disse ligeledes registreringsbevis/opholdskort, såfremt den danske ægtefælle, den registrerede partner eller samleveren opfylder ovennævnte retningslinier, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 2.
Omgåelse af udlændingelovens regler
Ovennævnte retningslinier finder ikke anvendelse, hvis der er tale om bevidst omgåelse af udlændingelovens regler om familiesammenføring, idet personer, der er omfattet af traktathjemlede rettigheder, ikke kan påberåbe sig disse med henblik på uretmæssigt at unddrage sig en anvendelse af national lovgivning. Det kan ikke betegnes som uretmæssig unddragelse af national lovgivning, at formålet med, at familiemedlemmerne har bosat sig i et andet EU-land, er at kunne vende tilbage til oprindelseslandet i medfør af EU-rettens regler, jf. EF-domstolens dom i sag C-109/01 (Akrich). Uretmæssig unddragelse vil således som udgangspunkt kun foreligge ved ægteskaber, der er indgået pro forma eller tvangsmæssigt.
Tidsbegrænset ophold
Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 33, stk. 3, henhører sagen i første instans under Udlændingeservices kompetence. Hvis en sådan ansøgning indgives til statsforvaltningen, skal statsforvaltningen videresende ansøgningen til styrelsen med henblik på afgørelse efter udlændingeloven.
Styrelsens afgørelse kan påklages til Integrationsministeriet, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 35, 1. pkt. Påklages afgørelsen inden 7 dage efter, det den er meddelt familiemedlemmet, har pågældende ret til at blive her i landet, indtil klagesagen er afgjort, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 35, 2. pkt.
Familiemedlemmer, der er EU-statsborgere, skal ansøge om registreringsbevis senest 3 måneder efter indrejsen, hvis opholdet forventes at vare mere end 3 måneder, og registreringsbeviset udstedes ikke for noget bestemt tidsrum, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 21. I øvrigt udstedes registreringsbeviset i overensstemmelse med EU-opholdsbekendtgørelsens § 23, der finder analog anvendelse.
Familiemedlemmer, der er tredjelandsstatsborgere, skal ansøge om opholdskort senest 3 måneder efter indrejsen, hvis opholdet forventes at vare mere end 3 måneder, og opholdskortet udstedes for 5 år, jf. EU-opholdsbekendt-gørelsens § 25. I øvrigt udstedes opholdskortet i overensstemmelse med EU-opholdsbekendtgørelsens § 26, der finder analog anvendelse.
Familiemedlemmet til den danske statsborger er fritaget for krav om arbejdstilladelse, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 18, jf. udlændingelovens § 14, stk. 1, nr. 2.
Det udenlandske familiemedlem er ikke omfattet af integrationsloven, jf. integrationslovens § 2, stk. 3, således som denne bestemmelse er fortolket i Integrationsministeriets brev af 22. april 2004, der vedlagt som bilag 4.
Tidsbegrænset opholdsret ophører, hvis det udenlandske familiemedlem ikke længere opfylder betingelserne for det udstedte registreringsbevis eller opholdskort, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 30, stk. 1, hvis grundlaget for det udstedte registreringsbevis eller opholdskort var urigtigt, eller hvis den pågældende har opnået registreringsbeviset eller opholdskortet ved svig, herunder i kraft af et pro forma-ægteskab, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 2. Afgørelse herom, herunder inddragelse af tredjelandsstatsborgeres opholdskort, foretages af Udlændingeservice, og udlændingelovens § 26, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 1. Styrelsens afgørelse kan påklages til Integrationsministeriet, jf. EU-opholds-bekendtgørelsens § 35.
Tidsubegrænset ophold
Familiemedlemmer, der er EU-statsborgere, har ret til tidsubegrænset ophold her i landet, når pågældende har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 19, stk. 1, og bevis for ret til tidsubegrænset ophold udstedes af Udlændingeservice, jf. EU-opholdsbekendtgørel-sens § 28, stk. 1, og § 33, stk. 3.
Familiemedlemmer, der er tredjelandsstatsborgere, har ret til tidsubegrænset ophold her i landet, når pågældende har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år og i hele denne periode har boet sammen med den danske statsborger, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 19, stk. 4, der finder analog anvendelse. Tidsubegrænset opholdskort udstedes for 10 år af Udlændingeservice, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 28, stk. 1, og § 33, stk. 3. Det tidsubegrænsede opholdskort fornys automatisk hvert 10. år.
Tidsubegrænset opholdsret ophører, hvis det udenlandske familiemedlem har opholdt sig uden for landet i mere end 2 på hinanden følgende år, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 31, hvis grundlaget for det udstedte registreringsbevis eller opholdskort var urigtigt, eller hvis den pågældende har opnået registreringsbeviset eller opholdskortet ved svig, herunder i kraft af et pro forma-ægteskab, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 2. Afgørelse herom, herunder inddragelse af tredjelandsstatsborgeres opholdskort, foretages af Udlændingeservice, og udlændingelovens § 26, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 32, stk. 1. Styrelsens afgørelse kan påklages til Integrationsministeriet, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 35.
3.  Ikrafttræden
Denne meddelelse træder i kraft straks med virkning for alle verserende sager, jf. EU-opholdsbekendtgørelsens § 38. Samtidig hermed ophæves familiesammenføringsmeddelelse nr. 1/06 af 4. oktober 2006.
  |
Anni Fode