(Ordfører for forslagstillerne)
Sophie Hæstorp Andersen (S):
Jeg glemte lige et øjeblik, at Ny Alliance var gået, og jeg har lovet at sige, at de synes, det er et sympatisk forslag, men at de heller ikke kan støtte det. Så behøver jeg ikke at være så forundret over, at Ny Alliance ikke dukker op.
Formålet med forslaget, som vi behandler her i dag, har jo været, at regeringen skulle komme med forslag til, hvordan man kan oprette en teologisk uddannelse i islam på samme vilkår som teologiuddannelsen i kristendom. Formålet har været, at man kunne uddanne folk teoretisk til f.eks. at varetage religiøse embeder eller til andre formål. Det kunne være undervisning, medier, organisationsarbejde, f.eks. ved socialt, sundhedsmæssigt eller lignende arbejde. F.eks. har vi her for nylig hørt, at Rigshospitalet og Hvidovre Hospital har følt, at det var godt at ansætte en hospitalsimam, der kunne arrangere og indgå i de her vanskelige kulturmøder. Det kan f.eks. være, når en læge skal stå og forklare en med muslimsk baggrund eller en anden baggrund, at man er dødeligt syg, og hvad det så betyder for vedkommende. Uddannelsen kunne være enten her i Danmark eller alternativt ved at optage et samarbejde med andre nordiske lande.
Baggrunden for forslaget er selvfølgelig, at Socialdemokraterne går ind for værdier, der handler om demokrati, ytringsfrihed, trosfrihed, menneskerettigheder, ligestilling og frihed, at disse værdier er ukrænkelige og danske, og at vi også mener, at det grundlæggende er, at alle, uanset etnisk, religiøs eller kulturel baggrund, lever op til de pligter, de nyder godt af, og samtidig kan få del i de rettigheder og dele de her værdier.
Vi siger fra, når fundamentalister af enhver art modsætter sig integration i vores samfund, og vi finder det dybt, dybt bekymrende, at vi - på trods af at vi lever i en tid, hvor flere unge med anden etnisk baggrund er kommet i arbejde eller under uddannelse, hvor flertallet udnytter det danske samfunds muligheder, bidrager til fællesskabet og står vagt om demokratiet, og hvor flere undersøgelser viser, at diskrimination og intolerance fra danskernes side er på tilbagetog - i den situation oplever, at andre bevæger sig i stik modsat retning ind i - indimellem - fundamentalistiske religiøse sekter, der så giver sig udslag i anderledes kvindesyn, arrangerede ægteskaber, æresdrab eller lignende.
Mange unge med anden etnisk baggrund kæmper dagligt en indre værdikamp, og vi mener, den her regering gør alt for lidt for at sikre, at det bliver de moderate kræfter inden for religion eller ideologi, der bliver styrket, frem for de kræfter, der trækker i den modsatte retning. Det er faktisk kun 100 dage siden, at vi havde bål i gaderne, og hvad har regeringen egentlig foretaget sig siden da for at styrke de demokratiske kræfter i samfundet og for at styrke integrationen? Hvad har man gjort for at styrke de moderate religiøse kræfter i Danmark frem for de ekstremistiske og antidemokratiske?
Vi vil ikke påtvinge universiteterne nogen uddannelser, og det kunne vi måske godt - belært af debatten i dag - have præciseret yderligere i det her forslag. Men vi synes alligevel, at det var for vigtigt til at lade ligge, og vi håber, at vi herigennem kan få nogle til at interessere sig for at være med til at udbyde en sådan uddannelse eller få det at gøre det til at køre lidt mere på skinner.
Vi tog debatten i 2006, og jeg synes, at vi stadig væk står i den situation, at vi faktisk har positive udtalelser fra både danske imamer og islamiske trossamfund i Danmark, og vi har også flere gange haft positive dialoger med bl.a. Carsten Niebuhr Instituttet, Hans Ravn Iversen fra Københavns Universitet og med andre, som siger, at de har en meget stor interesse i at være med til at udbyde den her form for studier, men at de indimellem alligevel synes, at de økonomiske rammer er snævre, uanset hvordan vi så ellers er med til at godkende uddannelser i Danmark. De peger også på, at de mangler nogle undervisere på området, og at det selvfølgelig også er en hurdle, men mange bakker op om, at debatten holdes i kog, således at det også bliver mere legitimt at vise, at man har det her behov.
Derfor synes vi som sagt, det var vigtigt at tage debatten, på trods af at der nok var ting, vi kunne have præciseret yderligere.
Derfor beder vi også stadig væk regeringen mindeligt om at komme med forslag til, hvordan man kan fremme eller arbejde sig hen imod, at der bliver skabt et klima i Danmark, der gør, at det bliver muligt for universiteterne på et tidspunkt at udbyde den her akademisk-teologiske uddannelse i islam på de vilkår, som vi nu har i dag på universitetsområdet, og på lige vilkår med den teologiske uddannelse, vi i dag har inden for kristendom.
Vi vil ikke påtvinge religiøse islamiske trossamfund alene at rekruttere deres imamer eller religiøse forkyndere og rådgivere fra den her uddannelse - lidt ligesom Enhedslisten antydede - men vi ønsker, at det bliver en mulighed, at man kunne rekruttere fra nogle, der har taget en teoretisk uddannelse i islam i Danmark frem for i England eller i Tyskland eller i Saudi-Arabien eller i Marokko eller andre steder, som vi ved i dag trækker unge med interesse for islam hen, hvis de ønsker at gå videre og blive forkyndere eller ønsker at blive rådgivere.
Det er en mulighed, der ikke findes i dag, og derfor mener vi også, det må være interessant for nuværende imamer - i det omfang de har mulighed for det - at kunne indgå i en masteruddannelse, hvis vi havde det i Danmark, der kunne hvile i sig selv økonomisk, og hvor man så også kunne give efteruddannelse til dem, der måtte ønske sig det her i Danmark.
Flere lande og universiteter i Vesteuropa har ment, at det her var en meget vigtig opgave, så vi har selvfølgelig svært ved at se, hvorfor vi skal se regeringen være sådan meget smølende i at fremme den her debat. Men vi er selvfølgelig glade for, at vi alligevel har hørt positive tilkendegivelser fra Venstre og flere andre om, at man sådan set principielt er enig i, at man gerne vil være med til at fremme ideen, men at man ikke kan gøre det inden for de rammer, som Folketinget fastlægger på nuværende tidspunkt omkring universiteterne.
Tak for ordet.