En del af den diskussion, der har været her i eftermiddag, har jo gået på, hvorfor de kommuner, der har mulighed for at oprette miljøzoner, så ikke har gjort det endnu - jeg tror, det bl.a. var Venstres ordfører, og jeg kan ikke huske, om den konservative ordfører også var med i det - og at det åbenbart var et problem, og at man derfor kunne se, at det her jo så måske ikke virkede.
Der tror jeg, det er meget vigtigt at få gjort klart: Hvad er det egentlig for nogle regler, som er blevet fastlagt, efter at man vedtog lov om miljøzoner i december 2006? Den vejledning, der er sendt ud til kommunerne om det, er faktisk meget klar, og jeg vil gerne have lov til at læse op fra den; det er en vejledning, der er sendt fra Miljøstyrelsen:
»Kravene om lavt partikeludslip, herunder om montering af partikelfiltre, gælder allertidligst fra 1. juli 2008«.
Det betyder jo, at når nogle af regeringspolitikerne i dag bruger det argument, at det ikke er gennemført endnu, så vil jeg sige: Nej, hvis det var gennemført på nuværende tidspunkt, så havde de, der havde gjort det, sådan set gjort sig skyldig i en lovovertrædelse, og det tror jeg næppe er det, der har været holdningen fra regeringens side at de skulle gøre.
Men kravene gælder allertidligst fra den 1. juli 2008, og desuden når følgende tre betingelser er opfyldt: Der skal være truffet beslutning i kommunalbestyrelsen; det skal være offentliggjort; og der skal være gået 14 måneder fra beslutningen, til det træder i kraft. Og det, der faktisk er værd at bemærke, er, at eksempelvis Københavns Kommune, som har bedt om det her i årevis, og som er blevet hældt ned af brættet af den nuværende regering i årevis, rent faktisk, da de fik hjemmelen til at gøre det her, gik i gang med det, så det træder i kraft den 1. september 2008, altså med 2 måneders forsinkelse, men 2 måneders forsinkelse i forhold til, at der har siddet en regering, der har træneret det og gjort det svært i flere år.
Jeg siger det bare, for at det ikke skal være det billede, der står efter den her debat, at det er meget fint med miljøzoner, for der er ikke nogen, der vil have dem. Jo, de vil have dem, men reglerne er sådan, at de først har kunnet gøre det fra nu af, og det tror jeg lige vi skal have slået fast.
Det næste og det, der dybest set er hele omdrejningspunktet i det her, er: Hvad er det for et liv, som vi gerne vil have i byerne? Hvad er det for en sundhedstilstand, vi synes skal være rimelig? OECD har jo spillet klart ud i deres rapport fra den 25. januar, hvor de siger, at 1 million danskere rent faktisk lever med uacceptabel luftkvalitet - 1 million danskere - og der er det altså et politisk ansvar at sige: Det kan vi ikke leve med. Det er helt urimeligt. Vi kan ikke leve med, at så mange danskere, når man cykler frem og tilbage eller går i de store byer - på samme måde, som fru Ida Auken siger det - rent faktisk bliver udsat for uacceptabel luftkvalitet.
Så derfor det her beslutningsforslag, som jo handler om eftermontering af katalysatorer på biler, der i forvejen har partikelfiltre - og man skal passe på ikke at blande tingene sammen; jeg har hørt det et par enkelte gange i løbet af i dag - og som rent faktisk sørger for, at vi kan få nedbragt de kvælstofilter, som giver lungesygdomme, og som medfører mange for tidlige dødsfald, især i Københavnsområdet, men også i de andre store byer. Jeg synes rent faktisk, det er ærgerligt, at vi ikke i dag alle sammen - om man vil - rejste os op og sagde: Hurra, nu har vi her muligheden for at gøre noget epokegørende for danskernes sundhed.
Men jeg har også hørt det den anden vej, bl.a. fra Venstres ordfører, der på den ene side sagde, at det var slapt, men at det på den anden side da var en glimrende idé. Jeg har også hørt det fra andre ordførere, og det betyder da, at vi nu vil bruge de kommende uger på at finde ud af, hvordan vi så kan få det her igennem, og det skal ikke fra vores side gå op i politisk drilleri eller trænering eller noget som helst andet.
Det, som forslagsstillerne her er utrolig meget optagede af, er: Hvordan kan vi i det her Folketing sikre, at de danskere - 1 million danskere - der er udsat for uacceptabel luftkvalitet, ikke bliver det længere? Det er os herinde, der har muligheden for det, og derfor ærgrer det mig selvfølgelig, at der ikke er flertal for forslaget i dag, men jeg glæder mig over, at der er nogle, der har lindet lidt på låget. Nu vil vi bruge de kommende uger og måneder til at få det låg endnu længere op, sådan at vi rent faktisk også kan træffe nogle fornuftige beslutninger om det her, nogle heroiske beslutninger.
Det er jo også lidt paradoksalt. Hvis man eksempelvis ser på den teknologi, som også er blevet demonstreret for Miljøudvalget herude på Slotspladsen, og som jo er dansk teknologi, så synes jeg da, at vi skal glæde os over, at Grundfos for nuværende - det viser de seneste tal, jeg har - er i gang med godt og vel 5.000 busser i Beijing, hvor man eftermonterer SCR-katalysatorer, men for en del af de busser og de lastbiler, der kører her i København, er der ikke krav om det.
Det er lidt underligt. Det er næsten lige før, på nogle punkter, hvis man skal se det her i stor skala, at Folketingets Miljøudvalg så skulle tage til Beijing. Det kunne have været lidt hyggeligere, hvis vi bare kunne gå ned på Rådhuspladsen i København og se, hvordan det også kunne have fungeret. Men skal vi ikke satse på, at det kommer?
Jeg kan i hvert fald på vegne af den samlede opposition og også efter dagens tilkendegivelser sige, at vi vil følge det her meget skarpt, og at vi inden for de kommende uger vil se, hvordan vi kan få noget skruet sammen, sådan at det bliver - til regeringspartierne og til andre - et tilbud af den slags, man ikke kan afslå, for det, der for os er det allerallervigtigste, er folks sundhed, og vi vil ikke acceptere, at 1 million danskere lever med uacceptabel luftkvalitet.