Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 53, 54 og 55 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 18. februar 2008.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 53, 54 og 55 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 18. februar 2008 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del)

 

 

 

Spørgsmål 53

 

Har ministeren igangsat tiltag i forhold til opkvalificering af de studerendes akademiske fremmedsprog?

 

Der henvises til, at flere og flere kurser i dag udbydes på fremmedsprog fortrinsvis engelsk. Desværre behersker flere studerende ikke et tilstrækkeligt akademisk fremmedsprog, derfor er det nødvendigt at tilbyde de studerende ekstra kurser i fremmedsprog, fortrinsvis engelsk.

 

Svar

 

Jeg har ikke igangsat tiltag i forhold til opkvalificering af de studerendes akademiske fremmedsprog, idet det er universiteternes ansvar at sikre, at de studerende, der optages på en universitetsuddannelse, har de fornødne sproglige kompetencer.

 

Jeg er helt enig i, at studerende, der optages på en universitetsuddannelse, der udbydes på engelsk, eller hvor væsentlige dele af uddannelsen udbydes på engelsk, skal have de nødvendige kundskaber i engelsk. I modsat fald vil de ikke få et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen og derfor få vanskeligt ved at bestå uddannelsen.

 

I adgangsbekendtgørelsen fra 2005 (bekendtgørelse nr. 362 af 20. maj 2005) har vi i § 11 indsat en bestemmelse, der giver universiteterne mulighed for at kræve, at den studerende inden studiestart skal dokumentere kundskaber i engelsk svarende til mindst B-niveau, hvis uddannelsen eller væsentlige dele heraf udbydes på engelsk. Ved ændring af adgangsbekendtgørelsen i 2007 (bekendtgørelse nr. 151 af 19. februar 2007), som er videreført i den gældende adgangsbekendtgørelse fra 2008 (bekendtgørelse nr. 32 af 29. januar 2008, som har afløst bekendtgørelsen fra 2005), er dette krav skærpet, idet universiteternes mulighed for at kræve dokumenterede engelskkundskaber er ændret til et krav om, at universiteterne skal kræve disse kundskaber.

 

Herudover er der i en række tilfælde i adgangskravene til de enkelte uddannelser, jf. bekendtgørelsens § 3 med henvisning til bilag 1, fastsat krav om, at ansøgeren skal have engelsk på et bestemt niveau. Fra optagelsen i 2008 skal alle ansøgere til bacheloruddannelser i medfør af de områdespecifikke adgangskrav i bekendtgørelsens bilag 1 have engelsk på mindst B-niveau, men der kan være fastsat krav om engelsk på A-niveau i de uddannelsesspecifikke adgangskrav, hvilket er tilfældet for bacheloruddannelserne i Engelsk, Erhvervssprog i engelsk og visse engelsksprogede uddannelser.

 

 


Spørgsmål 54

 

Hvordan vil ministeren sikre studerende mulighed for at opkvalificere sig i akademisk fremmedsprog?

 

Der henvises til, at flere og flere kurser i dag udbydes på fremmedsprog fortrinsvis engelsk. Desværre behersker flere studerende ikke et tilstrækkeligt akademisk fremmedsprog, derfor er det nødvendigt at tilbyde de studerende ekstra kurser i fremmedsprog, fortrinsvis engelsk.

 

Svar

 

Som redegjort for i svar på spørgsmål 53, er det universiteternes ansvar at sikre, at de studerende, der optages på en universitetsuddannelse, har de fornødne sproglige kompetencer.

 

Universiteterne kan beslutte at tilbyde studerende, der er optaget på og påbegyndt en uddannelse, kurser i akademisk engelsk. Kursusaktiviteten vil ligge uden for studieordningen og udbydes efter reglerne om indtægtsdækket virksomhed.

 

 

Spørgsmål 55

 

Vil ministeren give et overblik over kursustilbudene i sproglig opkvalificering ved landets universiteter i dag?

 

Der henvises til, at flere og flere kurser i dag udbydes på fremmedsprog fortrinsvis engelsk. Desværre behersker flere studerende ikke et tilstrækkeligt akademisk fremmedsprog, derfor er det nødvendigt at tilbyde de studerende ekstra kurser i fremmedsprog, fortrinsvis engelsk.

 

Svar

 

Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 54, er det universitetets egen beslutning, hvorvidt det vil tilbyde de studerende kurser i akademisk engelsk. Videnskabsministeriet har derfor ikke noget overblik over disse kursustilbud.