Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 50 og 51 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 12. februar 2008.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål nr. 50 og 51 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 12. februar 2008 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).

 

 

 

Spørgsmål 50

 

I forlængelse af UVT, alm. del - spm. 30 og 31 og i relation til vedhæftede nyhed fra Esbjerg bedes videnskabsministeren vurdere rimeligheden af de udgifter, der påføres almindelige internet- og telefonikunder i forbindelse med lognings­kravene.

 

Svar

 

Det følger af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, at udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller –tjenester til slutbrugere uden udgift for staten skal sikre, at det tekniske udstyr og de tekniske systemer, som udbyderen anvender, er indrettet, så politiet kan få adgang til oplysninger om teletrafik samt til at foretage indgreb i meddelelseshemmeligheden i form af historisk teleoplysning og udvidet teleoplysning efter reglerne i retsplejelovens kapitel 71 og 74.

 

Der er således i telelovgivningen forudsat, at udgifter forbundet med indretning af systemerne med henblik på at muliggøre indgreb i meddelelseshemmeligheden skal afholdes af teleudbyderne. Det er ikke nærmere fastsat i telelovgivningen, hvordan teleselskaberne skal skaffe sig dækning for denne udgift, ligesom teleselskabernes priser over for deres kunder ikke er reguleret.  

 

 

Spørgsmål 51

 

Vurderer ministeren, at det vil gavne forbrugernes muligheder for at gennemskue priserne, hvis udgifterne i forbindelse med logningen blev opkrævet særskilt?

 

Svar

 

Teleudbyderne er efter reglerne i telelovgivningen forpligtet til i kontrakten med kunden at oplyse om alle relevante priser og vilkår. Der er dog ikke herudover i telelovgivningen fastsat særlige krav vedrørende kontraktens gennemsigtighed, herunder hvilke af teleudbyderens udgifter, der dækkes af betalingen for ydelsen.

 

Jeg mener, at det må være op til teleudbyderne, hvorvidt udgifterne i forbindelse med for eksempel logning skal fremgå af afregningen med den enkelte kunde. Det er min opfattelse, at oplysning og gennemsigtighed i priserne er et gode, men jeg mener også, at det helt centrale er, at forbrugerne kan gennemskue, hvad man betaler for kerneydelsen som f.eks. pris pr. minut for telefoni eller pris pr. måned for bredbånd, således at forbrugerne er i stand til at sammenligne priserne på tværs af selskaberne og træffe deres individuelle valg af operatører på et oplyst og klart grundlag.