Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 32 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 14. januar 2008.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 32 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 14. januar 2008 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).

 

Spørgsmål 32

Ministeren bedes kommentere artiklen "Ny offentlig it-kontrakt kan koste milliarder" i bladet Computerworlds netudgave den 18. december 2007.

 

Svar

Artiklen i Computerworld henviser til K02, der er en standardkontrakt for længerevarende, komplekse it-projekter. K02 afløser K33, statens standardkontrakt for edb-total­leve­rancer fra 1987. K02 er udarbejdet af staten (Videnskabsministeriet) i samarbejde med Kammeradvokaten, Dansk IT og IT-Branchen. K02 er offentliggjort i november 2007 efter en teknisk høring.

 

I forhold til sin afløser, K33, indeholder K02 væsentlige forbedringer. Der er blandt andet indført et krav til modenhed hos både kunde og leverandør. Større modenhed i it-projektstyringen har til formål at modvirke større it-skandaler i offentlige myndig­heder.

 

Kontrakten indeholder også en ret til, at andre offentlige myndigheder kan udnytte specialudviklet programmel. Kontrakten giver andre offentlige myndigheder i både stat, regioner og kommuner adgang til at udnytte specialudviklet programmel, der er udviklet til kunden. Der stilles også udvidede krav til dokumentation, som understøtter reel leverandørfrihed. Kontrakten indfører udvidede krav til omfanget af dokumentation og adgangen til leverandørens udviklingsværktøjer.

 

For så vidst angår spørgsmålet om, hvorvidt K02 kommer til at koste staten milliarder har IT- og Telestyrelsen oplyst følgende:

 

”I Computerworld henvises der til, at PROSA og en tidligere projektleder for Videnscentret for Software i IT- og Telestyrelsen har kritiseret K02 for ikke at give offentlige myndigheder ejendomsret over de udviklede it-systemer – blandt andet fordi staten ikke kan videreudvikle systemerne. Derved mener de pågældende, at staten går glip af milliarder af kroner.

 

Det er korrekt, at ophavsretten til specialudviklet software efter standardkontrakt K02 tilhører leverandøren. Men det er ikke korrekt, at det skulle forringe mulighederne for videreudvikling. Der er nemlig ikke tale om en brugsret, men derimod en udvidet brugsret.

 

I forhandlingerne om K02 har det været en vigtig præmis, at kunden med K02 får de fulde rettigheder til videreudvikling af systemerne og uafhængighed til at vælge nye leverandører til både videreudvikling og den efterfølgende drift af systemerne.

 

Sidstnævnte sikres endnu bedre af K02 end dens forgænger, da der blandt andet er givet udvidet adgang til leverandørernes udviklingsværktøjer og dermed mulighed for reel leverandøruafhængighed.

 

I den type komplekse it-projekter, som er omfattet af K02, er det ikke hensigtsmæssigt for kunden at betale den fulde pris for at afkøbe ophavsretten til specialudviklingerne.

 

Ved K02 har man til gengæld sikret, at kunden opnår en brugsret til specialudviklet programmel for alle offentlige myndigheder – altså både statslige myndigheder, kommuner og regioner. Det betyder, at når en offentlig myndighed har erhvervet et specialudviklet programmel, så kan andre offentlige myndigheder også anvende og videreudvikle det pågældende programmel.

 

Det er sjældent, at offentlige myndigheder tjener penge på at videresælge specialudviklinger. Det er heller ikke en kerneforretning for offentlige myndigheder at sælge software.

 

Det er mere hensigtsmæssigt, at leverandørerne kan tjene penge på at videresælge specialudviklinger til for eksempel private virksomheder eller offentlige myndigheder i udlandet.”

 

På den baggrund finder IT- og Telestyrelsen, at påstandene i Computerworld ikke er korrekte.”

 

Jeg kan henholde mig til det af IT- og Telestyrelsen oplyste.