Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 202 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 30. juni 2008.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Spørgsmål nr. 202 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 30. juni 2008 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).
Spørgsmål 202
Ministeren bedes redegøre for mulighederne for at indføre en mærkningsordning for forfattere af weblogs, der mod betaling omtaler produkter og tjenesteydelser i reklameøjemed.
Svar
Weblogs er i dag et meget udbredt fænomen og fylder en stor del af internettet. Alene i Danmark er der over 100.000 weblogs. Som jeg ser det, er weblogs et nyt, demokratisk medium, der har revolutioneret internettet. Weblogs giver mulighed for debatter og diskussioner og udgør dermed en værdifuld udnyttelse af ytringsfriheden.
Det er min klare holdning, at internettet er blevet til, hvad det er, særligt på grund af den frihed, som brugerne igennem årene har nydt. Denne frihed har selvfølgelig en bagside i og med, at eksempelvis nogle weblogs rummer usande informationer, der ikke bliver rettet, men får lov at stå uimodsagt, eller indeholder skjult reklame og andre former for plantede informationer.
Omtale af produkter og tjenesteydelser i reklameøjemed i weblogs er imidlertid allerede omfattet af Markedsføringsloven. Det fremgår således af lovens § 4, at en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.
Idet området allerede er reguleret med Markedsføringsloven, mener jeg, at hvis dette ønskes suppleret med en mærkningsordning, bør det finde sted på frivillig basis og på opfordring af brugerne selv.