Udvalget for Videnskab og Teknologi

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 2 (Alm. del - bilag 7) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 5. december 2007.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Helge Sander

 


 

Spørgsmål nr. 2 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 5. december 2007 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del - bilag 7).

 

 

 

Spørgsmål 2

 

Vil ministeren kommentere henvendelse fra Julie M. Hansen vedrørende krav om supplering i sprogfag ved optagelse på humanistisk universitetsuddannelse, jf. UVT alm. del - bilag 7?

 

Svar

 

De nye specifikke adgangskrav til universiteternes bacheloruddannelser får virkning fra optagelsen i 2008, men blev allerede udmeldt i foråret 2005. Formålet med dette varsel var netop at gøre de kommende studenter opmærksomme på de ændrede regler, således at de havde mulighed for at overveje, om de ville søge ind på en bacheloruddannelse efter de dagældende regler, dvs. til og med optagelsen i 2007, eller efter de nye regler, dvs. fra optagelsen i 2008.

 

Fastsættelsen af de nye adgangskrav har til formål at styrke det faglige niveau ved studiestart med henblik på at reducere frafald og fejlvalg. Adgangskravene er endvidere blevet fastsat for at skabe sammenhæng til gymnasiereformen og efter dialog med universiteternes rektorer, der var enige i, at den sproglige dimension er afgørende for et humanistisk universitetsstudium.

 

For at blive optaget på en humanistisk bacheloruddannelse skal ansøgeren opfylde kravet om engelsk på mindst B-niveau samt yderligere et sprog på A-niveau, dog kun B-niveau, hvis der er tale om et fortsættersprog. Herudover kræver de enkelte sproguddannelser, at ansøgeren har dette sprog på A-niveau, dog kun B-niveau, hvis der er tale om et fortsættersprog.

 

Det er korrekt, at efter gymnasiereformen af 2003 har alle elever med en studentereksamen (stx) to fremmedsprog - engelsk indgår på mindst B-niveau samt et andet fremmedsprog, som er på A-niveau, hvis det er et begyndersprog, og på mindst B-niveau, hvis det er et fortsættersprog.

 

For matematiske studenter efter 1987-bekendtgørelsen og indtil gymnasiereformen 2003 indgik også to fremmedsprog, nemlig engelsk på mindst B-niveau samt et andet fremmedsprog, som svarer til mindst B-niveau efter gymnasiereformen, men med mulighed for at kunne vælge dette på et niveau svarende til A-niveau efter gymnasiereformen.

 

Derfor finder jeg det ikke for vidtgående, at der ud over engelsk på B-niveau kræves yderligere et fremmedsprog på A-niveau, dog kun B-niveau, hvis der er tale om et fortsættersprog, hvis man ønsker at blive optaget på en humanistisk uddannelse.

 

Jeg kan tilføje, at ansøgere til universiteternes bacheloruddannelser, der ikke via deres gymnasiale uddannelse opfylder de specifikke adgangskrav, har mulighed for at supplere til de nødvendige niveauer via GSK (Gymnasial Supplerings Kursus). En del af disse kurser udbydes bl.a. som turbokurser, hvor ansøgere kan supplere i sommerferien inden studiestart.

 

Jeg kan i øvrigt oplyse, at Julie M. Hansen har sendt en enslydende henvendelse af 2. november 2007 til mig. Jeg har bedt Universitets- og Bygningsstyrelsen om at besvare denne henvendelse.

 

Universitets- og Bygningsstyrelsen har den 6. november 2007 svaret Julie M. Hansen med udgangspunkt i ovenstående.