Â
Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 101 (Alm. del) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 14. marts 2008.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Â
Spørgsmål nr. 101 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 14. marts 2008 til Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (Alm. del).
Spørgsmål 101
Ministeren bedes i forlængelse af samrådet om betalingsundervisning orientere udvalget om tildelingen og anvendelsen af globaliseringsmidler til vejledning.
Svar
I Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen er der afsat midler til ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse i perioden 2007-2009. Midlerne er fordelt proportionalt mellem universiteterne på baggrund af gennemsnit af institutionernes uddannelsesbevillinger i perioden 2004-2006.
Fordelingen mellem universiteter fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Fordeling af midler til ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse til universiteterne i 2007-2009, mio. kr. i 2007-priser.
Institution |
2007 |
2008 |
2009 |
KU |
20,6 |
18,2 |
22,4 |
AU |
14,6 |
13,0 |
15,9 |
SDU |
8,5 |
7,5 |
9,3 |
RUC |
3,6 |
3,1 |
3,9 |
AAU |
8,3 |
7,3 |
9,0 |
HHK |
5,8 |
5,1 |
6,3 |
DTU |
6,9 |
6,1 |
7,4 |
IT-Universitetet |
0,7 |
0,7 |
0,8 |
Total |
69,0 |
61,0 |
75,0 |
Universiteterne råder som udgangspunkt frit over deres tilskud, jf. Universitetslovens § 21, stk. 1. Og da universiteternes ikke indberetter den konkrete anvendelse af globaliseringmidlerne, har jeg ikke oplysninger om dette.
I forbindelse med ændringen af universitetsloven i 2007 (Lov nr. 570 af 6. juni 2007) fremgik det af bemærkningerne, at der skulle opstilles mål for initiativerne i universiteternes udviklingskontrakter.
I forbindelse med udformningen af universiteternes udviklingskontrakter for 2008-2010 (for IT-Universitetet forhandles udviklingskontrakten for 2009-2011) har Videnskabsministeriet været i dialog med universiteterne om initiativer relateret til midlerne til ændring af undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse.
Videnskabsministeriet har i sin indkaldelse af udkast til udviklingskontrakter anmodet om, at universiteterne overvejede en række indikatorer for at højne kvaliteten i undervisningen for eksempel, at:
· universitetet definerer en politik og strategi for undervisningskvalitet med målbare målsætninger gennem mål for eksempelvis:
o antal kursustimer inden for pædagogisk efteruddannelse modtaget af universitets undervisere,
o antal afsatte årsværk til at styrke universitetspædagogik og fagdidaktik.
· universitetet definerer en politik og strategi for vejledningskvalitet med målbare målsætninger for eksempel:
o procentvis andel af vejledere med vejlederuddannelse,
o antal Ã¥rsværk afsat til studie- og karrierevejledning.  Â
I de endelige udviklingskontrakter har universiteterne enten anvendt de ovenstÃ¥ende indikatorer eller alternative indikatorer. I tabel 2 vises universiteternes anvendelse af indikatorerne i udviklingskontrakterne 2008-2010. Universiteternes egen beskrivelse i udviklingskontrakterne af arbejdet med undervisningsformer, styrket studievejledning og efteruddannelse er for visse universiteters vedkommende summeret efter tabellen.Â
Tabel 2: Universiteternes indikatorer
|
Ud-dybet neden-for |
Kursustimer inden for pædagogisk efteruddannelse |
Årsværk til at styrke universitets-pædagogik og fagdidaktik |
Andel af vejledere med vejleder-uddannelse |
Årsværk afsat til studie- og karriere-vejledning |
AAU |
(1) |
|
|
|
X |
AU |
|
X |
X |
X |
X |
DTU |
(2) |
|
|
|
|
HHK |
|
X |
X |
X |
X |
KU |
(3) |
|
|
X |
|
RUC |
(4) |
|
|
X |
|
SDU |
(5) |
|
|
|
|
(1) AAU vil i perioden sikre, at hovedparten af undervisningen udbydes som problembaseret læring.
(2) DTU omlægger i kontraktperioden diplomingeniøruddannelsen efter kompetence- og læringskonceptet CDIO (Conceive, Design, Implement and Operate). DTU arbejder fortsat med at sikre og yderligere højne kvaliteten af tutorordningen. Det medvirker til øget gennemførsel navnlig i starten af studiet.
Ved at integrere det daglige ansvar for den pædagogiske-didaktiske undervisning med ansvaret for uddannelsesområdet og ved at igangsætte projekter på institutniveau støttet af globaliseringsmidlerne arbejder DTU fortsat for at sikre kvaliteten af uddannelser og undervisning.
(3) KU vil udarbejde strategi for nye undervisningsformer og efteruddannelse af undervisere. KU vil udvikle en fælles webportal for studie- og erhvervsvejledning. KU vil målrette vejledningen i forhold til frafaldstruede studerende.
(4) RUC igangsætter en kvalitetsudvikling af universitets samlede web-baserede studie- og erhvervsvejledningsmateriale med henblik på at etablere en fælles studie- og erhvervsvejledningsportal. RUC vil fastholde det høje antal af VIP, der deltager i UNIPÆD's efteruddannelse.
(5) SDU vil sikre implementeringen af de udarbejde otte delpolitikker for uddannelsesomrÃ¥det: delpolitik for studiestart, delpolitik for evaluering, delpolitik for efter uddannelse, delpolitik for studieledelse/studieadministration, delpolitik for udvikling af ny uddannelse/revision af etableret uddannelse, delpolitik for pædagogik og didaktik, delpolitik for uddannelsesstart og delpolitik for studiemiljø. SDU vil udvælge og foretage opfølgning pÃ¥ relevante og centrale indikatorer for delpolitikkerne.                                       Â