Kortlægning af de ordinære sproguddannelser på de danske universiteter[1]

Indledning

På baggrund af debatten om sproguddannelsernes situation har Universitets- og Bygningsstyrelsen udarbejdet en kortlægning af sproguddannelserne på de danske universiteter for perioden 2002-2007.

 

Kortlægningen giver et bredt overblik over, hvilke sproguddannelser der er på de danske universiteter, samt studenteroptag og frafald i forhold til det generelle billede.

Herudover gives der eksempler på:

-          hvordan sproguddannelserne er opbygget

-          hvordan sprogindlæringen er organiseret

-          hvordan universiteterne har koordineret udbuddet

-          hvordan sproguddannelserne er finansieret

 

For erhvervssprogene: arabisk, engelsk, fransk, italiensk, japansk, kinesisk, russisk, spansk og tysk, er der tillige redegjort for:

-          arbejdsstyrkens størrelse og ledighed

-          tendenser i valg af brancher

 

Til sammenligning er der redegjort for de samme oplysninger for kultursprogsuddannelserne inden for de nævnte sprog.

 

Udover disse ni sprog undervises der i 34 sprog på de kulturbærende uddannelser.

 

Kildematerialet

Tal for optag af nye studerende er baseret på tal fra Den koordinerede tilmelding, som hvert år den 28. juli opgør, hvor mange studerende, der tilbydes optag på universiteternes bacheloruddannelser. Ved flere sproguddannelser angiver tallene fra Den koordinerede tilmelding dog ikke, hvilket sprog den studerende optages på. For at kunne lave sprogspecifikke opgørelser, er tallene fra Den koordinerede tilmelding for visse sproguddannelser erstattet af tal indhentet direkte fra en række universiteter. Universiteterne opgør antallet af nye studerende per 1. oktober de pågældende år. Der kan være mindre uoverensstemmelser mellem tal fra Den koordinerede tilmelding og universiteternes egne tal, da der kan forekomme ekstra optag eller frafald af nye studerende i perioden fra 28. juli til 1. oktober. Disse overensstemmelser vurderes imidlertid ikke at have nogen væsentlig betydning for de tendenser for optaget, som de anvendte tal viser.

Tal for arbejdsstyrken og ledighedsgrad er baseret på universiteternes indberetninger til Danmarks Statistik.

 

Sproguddannelsernes opbygning

De kulturbærende sproguddannelser er almindeligvis bygget op omkring sprogvidenskab, det pågældende lands litteratur, kultur, samfundsforhold og historie, hvor sproget bruges som et redskab til at studere de nævnte elementer. Sprogfagene kan dels læses som hovedfag, men der er også gode muligheder for at læse sprogfag som tilvalg, hvor man kombinerer sit hovedfag, eksempelvis medievidenskab eller historie med et sprogfag, som kan understøtte den studerendes hovedfag. De studerende har altså via deres valgfag rige muligheder for selv at præge profilen på deres uddannelse. Herudover er der mulighed for at kombinere et hovedfag med gymnasiesidefag i et af de sprog, som der undervises i på de gymnasielle uddannelser.

 

Fokus på de erhvervsrettede sproguddannelser er i højere grad rettet mod virksomhedernes behov. Der er fokus på de sproglige, kulturelle og kommunikative kompetencer samt på det tekniske, juridiske og økonomiske sprog og tolkning. Uddannelserne kombinerer disse sprogkompetencer med erhvervsrettede elementer som eksempelvis virksomhedsøkonomi, kommunikation, PR, marketing eller lignende. Eksempelvis er kandidatuddannelsen cand.ling.merc. opbygget ved, at den studerende læser et af sprogene: Engelsk, fransk, italiensk, russisk, spansk eller tysk i kombination med en af profilerne: Kommunikation, Interkulturelle Markedsstudier, Amerikanske Studier, Europæiske Studier eller Translatør og Tolk.[2] Det er altså via cand.ling.merc.-uddannelsen, at man kan uddannes til translatør og tolk.

 

Herudover er der mulighed for at tage en translatøreksamen ved Handelshøjskolen i København i de sprog, som universitetet ikke selv udbyder uddannelser i. Der er ikke tale om en decideret uddannelse, men om et selvstudium, der leder til translatøreksamen.

 

Translatøreksamen og cand.ling.merc.-uddannelsen giver mulighed for at søge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om autorisation som translatør, der er en beskyttet titel. Der er pt. 2.759 autoriserede translatører i Danmark. Det har ikke været muligt at få oplyst, hvilke sprog de er autoriseret inden for.

 

Herudover har Handelshøjskolen tidligere udbudt en masteruddannelse i konferencetolkning til EU´s institutioner. Uddannelsen blev sidste gang udbudt i 2003. Der dimitterede 17 studerende fra den pågældende årgang. Handelshøjskolen i København har ingen aktuelle planer om at udbyde den igen, men hvis der opstår behov i forhold til de europæiske institutioner, og der kan findes finansiering, vil uddannelsen blive udbudt igen.[3]

 

Langt størstedelen af de erhvervssproglige bachelorer og kandidater finder beskæftigelse i erhvervslivet, hvor de gør brug af deres kompetencer inden for fremmedsprog i sammenhæng med eksempelvis erhvervsøkonomi, management, markedskommunikation etc. De kandidater, som i deres uddannelse har specialiseret sig som translatør og tolk løser som oftest opgaver for en række virksomheder, der har outsourcet tolke- og translatøropgaver af juridiske, tekniske og økonomiske dokumenter.

 

Såfremt Handelshøjskolen i København vælger at nedlægge erhvervssprogsuddannelserne på bachelor- og kandidatniveau med italiensk og russisk og cand.ling.merc.-profilen Translatør og tolk, så vil det medfører, at italiensk og russisk fremover kun vil blive udbudt, som kultursprog, mens translatør og tolkeuddannelsen for de øvrige sprog stadigvæk vil blive udbudt på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Det vides ikke, om andre universiteter vil udbyde erhvervssprogsuddannelser i italiensk og russisk eventuelt i samarbejde med kultursprogsuddannelser inden for de samme sprog. Bilag et viser, hvilke sprog der undervises i på de forskellige universiteter, og bilag to til syv viser, hvilke sproguddannelser der udbydes på de forskellige universiteter.

 

Organisering af sprogindlæringen

Inden for de fleste sprogfag foregår indlæringen på hold, hvor de studerende fra samme uddannelse og årgang studerer sammen. På sproguddannelser med få studerende bliver der dog også undervist i sprog på tværs af årgange. Endvidere gør særlige forhold for tolke- og translatøruddannelserne sig gældende, som gør det nødvendigt, at undervisningen foregår på små hold.

 

Imidlertid har en række institutioner indgået samarbejder om selve sprogindlæringen på tværs af institutioner og fakulteter. Disse samarbejder kan være med til at sikre rentable holdstørrelser.

 

Eksempelvis indledte Aarhus Universitet og Handelshøjskolen i Aarhus før deres fusion et samarbejde om indlæring af arabisk. De studerende på Arabisk sprog og islamisk kultur fra Aarhus Universitet og studerende på Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Arabisk og kommunikation fra Handelshøjskolen i Aarhus bliver undervist sammen i arabisk sprog på Aarhus Universitet, mens uddannelsernes øvrige elementer foregår på de respektive institutioner.

 

Inden for de klassiske sprog har Det Humanistiske Fakultet og Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet igennem en årrække samarbejdet om den propædeutiske undervisning i græsk og latin, så studerende inden for eksempelvis teologi, klassisk arkæologi, religion, græsk og latin har modtaget propædeutisk undervisning sammen.

 

Udover samarbejder på tværs af institutioner og fakulteter har eksempelvis Syddansk Universitet – Odense valgt at lægge kultursprogsuddannelserne inden for tysk, spansk, engelsk og fransk sammen med en række af erhvervssprogsuddannelserne på samme institut: Institut for Sprog og Kommunikation. En organisering der kan være med til at udnytte muligheden for fællesundervisning på tværs af uddannelser.

 

Eksemplerne illustrerer, at der er en række muligheder for at etablere samarbejder om sprogindlæring på tværs af de enkelte universiteters uddannelser eller nytænke organiseringen af de enkelte uddannelser inden for det enkelte universitet med henblik på at sikre, at der uddannes bachelorer og kandidater inden for de uddannelser, som er relevante for det danske samfund og arbejdsmarked.

 

Koordinering af sproguddannelser

Aarhus Universitet og Syddansk Universitet har aftalt, at kultursprogsuddannelsen i fransk indstilles til nedlæggelse på Syddansk Universitet, så optaget vest for Storebælt samles på Aarhus Universitet samtidig med, at Aarhus Universitet vil nedlægge sidefagsuddannelsen i Oldtidskundskab.

 

Tilsvarende har Aarhus Universitet og Københavns Universitet aftalt, at kultursprogsuddannelsen i finsk fremover kun udbydes af Københavns Universitet, mens tjekkisk kun udbydes på Aarhus Universitet.

 

Ovenstående eksempler er med til at samle optaget ét sted og dermed styrke uddannelsesmiljøet.

 

Udbud af sproguddannelser

På trods af ovenstående eksempler på koordinering er universiteterne i flere tilfælde forsat med at udbyde uddannelser på trods af faldende optag. Eksempelvis har både Københavns Universitet og Aarhus Universitet oprettet italiensk, selvom antallet af optagne studerende er meget lavt. Herudover har Syddansk Universitet valgt at udbyde fransk i 2006 og 2007, dog uden at oprette uddannelserne, da søgningen var for lav, og på trods af erfaringerne fra 2004, hvor uddannelsen heller ikke blev oprettet.

 

Lave optagstal har dog også medført lukning af uddannelser, som eksempelvis Engelsk på Syddansk Universitet – Esbjerg, Fransk på Aalborg Universitet og Russisk på Syddansk Universitet.

 

På erhvervssprogsområdet har et markant fald i antallet af studerende på bacheloruddannelserne med to fremmedsprog medført, at Handelshøjskolen i København i 2003 valgte at nedlægge uddannelserne i to fremmedsprog uden engelsk.

 

Finansiering

Samtlige sproguddannelser modtager taxameterstøtte i henhold til finansloven. Uddannelsestaxameteret for alle sproguddannelser er på 40.000 kr.[4] pr. bestået årsværk. Herudover modtager Københavns Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet et tilskud fra finanslovens Småfagsordning med henblik på udbud af undervisning inden for en række småfag, primært sproguddannelser, se bilag otte.

 

Studenteroptag på sproguddannelserne

Som det fremgår af tabel 1, er studenteroptaget på sproguddannelserne i perioden 2002-2007 steget fra 2.983 til 3.292, med 2004 som atypisk år. Det samlede tal dækker dog over store forskelle i udviklingen i optaget på kultursprogsuddannelserne og SPRØK/erhvervssprogsuddannelserne. Hvor optaget på kultursprogsuddannelserne har været stabilt i perioden, er optaget på erhvervssprogs- og SPRØK-uddannelserne steget med ca. 17 %. Denne stigning skal ses i forhold til stigningen i det generelle optag, som kun har været på ca. 15 %, se tabel to. Bilag 9 og 10 udspecificerer optaget på de forskellige sproguddannelser.

 

 

 

Tabel 1 Optag på bacheloruddannelser på institutionsniveau

 

 

 

 

Universitet

 

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Aarhus Universitet

Kulturbærende sprog

303

264

279

335

299

289

 

Erhvervssprog

441

449

379

392

409

407

 

SPRØK

91

80

72

113

137

120

Aarhus Universitet i alt

 

835

793

730

840

845

816

Handelshøjskolen i København

Erhvervssprog

618

598

579

691

695

661

 

SPRØK

195

195

195

195

195

195

Handelshøjskolen i København i alt

813

793

774

886

890

856

Københavns Universitet

Kulturbærende sprog

645

614

571

604

600

638

Københavns Universitet i alt

 

645

614

571

604

600

638

Syddansk Universitet

Kulturbærende sprog

117

110

87

147

122

118

 

Erhvervssprog

325

380

300

407

338

528

 

SPRØK

67

88

125

132

85

117

Syddansk Universitet i alt

 

509

578

512

686

545

763

Aalborg Universitet

Kulturbærende sprog

96

111

94

114

127

119

 

Erhvervssprog

85

115

110

95

84

100

Aalborg Universitet i alt

 

181

226

204

209

211

219

Kulturbærende sprog i alt

 

1161

1099

1031

1200

1148

1164

Erhvervssprog i alt

 

1469

1542

1368

1585

1526

1696

SPRØK i alt

 

353

363

392

440

417

432

Optag i alt

 

2983

3004

2791

3225

3091

3292

Kilde: Den koordinerede tilmelding og indberetninger fra universiteterne

 

Tabel 2 Det samlede KOT-optag på universiteterne

 

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Optag

17.988

18.406

18.380

19.259

19.403

20.649

Optag i alt:

17.988

18.406

18.380

19.259

19.403

20.649

Kilde: Den koordinerede tilmelding

 

I tabel 3 kan optaget på kultursprogsuddannelserne inden for engelsk, fransk, italiensk, japansk, kinesisk, russisk, spansk og tysk ses fordelt på universiteter. Optaget inden for arabisk, japansk og kinesisk har med enkelte udsving været svagt stigende. En udvikling der afspejler udviklingen i søgningen til uddannelserne.

Tabel 3 Optag på udvalgte kultursproguddannelser 2002-2007 fordelt på universiteter

Uddannelse

Universitet

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Arabisk

Aarhus Universitet[5]

-

-

-

19

24

23

 

Københavns Universitet

33

33

33

33

50

40

Arabisk samlet optag

 

33

33

33

52

74

63

Engelsk

Aarhus Universitet

147

109

113

110

101

100

 

Københavns Universitet

206

196

170

211

196

178

 

Syddansk Universitet

64

64

70

87

85

79

 

Aalborg Universitet[6]

70

88

66

85

?

?

Engelsk samlet optag

 

487

457

419

493

382

357

Fransk

Aarhus Universitet

26

14

22

24

16

11

 

Københavns Universitet

57

66

42

44

35

57

 

Syddansk Universitet

10

8

0

6

0

0

Fransk samlet optag

 

93

88

64

74

51

68

Italiensk

Aarhus Universitet

11

15

13

16

16

6

 

Københavns Universitet

24

34

30

25

28

18

Italiensk samlet optag

 

35

49

43

41

44

24

Japansk

Aarhus Universitet

13

10

10

19

20

20

 

Københavns Universitet

24

23

23

28

23

24

Japansk samlet optag

 

37

33

33

47

43

44

Kinesisk 

Aarhus Universitet

12

19

24

55

30

30

 

Københavns Universitet

23

22

23

27

22

24

Kinesisk samlet optag

 

35

41

47

82

52

54

Russisk 

Københavns Universitet

31

30

26

21

28

21

Russisk samlet optag

 

31

30

26

21

28

21

Spansk 

Aarhus Universitet

23

24

29

29

20

30

 

Københavns Universitet

67

66

66

64

66

66

 

Syddansk Universitet

9

13

7

14

11

17

 

Aalborg Universitet[7]

15

18

18

23

?

?

Spansk samlet optag

 

114

121

120

130

97

113

Tysk 

Aarhus Universitet

30

32

20

40

28

32

 

Københavns Universitet

45

42

43

48

33

46

 

Syddansk Universitet

19

14

10

24

16

10

 

Aalborg Universitet[8]

11

5

10

6

?

?

Tysk samlet optag

 

105

93

83

118

77

88

Kilde: Den koordinerede tilmelding

Note: Herudover har Aarhus Universitet optaget studerende på Slaviske studier, hvor der er mu-lighed for at læse russisk, tjekkisk og serbokroatisk. Optaget har været: 2000: 15, 2001: 13, 2002: 12, 2003: 11, 2004: 13, 2005: 6, 2006: 16, 2007: 14. Det er desværre ikke muligt at sige, hvor mange af de optagne, der har valgt russisk.

Aalborg Universitet har i 2006 og 2007 optaget henholdsvis 127 og 119 på Sprog, som dækker over engelsk, spansk og tysk. Fordelingen på de enkelte sprog kendes ikke. 

 

Af tabel tre fremgår det, at flere universiteter udbyder de samme kultursprogsuddannelser, selvom det samlede optag er begrænset. Eksempelvis har både Aarhus Universitet og Københavns Universitet valgt at udbyde italiensk, selvom optaget er faldende, og både Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Syddansk Universitet valgte at udbyde fransk, selvom der i 2007 blev optaget under 70.

 

For erhvervssprogene viser tabel 4, at optaget på erhvervssprogsuddannelserne i arabisk, engelsk, kinesisk og spansk er steget, mens optaget på fransk, italiensk, japansk og tosprogskombinationerne er faldet. For så vidt angår fransk vedbliver Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og Handelshøjskolen i København med at udbyde uddannelser på trods af faldende optag på alle tre institutioner. For tysk har Aarhus Universitet oplevet et fald, mens Syddansk Universitet og Handelshøjskolen i København har optaget flere studerende.

 

Herudover bør det bemærkes, at optaget på de bacheloruddannelser, hvor man læser to fremmedsprog, er faldet med ca. 40 %. Dette understreger tendensen fra 2003, hvor Handelshøjskolen i København nedlagde de bacheloruddannelser, hvor man læste to fremmedsprog, hvor engelsk ikke indgik. I bilag 10 er optaget på tosprogskombinationerne og restgruppen udspecificeret.

 

 

Tabel 4 Optag på erhvervssproguddannelserne 2002-2007 fordelt på universiteter

Uddannelse[9]

Universitet

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Arabisk i kombination

Aarhus Universitet[10]

-

-

-

-

10

6

 

Syddansk Universitet[11]

-

43

-

84

1

90

Arabisk i kombination i alt

 

-

43

-

84

11

96

Engelsk i kombination

Aarhus Universitet

213

187

169

250

277

267

 

Syddansk Universitet

191

180

226

207

244

283

 

Handelshøjskolen i København

239

247

256

309

330

328

Engelsk i kombination i alt

 

643

614

651

766

851

878

Fransk i kombination

Aarhus Universitet

35

56

38

23

38

21

 

Syddansk Universitet

13

7

11

13

7

13

 

Handelshøjskolen i København

35

40

36

44

32

24

Fransk i kombination i alt

 

83

103

85

80

77

58

Italiensk i kombination

Handelshøjskolen i København

25

19

10

14

21

16

Italiensk i kombination i alt

 

25

19

10

14

21

16

Japansk i kombination

Handelshøjskolen i København[12]

32

?

26

30

25

21

Japansk i kombination i alt

 

32

?

26

30

25

21

Kinesisk i kombination

Syddansk Universitet[13]

-

-

-

-

-

29

 

Handelshøjskolen i København[14]

-

?

30

40

40

40

Kinesisk i kombination i alt

 

-

?

30

40

40

69

Russisk i kombination

Handelshøjskolen i København

5

7

15

8

8

8

Russisk i kombination i alt

 

5

7

15

8

8

8

Spansk i kombination

Aarhus Universitet

53

68

57

68

69

69

 

Syddansk Universitet

14

13

24

21

22

47

 

Handelshøjskolen i København

70

71

67

92

89

92

Spansk i kombination i alt

 

137

152

148

181

180

208

Tysk i kombination

Aarhus Universitet

117

105

90

81

76

98

 

Syddansk Universitet

17

24

28

32

21

33

 

Handelshøjskolen i København

38

44

42

54

58

44

Tysk i kombination i alt

 

172

173

160

167

155

175

To sprogs kombination

Aarhus Universitet

114

113

97

83

76

66

 

Syddansk Universitet

120

142

117

132

92

95

 

Handelshøjskolen i København

174

126

97

100

92

88

To sprogs kombination i alt

 

408

381

311

315

260

249

Restgruppe

Syddansk Universitet

37

59

19

50

36

55

 

Aalborg Universitet

85

115

110

95

84

100

 

Handelshøjskolen i København

195

239

195

195

195

195

Restgruppe i alt

 

317

413

324

340

315

350

Samlet optag på erhvervssprogsuddannelserne 2002-2007

1822

1905

1760

2025

1943

2128

 Kilde: Den koordinerede tilmelding og indberetninger fra universiteterne

 

Frafald på sproguddannelserne

Frafaldet på sproguddannelserne har i perioden været markant højere end det generelle billede. 50 % af de studerende på kultursprogsuddannelserne er faldet fra under deres bachelor, mens det tilsvarende tal for erhvervssprogsuddannelser er 45 %. Disse frafaldsprocenter skal ses i forhold til den generelle frafaldsprocent, der har været på ca. 33 %[15].

 

Arbejdsstyrken og dens ledighed

I tabel 5 kan ledighedsprocenten for sproguddannede bachelorer og kandidater ses i forhold til bachelorers og kandidaters generelle ledighed. Det ses, at de sproguddannedes ledighed ligger markant over den generelle ledighed for bachelorer og kandidater. I de følgende tabeller holdes denne ledighedsprocent op i mod ledigheden for de forskellige sproguddannelser.

 

Tabel 5: Ledighed for sproguddannede bachelorer og kandidater samt ledigheden for bachelorer og kandidater generelt

 

2002

2003

2004

2005

Bachelor, sproguddannet

4,8 %

5,9 %

5,7 %

4,0 %

Bachelor, generelt

3,6 %

4,3 %

4,1 %

3,2 %

Kandidat, sproguddannet

4,9 %

6,4 %

5,5 %

4,7 %

Kandidat, generelt

3,6 %

4,6 %

4,1 %

3,4 %

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 6 viser, at arbejdsstyrken i perioden 2002-2005 inden for de udvalgte kultursprog steg for både bachelorer og kandidater. I forhold til ledighedsprocenten for samtlige sproguddannelser ligger ledighedsprocenten for de kultursprogsuddannede generelt højere. Især er det værd at bemærke, at italiensk og russisk er de to europæiske sprog, som har den højeste ledighed.

Tabel 6 Arbejdsstyrken og dens ledighedsprocent, kultursprogsuddannede

 

2002

2003

2004

2005

 

Arbejds-

styrke

Ledig-

hed

Arbejds-

styrke

Ledig-

hed

Arbejds-

styrke

Ledig-

hed

Arbejds-

styrke

Ledig-

hed

Bachelorer:

 

 

 

 

 

 

 

 

Engelsk

669

4,6%

743

5,9%

787

6,1%

785

4,5%

Tysk

134

2,2%

146

7,5%

152

5,9%

152

5,3%

Fransk

166

3,6%

185

7,0%

191

6,8%

195

4,1%

Italiensk

43

2,3%

51

0,0%

57

12,3%

61

6,6%

Spansk

156

2,6%

178

3,9%

209

4,3%

220

5,0%

Kandidater:

 

 

 

 

 

 

 

 

Japansk

13

NA

18

NA

19

NA

19

NA

Japansk-kinesisk

21

23,8%

25

12,0%

27

22,2%

32

9,4%

Kinesisk

43

11,6%

43

9,3%

45

2,2%

48

8,3%

Engelsk

2.466

5,8%

2.599

6,8%

2.753

5,5%

2.920

6,2%

Tysk

1.027

3,6%

1.065

4,6%

1.087

4,0%

1.115

3,6%

Arabisk

21

19,0%

21

14,3%

29

10,3%

38

10,5%

Fransk

1.256

4,8%

1.299

5,1%

1.329

4,7%

1.357

4,2%

Italiensk

104

6,7%

107

9,3%

122

9,0%

138

10,9%

Spansk

364

5,5%

392

5,4%

419

5,7%

444

4,7%

Russisk

210

3,3%

222

9,5%

232

6,9%

237

7,2%

Kilde: Danmarks Statistik

 

I tabel 7 ses arbejdsstyrken og ledighedsprocenten for de erhvervssprogsuddannede. Arbejdsstyrken har samlet set i perioden været stigende for både bachelorer og kandidater. Ledighedsprocenten ligger pænt under den generelle ledighed for sproguddannede, men for de fleste erhvervssprog ligger den højere end den generelle ledighed for bachelorer og kandidater. Dog skal det bemærkes, at ledigheden for erhvervssprogskandidater med italiensk ligger på over 10 %, hvilket er markant højere end for de øvrige europæiske sprog.

Tabel 7: Arbejdsstyrken og dens ledighedsprocent, erhvervssprog

 

2002

2003

2004

2005

Bachelor

Arbejds-

styrken

Ledig-

hed

Arbejds-

styrken

Ledig-

hed

Arbejds-

styrken

Ledig-

hed

Arbejds-

styrken

Ledig-

hed

Engelsk-fransk

1.990

4,3%

1.984

5,5%

1.973

4,9%

1.931

3,1%

Engelsk-italiensk

214

7,5%

219

4,6%

218

6,4%

220

5,0%

Engelsk-russisk

68

2,9%

61

4,9%

53

7,5%

51

3,9%

Engelsk-spansk

1.277

5,0%

1.293

7,2%

1.286

6,8%

1.281

5,2%

Engelsk-tysk

2.352

5,4%

2.393

6,3%

2.416

6,5%

2.405

4,0%

Fransk-italiensk

18

5,6%

19

10,5%

21

4,8%

21

4,8%

Fransk-spansk

127

3,1%

132

8,3%

128

3,9%

125

2,4%

Fransk-tysk

437

5,7%

441

8,2%

430

4,9%

430

5,1%

Tysk-italiensk

1

NA

 0

NA

2

NA

1NA

for få

Tysk-spansk

214

5,6%

221

8,1%

225

5,3%

231

3,9%

To sprog i kombination i alt

6.698

5,0%

6.763

6,4%

6.752

5,9%

6.696

4,0%

1 sprog, negot

186

1,6%

190

3,7%

170

2,9%

169

2,4%

1 sprog i kombination

131

12,2%

312

9,9%

678

10,6%

1.144

4,3%

Erhvervsøkonomi med sprog

1.292

3,6%

1.361

3,2%

1.416

3,3%

1.436

2,5%

Erhvervssproglige

bachelorer i alt

8.307

4,9%

8.626

5,9%

9.016

5,8%

9.445

3,8%

 

2002

2003

2004

2005

 

Kandidater

 

Arbejds-

 

 

styrke

Ledig-

hed

Arbejds-

 

Ledig-

Arbejds-

Ledig-

Arbejds-

Ledig-

 

 

 

styrken

hed

styrken

hed

styrken

hed

styrken

hed

 

Arabisk

11

NA

13

NA

14

NA

14

NA

 

Engelsk

1350

5,8%

1427

8,5%

1519

6,3%

1588

4,7%

 

Fransk

679

5,3%

697

5,7%

704

5,4%

736

3,1%

 

Italiensk

23

13,0%

27

7,4%

29

13,8%

28

10,7%

 

Japansk

4

NA

3

NA

5

NA

7

NA

 

Russisk

18

NA

23

4,3%

31

16,1%

27

0,0%

 

Spansk

324

5,6%

344

7,3%

367

5,4%

394

4,8%

 

Tysk

566

3,5%

606

6,1%

629

4,5%

650

3,5%

 

Restgruppe

555

7,8%

650

9,6%

741

7,6%

869

3,8%

 

Erhvervssproglige

kandidater i alt

3530

5,7%

3790

7,7%

4039

6,2%

4313

4,1%

 

Kilde: Danmarks Statistik

Note: Restgruppen er de kandidater, hvor det ikke har været muligt at udlede, hvilke sprog, der har indgået i uddannelserne.

 

Som det fremgår af tabel 7, er arbejdsstyrken inden for de erhvervssprogsuddannede steget med ca. 14 % for bachelorerne og med ca. 22 % for kandidaterne. For bachelorerne må det formodes, at det primært er overgangen fra korrespondentuddannelserne til bacheloruddannelserne, som slår igennem for gruppen med 1 sprog i kombination.

 

Branchefordeling[16]

Af kultursprogsbachelorerne er ca. 50 % beskæftiget inden for det private erhvervsliv, mens det tilsvarende tal for erhvervssprogsbachelorerne er ca. 76 %.

 

For kandidaterne er det kun ca. 23 % af kultursprogskandidaterne, som er beskæftiget inden for det private erhvervsliv, mens tallet for erhvervssprogskandidaterne er ca. 74 %.

 

PÃ¥ baggrund af tallene fra Danmarks Statistik har det ikke været muligt at udlede, hvor stor en del af arbejdsstyrken, der er beskæftiget som translatør og tolk, samt hvilke sprog, de er kvalificeret til at tolke og oversætte fra. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som forestÃ¥r autorisationen af translatører og tolke, har oplyst, at antallet af aktive translatører og tolke, som pÃ¥ baggrund af autorisation mÃ¥ bruge den beskyttede titel "translatør", i 2007 er pÃ¥ 2.759 personer. Antallet af autorisationer givet i 2005 var pÃ¥ 83, i 2006 pÃ¥ 84 og i 2007 pÃ¥ 76 pr. ultimo november.
Bilag 1.
Sprog som indgår i bachelor-, kandidat-, sidefags- eller suppleringsuddannelser på de danske universiteter 

 

Kultursprog

 

Universitet

Sprog

Ved et universitet

 

 

Københavns Universitet

Akkadisk, aztekisk, bosnisk, bulgarsk, gotisk, byzantinsk græsk, moderne græsk, moderne hebraisk, indonesisk, koreansk, kroatisk, mayahieroglyf, middelægyptisk, pali, persisk, polsk, portugisisk, rumænsk, sanskrit, serbisk, sumerisk, thai, tibetansk, tyrkisk, vestgrønlandsk

 

Aarhus Universitet

Brasiliansk-portugisisk, hindi, ungarsk, tjekkisk   

Ved to universiteter

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

Finsk[17], klassisk hebraisk, italiensk, japansk, nederlandsk, serbokroatisk

Ved tre universiteter

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

Syddansk Universitet

Arabisk, klassisk græsk, latin, russisk

 

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

Aalborg Universitet

Kinesisk

Ved fire universiteter

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

Syddansk Universitet

Aalborg Universitet

Spansk,

 

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

Syddansk Universitet

Roskilde Universitetscenter

Fransk

Ved fem universiteter

Københavns Universitet

Aarhus Universitet

Syddansk Universitet

Aalborg Universitet

Roskilde Universitetscenter

Engelsk, tysk,

Note: På visse uddannelser er der mulighed for, at den studerende kan vælge andre fremmedsprog. Eksempelvis på uddannelserne Religion, Indoeuropæisk og Balkanistik.

 

Erhvervssprog

 

Universitet

Sprog

Ved et universitet

Handelshøjskolen i København

Italiensk, japansk, russisk

Ved to universiteter

Aarhus Universitet

Syddansk Universitet

Arabisk

 

Handelshøjskolen i København

Syddansk Universitet

Kinesisk

Ved fire universiteter

Aarhus Universitet

Handelshøjskolen i København

Syddansk Universitet

Aalborg Universitet

Engelsk, fransk, spansk, tysk


Bilag 2. Uddannelser med sprog på Aalborg Universitet[18]

 

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Engelsk

Engelsk

BA, KA, sidefag

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Et fremmedsprog og IT/kommunikation eller Organisation/ledelse

Engelsk, fransk, spansk, tysk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, To fremmedsprog          

Engelsk-tysk, engelsk-fransk, engelsk-spansk, tysk-fransk, tysk-spansk, fransk-spansk

BA, KA

Kinesisk områdestudier

Kinesisk

1 års BA-tilvalg

Spansk

Spansk

sidefag

Sprog og Internationale studier

Engelsk, spansk

BA, (flere KA-muligheder, men ingen direkte overbygning)

Tysk         

Tysk

BA, KA, sidefag.

 


Bilag 3. Uddannelser med sprog på Aarhus Universitet[19]

 

Aarhus Universitet

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Arabisk sprog og islamisk kultur

Arabisk

BA, sidefag

Brasilianske studier         

Brasiliansk-portugisisk

BA, KA

Latinamerikanske studier

Brasiliansk-portugisisk

KA

Engelsk    

Engelsk

BA, KA, sidefag

Finsk

Finsk

BA, KA (begge under afvikling)

Fransk

Fransk

BA, KA, sidefag

Italiensk        

Italiensk

BA, KA, sidefag

Japansk        

Japansk

BA, KA, sidefag

Kinesisk        

Kinesisk

BA, KA, sidefag

Klassisk arkæologi        

Klassisk græsk-latin

BA, KA

Klassiske sprog         

Klassisk græsk-latin

BA, KA, sidefag

Oldtidskundskab

Klassisk græsk

Sidefag

Nederlandsk

Nederlandsk

Suppleringsfag

Sydasienstudier (tidl. Moderne indienstudier)       

Hindi

BA, (flere KA-muligheder, men ingen direkte overbygning)

Religionsvidenskab        

et fremmedsprog

BA, KA, sidefag

Slaviske sprog        

Russisk, serbokroatisk, tjekkisk

BA, KA

Spansk        

Spansk

BA, KA, sidefag

Teologi        

Klassisk græsk-latin-klassisk hebraisk

BA, KA

Tysk        

Tysk

BA, KA, sidefag

Ungarsk

Ungarsk

BA, KA

 

Handelshøjskolen i Aarhus – Aarhus Universitet

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Arabisk og kommunikation        

Arabisk

BA, (flere KA-muligheder, men ingen direkte overbygning)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Engelsk og europæiske studier  

Engelsk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Engelsk og kommunikation       

Engelsk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Engelsk-fransk     

Engelsk-fransk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Engelsk-spansk

Engelsk-spansk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Engelsk-tysk

Engelsk-tysk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Fransk og europæiske studier

Fransk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Fransk og kommunikation

Fransk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Fransk-spansk

Fransk-spansk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Spansk og europæiske studier

Spansk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Spansk og kommunikation

Spansk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Tysk og europæiske studier     

Tysk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Tysk og kommunikation

Tysk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Tysk-spansk

Tysk-spansk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, tysk - fransk  

Tysk-fransk

BA, KA(dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, international markedskommunikation og PR

Engelsk, fransk, tysk, spansk

KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, translatør/tolk

Engelsk, fransk, tysk, spansk

KA

 

Handels og Ingeniørhøjskolen - Aarhus Universitet

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation

Engelsk-tysk, engelsk-fransk, tysk-fransk

BA


Bilag 4. Uddannelser med sprog på Handelshøjskolen i København[20] 

 

Handelshøjskolen i København

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Asian Studies Programme, Chinese/English        

Kinesisk

BA

Asian Studies Programme, Japanese/English

Japansk

BA

Business Language and Culture (SPRØK)

Kinesisk, japansk

KA

Business Language and Culture (SPRØK)

Engelsk-fransk, engelsk-spansk, engelsk-tysk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, 1 fremmedsprog og amerikanske studier

Engelsk, spansk

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, 1 fremmedsprog og europæiske studier

Engelsk, fransk, spansk, tysk, italiensk, russisk

 

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, 1 fremmedsprog og interkulturel marketing

Engelsk, fransk, spansk, tysk, italiensk, russisk

BA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, 1 fremmedsprog og kommunikation

Engelsk, fransk, spansk, tysk, italiensk, russisk

 

BA, KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, engelsk med studieretningerne fransk, spansk og tysk

Engelsk-fransk, engelsk-spansk, engelsk-tysk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, interkulturelle markedsstudier

Engelsk, fransk, spansk, tysk, italiensk, russisk

KA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, engelsk og sprog- og vidensteknologi

Engelsk

BA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, translatør & tolk

Engelsk, fransk, spansk, tysk, italiensk, russisk

KA

 


Bilag 5. Uddannelser med sprog på Københavns Universitet[21]

 

Københavns Universitet

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Arabisk

Arabisk

BA, KA, (sidefag under udarbejdelse)

Balkanstudier        

Bulgarsk, moderne græsk, bosnisk/kroatisk/serbisk, tyrkisk

BA, KA

Bulgarsk

Bulgarsk

BA, KA

Engelsk

Engelsk

BA, KA, sidefag

Eskimologi

Vestgrønlandsk

BA, KA

Finsk        

Finsk        

BA, KA

Fransk

Fransk

BA, KA, sidefag

Græsk, klassisk        

Græsk, klassisk        

BA, KA, sidefag

Græsk, moderne

Græsk, moderne

BA, KA

Hebraisk        

Hebraisk, moderne       

BA

Indianske sprog og kulturer        

Aztekisk-mayahieroglyf

BA, KA

Indologi/Sydasienstudier

Pali, sanskrit

BA, KA

Indoeuropæisk

Gotisk (oldgermansk)-klassisk græsk-latin-sanskrit

BA, (KA under udarbejdelse)

Indonesisk/Sydøstasienstudier

Indonesisk

BA, KA

Italiensk

Italiensk

BA, KA, sidefag

Japansk/Østasienstudier

Japansk

BA, KA, sidefag

Kinesisk/Østasienstudier

Kinesisk

BA, KA, (sidefag under udarbejdelse)

Klassisk arkæologi

Klassisk græsk-latin

BA, KA

Koreansk/Østasienstudier

Koreansk

BA, KA

Latin

Latin

BA, KA, sidefag

Mellemøstlige sprog og samfund

Arabisk, hebraisk, persisk, tyrkisk

KA

Nederlandsk

Nederlandsk

BA, KA

Nærorientalsk, assyriologi

Akkadisk-sumerisk

BA, KA

Nærorientalsk, ægyptologi

Middelægyptisk

BA, KA

Persisk

Persisk

BA

Polsk/Østeuropastudier

Polsk

BA, KA

Portugisisk

Portugisisk

BA, KA

Religionsvidenskab

Et fremmedsprog

BA, KA, sidefag

Rumænsk (i samarb. m. Lund)

Rumænsk

BA

Russisk/Østeuropastudier

Russisk

BA, KA, sidefag

Spansk

Spansk

BA, KA, sidefag

Teologi

Klassisk græsk-latin-klassisk hebraisk

BA, KA

Thai/Sydøstasienstudier

Thai

BA, KA

Tibetansk/Sydasienstudier        

Tibetansk

BA, KA

Tyrkisk

Tyrkisk

BA

Tysk

Tysk

BA, KA, sidefag

Vestasiens oldtidshistorie

Akkadisk-et oldtidssprog (fx bibelsk hebraisk, aramæisk, oldgræsk, sumerisk, hittitisk, elamitisk, hurritisk, ugaritisk)

KA

 

Bilag 6. Uddannelser med sprog på Roskilde Universitetscenter[22]

 

Roskilde Universitetscenter

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Humanistisk uddannelse med engelsk

Engelsk

BA, KA

Humanistisk uddannelse med fransk

Fransk

BA, KA

Humanistisk uddannelse med tysk

Tysk

BA, KA

Humanistisk international uddannelse: Communication and English        

Engelsk

BA, KA

Humanistisk international uddannelse: English and Cultural Encounters

Engelsk

BA, KA

 


Bilag 7. Uddannelser med sprog på Syddansk Universitet[23]

 

Syddansk Universitet – Esbjerg

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Erhvervsøkonomi erhvervssprog, negot. i international turisme og fritidsmanagement      

Engelsk, tysk

BA, KA

 

Syddansk Universitet – Kolding

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Engelsk

Engelsk

BA, KA, sidefag

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation

Engelsk-spansk, tysk-engelsk, tysk-spansk

BA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation og IT

Engelsk, spansk, tysk

BA

Erhvervsøkonomi-erhvervssprog, (SPRØK)

Engelsk-spansk, engelsk-tysk

BA

 

Syddansk Universitet – Odense

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Arabisk (kun på Åbent Universitet)

arabisk

Sidefag

Engelsk       

Engelsk

BA, KA, sidefag

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation og medier

Engelsk, fransk, spansk, tysk

BA, (KA)

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Arabisk og kommunikation

Arabisk

BA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, (to fremmedsprog)

Engelsk-tysk, engelsk-fransk, engelsk-spansk, fransk-spansk, tysk-fransk, tysk-spansk

BA, KA (dog ikke muligt at kombinere to sprog på KA-delen)

Erhvervssprog, sprog og kommunikation         

Fransk, spansk, tysk

BA

Erhvervsøkonomi-erhvervssprog (negot)

Arabisk, engelsk, fransk, spansk, tysk

BA, KA

Fransk

Fransk

BA, KA, sidefag

Klassiske studier (græsk, latin & oldtidskundskab)

Klassisk græsk-latin

BA, KA, sidefag

Religion

Et fremmedsprog

BA, KA, sidefag

Russisk

Russisk

Sidefag

Spansk

Spansk

BA, KA, sidefag

Tysk

Tysk

BA, KA, sidefag

 

Syddansk Universitet – Slagelse

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, 1 fremmedsprog og international marketing        

Engelsk, tysk

BA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, 1 fremmedsprog og kommunikation

Engelsk, tysk

BA

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation, Engelsk-tysk

Engelsk, tysk

BA

 

Syddansk Universitet – Sønderborg

Uddannelse

Sprog

Uddannelsesniveau

Erhvervssprog og international erhvervskommunikation (sproglig og kulturel formidling)

Engelsk, tysk

BA, KA

Erhvervsøkonomi-erhvervssprog (negot) kinesisk. (BSc. in Business, Language and Culture (chinese) )

Kinesisk

BA

Erhvervsøkonomi-erhvervssprog, (SPRØK) - Sønderborg

Engelsk, tysk

BA

 

Bilag 8 Fag omfattet af finanslovens småfagsordning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag 9 Optag på samtlige kultursprogsuddannelser

 

Universitet

Uddannelse

2002

2003

2004

2005

2006

2007

 

AU

Arabisk sprog og islamisk kultur[24]

-

-

-

19

24

23

 

 

Semitisk filologi[25]

5

6

12

-

-

-

 

 

Brasilianske studier

11

8

4

5

10

10

 

 

Engelsk

147

109

113

110

101

100

 

 

Finsk[26]

1

4

1

3

-

-

 

 

Fransk

26

14

22

24

16

11

 

 

Italiensk

11

15

13

16

16

6

 

 

Japansk

13

10

10

19

20

20

 

 

Kinesisk

12

19

24

55

30

30

 

 

Klassiske sprog (græsk, klassisk filologi, latin)

8

5

15

9

10

13

 

 

Moderne Indienstudier[27] (Indisk filologi)

3

4

-

-

5

 0

 

 

Slaviske fag

12

11

13

6

16

14

 

 

Spansk

23

24

29

29

20

30

 

 

Tysk

30

32

20

40

28

32

 

 

Ungarsk[28]

1

3

3

-

3

 -

 

AU Total

 

303

264

279

335

299

289

 

KU

Arabisk

33

33

33

33

50

40

 

 

Balkanstudier (inklusiv Bulgarsk)[29]

-

2

-

8

-

23

 

 

Engelsk

206

196

170

211

196

178

 

 

Eskimologi

12

12

7

6

9

9

 

 

Finsk[30]

8

-

8

-

5

5

 

 

Fransk

57

66

42

44

35

57

 

 

Græsk, klassisk

14

8

12

13

14

8

 

 

Græsk, moderne

5

6

5

8

5

8

 

 

Hebraisk

10

7

6

7

8

8

 

 

Indianske sprog og kulturer

13

6

6

7

9

6

 

 

Indisk/Sydøstasienstudier[31]

-

8

-

10

-

10

 

 

Indoeuropæisk

3

5

4

4

4

5

 

 

Indonesisk/Sydøstasienstudier[32]

6

-

4

-

2

5

 

 

Italiensk

24

34

30

25

28

18

 

 

Japansk/Østasienstudier

24

23

23

28

23

24

 

 

Kinesisk/Østasienstudier

23

22

23

27

22

24

 

 

Koreansk/Østasienstudier[33]

-

7

-

9

-

10

 

 

Latin

15

8

13

9

11

16

 

 

Nederlandsk[34]

4

-

8

-

4

3

 

 

Persisk[35]

9

-

8

-

8

8

 

 

Polsk/Østeuropastudier[36]

9

-

8

-

9

2

 

 

Portugisisk

7

17

11

14

13

12

 

 

Russisk/Østeuropastudier

31

30

26

21

28

21

 

 

Spansk

67

66

66

64

66

66

 

 

Thai/Sydøstasienstudier[37]

8

-

8

-

9

7

 

 

Tibetansk/Sydasienstudier[38]

-

8

-

8

-

10

 

 

Tjekkisk/Østeuropastudier[39]

2

-

-

-

-

 

 

Tyrkisk[40]

10

8

7

-

9

9

 

 

Tysk

45

42

43

48

33

46

 

KU Total

 

645

614

571

604

600

638

 

SDU

Engelsk

64

64

70

87

85

79

 

 

Fransk[41]

10

8

0

6

0

 0

 

 

Klassiske studier (græsk, latin, oldtidskundskab)[42]

15

11

0

16

10

12

 

 

Spansk

9

13

7

14

11

17

 

 

Tysk

19

14

10

24

16

10

 

SDU Total

 

117

110

87

147

122

118

 

AAU[43]

Engelsk

70

88

66

85

?

?

 

 

Spansk

15

18

18

23

?

?

 

 

Tysk

11

5

10

6

?

?

 

 

Sprog

-

-

-

-

127

119

 

AAU Total

 

96

111

94

114

127

119

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Optag på samtlige kultursprogsuddannelser i alt

1161

1099

1031

1200

1148

1164

Kilde: Den koordinerede tilmelding.

Note: Udover ovenstående uddannelser er der sprogundervisning i klassisk græsk, latin og/eller klassisk hebraisk på uddannelserne i teologi, religion og klassisk arkæologi. 


Bilag 10 Bilag over optag på erhvervssprogsuddannelserne for Tosprogskombinationer, Restgruppen og 1 sprog i kombination

Tosprogskombinationer

Aarhus Universitet

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk-fransk

25

24

18

16

12

8

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk-spansk

27

34

28

17

16

17

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk-tysk

40

38

40

35

35

32

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Fransk-spansk

2

2

1

1

2

2

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Tysk-fransk

15

9

2

11

6

3

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Tysk-spansk

5

6

8

3

5

4

Syddansk Universitet[44]

 

 

 

 

 

 

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk-tysk

12

0

0

0

0

4

Erhvervssprog, eng-fra

13

9

12

13

11

6

Erhvervssprog, eng-spa

22

40

20

26

26

23

Erhvervssprog, eng-tys

20

31

35

29

18

20

Erhvervssprog, fra-spa

0

0

1

1

3

3

Erhvervssprog, sproglig og kulturel formidling, eng-tys

13

15

12

16

0

9

Erhvervssprog, tys-fra

2

3

2

0

1

2

Erhvervssprog, tys-spa

3

1

3

4

3

2

SPRØK, eng-fra

0

5

4

5

0

0

SPRØK, eng-spa

0

7

4

8

5

6

SPRØK, eng-tys

35

31

24

30

25

20

Handelshøjskolen i København

 

 

 

 

 

 

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk og Fransk

37

26

29

23

28

17

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk og Italiensk

28

24

11

4

4

0

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk og Russisk

10

5

7

7

0

0

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk og Spansk

45

32

31

46

40

47

Erhvervssprog og international Erhvervskommunikation Engelsk og Tysk

32

29

19

20

20

24

2 fremmedsprog uden engelsk, Fransk/Spansk

22

10

0

0

0

0

Tosprogskombinationer i alt 

408

381

311

315

260

249

 

Restgruppen

Syddansk Universitet

2002

2003

2004

2005

2006

2007

1 Fremmedsprog og international marketing

18

14

11

12

8

10

1 Fremmedsprog og kommunikation

19

15

17

12

15

21

Erhvervsøkonomi-erhvervssprog (negot) turisme

-

30

19

26

13

24

Aalborg Universitet

 

 

 

 

 

 

1 Fremmedsprog og IT/kommunikation

50

67

62

54

61

79

2 Fremmedsprog (engelsk-fransk, engelsk-spansk, engelsk-tysk)

35

48

48

41

23

21

Handelshøjskolen i København

 

 

 

 

 

 

Asian Studies Programme[45]

-

44

-

-

-

-

Business, Language and Culture (SPRØK) (fransk, spansk, tysk)

195

195

195

195

195

195

Restgruppen i alt 

317

413

352

340

315

350

 

1 sprogs kombination

 

 

 

2002

2003

2004

2005

2006

2007

Aarhus Universitet

 

 

 

418

416

354

422

470

461

Handelshøjskolen i København

 

 

 

444

428

482

591

603

573

Syddansk Universitet

 

 

 

235

267

289

357

295

495

1 sprogs kombination i alt

 

 

 

1097

1111

1125

1370

1368

1529

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Optag erhvervssprog og SPRØK i alt

 

 

 

1822

1905

1760

2025

1943

2125

Kilde: Den koordinerede tilmelding og indberetninger fra universiteterne

Note: (0) angiver, at faget blev udbudt, men ikke havde optag af studerende det pågældende år.

(-) angiver, at faget ikke blev udbudt det pågældende år eller at optaget blev registreret under andet fag.



[1] Dansk og andre nordiske sprog indgår ikke i kortlægningen. Kortlægningen fokuserer på hovedfagsuddannelser, da det ikke har været muligt at kortlægge tilvalgs-, supplerings- og sidefagsstudier.

[2] Eksemplet er taget fra Handelshøjskolen i København.

[3] Kilde: www.cbs.dk

[4] 2007 priser.

[5]

[6] Engelsk, Tysk og Spansk var i 2007 samlet i optagelsesområdet ”sprog”, hvorfor optaget ikke kan specificeres på de enkelte sprog

[7] Engelsk, Tysk og Spansk var i 2007 samlet i optagelsesområdet ”sprog”, hvorfor optaget ikke kan specificeres på de enkelte sprog

[8] Engelsk, Tysk og Spansk var i 2007 samlet i optagelsesområdet ”sprog”, hvorfor optaget ikke kan specificeres på de enkelte sprog

[9] Uddannelserne med et sprog i kombination dækker over kombinationen af et fremmedsprog i sammenhæng med eksempelvis marketing, europæiske studier, kommunikation eller lignende.

[10] Arabisk og kommunikation blev første gang udbudt i 2006

[11] Faget har haft 2-Ã¥rigt optag

[12] Kinesisk og Japansk var i 2003 fælles optagelsesområde, hvorfor optaget ikke kan specificeres på de to sprog. Samlet optag på de to sprog var 44 nye studerende

[13] Uddannelsen udbudt første gang i 2007

[14] Kinesisk og Japansk var i 2003 fælles optagelsesområde, hvorfor optaget ikke kan specificeres på de to sprog. Samlet optag på de to sprog var 44 nye studerende

[15] Kilde: Undervisningsministeriets nøgletalsdatabase

[16] Kilde: Danmarks Statistik

[17] Finsk er under afvikling på Aarhus Universitet

[18] Kilde: KOT-hæftet 2007 suppleret med nyere oplysninger fra universitetets studieordninger og hjemmeside.

[19] Kilde: KOT-hæftet 2007 suppleret med nyere oplysninger fra universitetets studieordninger og hjemmeside.

[20] Kilde: KOT-hæftet 2007 suppleret med nyere oplysninger fra universitetets studieordninger og hjemmeside.

[21] Kilde: KOT-hæftet 2007 suppleret med nyere oplysninger fra universitetets studieordninger og hjemmeside.

[22] Kilde: KOT-hæftet 2007 suppleret med nyere oplysninger fra universitetets studieordninger og hjemmeside.

[23] Kilde: KOT-hæftet 2007 suppleret med nyere oplysninger fra universitetets studieordninger og hjemmeside.

[24] Semitisk filologi, der både indeholdt arabisk og hebraisk, blev i 2005 erstattet af arabisk sprog og islamisk kultur

[25] Semitisk filologi, der både indeholdt arabisk og hebraisk, blev i 2005 erstattet af arabisk sprog og islamisk kultur

[26] Uddannelsen blev ikke udbudt i 2006 og 2007

[27] Indisk Filologi blev udbudt sidste gang i 2003, og afløst af Moderne Indienstudier, der havde første optag i 2006. Faget blev udbudt men havde intet optag i 2007

[28] Ungarsk er overgået til 2-årigt optag

[29] Faget har 2-årigt optag. Indtil 2007 var Bulgarsk og Balkanstudier separate optagelsesområder

[30] Finsk havde tidligere 2-Ã¥rigt optag

[31] Indisk/sydøstasienstudier havde tidligere 2-årigt optag

[32] Indonesisk/sydøstasienstudier havde tidligere 2-årigt optag

[33] Koreansk/sydøstasienstudier havde tidligere 2-årigt optag

[34] Nederlandsk havde tidligere 2-Ã¥rigt optag

[35] Persisk havde tidligere 2-Ã¥rigt optag

[36] Polsk havde tidligere 2-Ã¥rigt optag

[37] Thai/sydøstasienstudier havde tidligere 2-årigt optag

[38] Faget har 2-Ã¥rigt optag

[39] Uddannelsen blev nedlagt ved KU

[40] Tyrkisk tilbød ikke optag i 2005

[41] Udbudt, men ikke optag i 2004, 2006 og 2007

[42] Udbudt, men ikke optag i 2004

[43] Optaget på AAU var i perioden 2002-2005 opgjort på enkelte sprog. I 2006 og 2007 blev de sprogstuderende optaget samlet under fagpakken ”Sprog”

[44] Flere to-sprogskombinationer på SDU har flere år haft en så lille søgning, at faget ikke blev oprettet

[45] Optag i 2002 samt 2004-2007 specificeret på japansk og kinesisk