|
|
|
Dato: |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 88 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 9. april 2008 (Alm. Del).
Spørgsmål:
â€I en pressemeddelelse fra Dansk Avis Omdeling omtales et brev fra Udlændingeservice fra november 2006, der angiveligt bekræfter Dansk Avis Omdeling i, at de har overholdt 30-timersregelen. Kender ministeren til dette brev og kan hun bekræfte, hvorvidt Dansk Avis Omdelings fortolkning af indholdet er korrekt? Til orientering vedlægges omtalte pressemeddelelse.â€
Svar:
Jeg er bekendt med det omtalte brev (e-post) fra november 2006. I e-posten har Udlændingeservice bekræftet, at man i en kort introduktionsperiode kan administrere 30 timers-reglen således, at medarbejdere begynder med at arbejde et mindre antal timer og indhenter det senere, således at gennemsnittet for introduktionsperioden kommer op på 30 timer. Udlændingeservice har tillige anført, at det er en skønssag, hvor længe denne introduktionsperiode kan vare. Udlændingeservice har ikke bekræftet, at introduktionsperioden kan udstrækkes til 12 uger.
Som det fremgår af min besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 87 har Integrationsministeriet fortolket bestemmelsen således, at den periode, som ligger til grund for beregningen af den gennemsnitlige arbejdstid, normalt ikke kan overstige en måned. Perioden kan være længere end en måned, hvis der foreligger særlige omstændigheder. Det beror på en vurdering af hver enkelt sag, om der foreligger sådanne særlige omstændigheder, at udgangspunktet om en beregningsperiode på en måned kan fraviges.
Jeg skal endelig bemærke – som det er uddybet i min besvarelse af udvalgsspørgsmål nr. 87 – at der efter en ændring i udlændingeloven pr. pr. 1. maj 2008 ikke længere stilles krav om mindst 30 timers arbejde om ugen for personer, der ansættes til ordinært arbejde, der er dækket af en overenskomst.