Dato:

29. april 2008

Kontor:

Visum, Udsendelser og Humanitære Sager

J.nr.:

2008/4111-323

Sagsbeh.:

ANT

Fil-navn:

UUI 63-besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 63 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 26. marts 2008 (UUI Alm. Del – spørgsmål nr. 63).

 

Spørgsmål:

”I hvor lang tid er der ‑ i forbindelse med overførsler til Grækenland ‑ blevet fulgt den ”særlige procedure”, jf. svar fra ministeren på spørgsmål nr. S 945, dvs. indhentning af skriftlige garantier fra Grækenland?”

Svar:

Når de danske udlændingemyndigheder anmoder et andet EU-land om at modtage en asylansøger i medfør af Dublin-forordningen, og når det andet EU-land herefter accepterer at modtage en asylansøger, er det klare udgangspunkt, at de danske udlændingemyndigheder lægger en sådan accept til grund. En sådan accept indebærer nemlig, at det andet EU-land overtager ansvaret for behandlingen af den berørte ansøgers asylsag og giver den pågældende adgang til at få sin asylsag behandlet i det land.

For så vidt angår overførsel til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen anmodes der for tiden fra dansk side i konkrete sager som en ekstra foranstaltning om en udtrykkelig bekræftelse på det, som allerede ligger i accepten i henhold til Dublin-forordningen – nemlig at asylansøgeren faktisk kan få sin asylsag behandlet i Grækenland. Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark ikke har fundet anledning til at iværksætte lignende procedurer i forhold til andre EU-lande.

Jeg kan oplyse om det historiske forløb, at Danmark med virkning fra den 10. april 2005 indførte en praksis, hvorefter en asylansøger alene kunne overføres til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen på betingelse af, at de græske myndigheder bekræftede, at den pågældende asylansøger ville få adgang til at få sin asylansøgning behandlet, såfremt den pågældende blev overført til Grækenland. Baggrunden herfor var, at et dekret udstedt af den græske regering om automatisk frafald af en asylansøgning, når en asylansøger forlod Grækenland, havde rejst tvivl om, hvorvidt den græske asylprocedure levede op til forpligtelserne i FN’s Flygtningekonvention om asylsagsbehandling i tilfælde, hvor en asylansøger vendte tilbage til Grækenland, f.eks. i medfør af Dublin-forordningen.

  

I november 2006 tilkendegav de græske udlændingemyndigheder, at man ville give asylansøgere, som vendte tilbage til Grækenland, mulighed for at få genoptaget deres asylsagsbehandling på det stade, hvor den var ved den pågældendes udrejse af Grækenland, herunder mulighed for at give møde ved appelnævnet. Såfremt der endnu ikke var afholdt asylinterview i sagen, ville ansøgere få mulighed for at indgive en ny ansøgning om asyl og få denne realitetsbehandlet.

 

Danmark ophørte på den baggrund ved årsskiftet 2006/2007 i lighed med Norge og Sverige med at anmode de græske udlændingemyndigheder om udtrykkeligt at bekræfte, at de ville realitetsbehandle asylansøgningerne fra asylansøgere, der blev tilbagesendt fra Danmark til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen.

 

I løbet af efteråret 2007 blev der atter rejst tvivl om, hvorvidt Grækenland overholder sine internationale forpligtelser i forhold til FN’s Flygtningekonvention og Dublin-forordningen. En række undersøgelser og rapporter indikerede, at Grækenland i praksis ikke i fuldt omfang efterlevede de tilkendegivelser, man havde fremsat i november 2006.

 

Herefter genoptog man fra dansk side med virkning fra den 17. december 2007 den tidligere praksis, hvorefter de græske udlændingemyndigheder i hver enkelt sag anmodes om udtrykkeligt at bekræfte, at de vil realitetsbehandle asylansøgninger fra asylansøgere, som bliver udsendt fra Danmark til Grækenland i medfør af Dublin-forordningen, indtil den græske praksis kan afklares nærmere.

 

Jeg kan oplyse følgende om de konkrete overførsler til Grækenland i de ovenfor nævnte perioder:

 

I perioden fra den 10. april 2005 til den 1. januar 2007 skete der overførsel til Grækenland i 3 sager vedrørende 3 personer.

 

Jeg kan bekræfte, at den oven for beskrevne særlige procedure med skriftlig bekræftelse fra Grækenland er fulgt i alle tre sager.

 

I perioden fra den 1. januar 2007 til den 17. december 2007 skete der overførsel til Grækenland i i alt 9 sager vedrørende 9 personer:

 

Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Udlændingeservice efterfølgende i 2008 har gennemgået de pågældende 9 sager for at sikre, at de berørte asylansøgere har haft adgang til asylsagsbehandling i Grækenland. Gennemgangen af sagerne viste:

 

I fire sager har Grækenland accepteret at overtage den pågældende ansøger i medfør af Dublin-forordningens artikel 10, stk. 1. I alle fire sager har Grækenland anført: ”Please note that this person will be able to submit an asylum application upon the arrival to our country, if he/she wish to do so.”

 

I en sag har Udlændingeservice anmodet de græske myndigheder om at acceptere at overtage ansvaret for behandlingen af den pågældendes asylansøgning i medfør Dublin-forordningens artikel 10, stk. 1, men de græske myndigheder har accepteret at overtage ansvaret for behandlingen af den pågældendes asylansøgning i medfør af Dublin-forordningens artikel 18, stk. 7 (accept by default) og har i den forbindelse anført en tilsvarende garanti for behandlingen af asylansøgningen som anført ovenfor.

 

I to sager har Grækenland anerkendt sit ansvar for behandlingen af asylansøgningen i medfør af Dublin-forordningens artikel 16, stk. 1, litra c, og har i den forbindelse anført, at ”this person is registered by our Authorities for submitting an appeal against the 1st instance rejective decision whose examination is still pending”.

 

I to sager har de græske myndigheder accepteret at tilbagetage den pågældende under henvisning til Dublin-forordningens artikel 16, stk. 1, litra e. De græske myndigheder anførte i den forbindelse følgende i den ene sag: “The conducted research revealed that this person is registered by our Authorities for submitting an asylum application which has been rejected on 1st instance and is in your territory without permission”. I den anden sag anførte de græske myndigheder: ”The conducted research revealed that this person is registered by our Authorities for submitting an asylum application, which, after being examined on its merits, has been rejected on 1st instance and is in your territory without permission.”

 

Jeg kan i den forbindelse endvidere oplyse, at Udlændingeservice finder, at Grækenland ved deres accept har bekræftet, at de udsendte personer har haft adgang til at få deres asylsag behandlet i Grækenland.

 

Udlændingeservice har ved en telefonisk henvendelse til de græske myndigheder den 20. februar 2008 fået oplyst, at de græske regler giver en asylansøger, som afvises i første instans, mulighed for at indgive en klage over afgørelsen inden for 30 dage, efter at den pågældende er blevet bekendt med afgørelsen.

 

For personer, som returneres til Grækenland i medfør af Dublin-proceduren, betyder dette, at en person, som er udrejst før forkyndelse af afslaget i første instans, vil få afslaget forkyndt i lufthavnen ved genindrejse i Grækenland, og pågældende har herefter 30 dage til at påklage afgørelsen. Personer, som har fået forkyndt afgørelsen, før de forlod Grækenland, har ligeledes en 30 dages frist til at påklage afgørelsen – uanset at denne frist måtte være udløbet, mens de har haft ophold i et andet EU-medlemsland.

 

Efter gennemførelsen af den ny procedure den 17. december 2007 og frem til og med den 17. april 2008 er der sket overførsel til Grækenland i to sager vedrørende to personer.

 

I den ene sag forelå der ved udsendelsen den 19. december 2007 en accept med følgende ordlyd: ”Please note that this person will be able to submit an asylum application upon the arrival to our country, if he/she wish to do so.” Udlændingeservice kontaktede den 7. februar 2008 telefonisk de græske myndigheder, som udtrykkeligt bekræftede, at pågældende havde søgt asyl ved tilbagekomsten til Grækenland og derefter havde fået udstedt et "green card", som giver den pågældende ret til at opholde sig i landet, mens hans asylansøgning bliver behandlet.

I den anden sag forelå en tilsvarende accept fra Grækenland, der den 14. februar 2008 udtrykkeligt genbekræftede, at den pågældende asylansøger vil få sin ansøgning realitetsbehandlet i Grækenland. Pågældende er herefter blevet overført til Grækenland den 5. april 2008.