|
|
|
Dato: |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Satspuljer på integrationsområdet
Integrationsministeriet administrerer cirka 200 mio.kr. årligt til integrationsprojekter, analyser mv.
Hovedparten af midlerne er afsat i forbindelse med de årlige satspuljeforhandlinger til ansøgningspuljer. Puljerne har typisk 1-2 årlige åbne ansøgningsrunder, hvor alle har lige adgang til at søge. Enkelte projekter - f.eks. Dansk Flygtningehjælp - får støtte, der konkret er afsat i forbindelse med de årlige satspuljeaftaler.
De enkelte puljers formål og overordnede indhold, herunder målgruppe, planlagte aktiviteter, operationelle mål, tilskudsmodtagere mv. fastlægges ved de årlige satspuljeforhandlinger. På baggrund heraf udarbejder Integrationsministeriet en uddybende beskrivelse af puljens formål og indhold, samt præciserer de nærmere rammer for administration af puljen, herunder kriterier for vurdering af ansøgninger. Materialet sendes til satspuljeordførernes godkendelse, inden det offentliggøres på ministeriets hjemmeside. I forbindelse med de enkelte ansøgningsrunder orienteres satspuljeordførerne om, hvilke projekter der indstilles til henholdsvis tilsagn og afslag. Satspuljeordførerne orienteres således om alle tilsagn i forbindelse med bevillinger afsat som led i satspuljeforhandlingerne. Ordførerne har typisk mulighed for at stille spørgsmål til de påtænkte dispositioner inden for en fist på syv dage.
Projekter, der modtager støtte fra ministeriets puljer, skal udarbejde årlige statusrapporter og ved projektafslutning desuden revideret regnskab og evaluering. Evalueringerne offentliggøres på Integrationsministeriets erfaringsbase. Erfaringsbasen indeholder beskrivelse af gennemførte projekter med henblik på at sikre en systematisk formidling af ny viden om den praktiske integrationsindsats. Ministeriet yder normalt ikke støtte til rene driftsorienterede projekter og projekter, som iværksættes af enkeltpersoner eller enkeltmandsvirksomheder.
Projekter under 100.000 kr. revideres af det revisionsorgan, der varetager revisionen af tilskudsmodtagers årsregnskab, mens projekter over 100.000 kr. skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Ved vurderingen af de indkomne ansøgninger lægger Integrationsministeriet bl.a. vægt pÃ¥, at projektet er lokalt forankret – f.eks. ved at projektet støttes af kommunen eller at kommune giver tilsagn om at videreføre det. Tilsvarende bliver der generelt lagt vægt pÃ¥, at der med projekterne gennemføres konkrete aktiviteter. Det vurderes sÃ¥ledes, hvor stor en andel af budgettet der gÃ¥r til administration, organisation og udvikling kontra den faktiske aktivitet.  Â
Satspuljeordførerne orienteres særskilt om markante resultater, større evalueringer mv., og hvis der i forbindelse med en ansøgningsrunde planlægges en større strategisk indsats inden for puljens formÃ¥l, høres satspuljeordførerne forinden. SÃ¥ledes har satspuljeordførerne tidligere været inddraget i forbindelse med f.eks. mangfoldighedsprogrammet â€Arbejdsplads til nye danskereâ€, kvindeprogrammet med fokus pÃ¥ nydanske kvinders ressourcer samt initiativer i forhold til generationskonflikter.
Integrationsministeriet har de seneste år haft øget fokus på opstilling af klare succesmål og måling af effekten af den gennemførte indsats. Som led heri har ministeriet gennemført et udviklingsprojekt med deltagelse af konsulentfirmaet Rambøll Management og udvalgte støttemodtagere. Arbejdet har bl.a. resulteret i, at alle ansøgere særskilt skal redegøre for den forventede effekt af projektet og for, hvordan projektet kan videreføres efter projektets afslutning.
Rigsrevisionen har i 2005 gennemgået Integrationsministeriets tilskudsforvaltning. Rigsrevisionen konkluderede, at ministeriets administration af området er tilfredsstillende.