Dato:

22. januar 2008

Kontor:

Erhvervs- og Familiesammenføringskontoret

J.nr.:

2008/4111-307

Sagsbeh.:

jao

Fil-navn:

Besvarelse

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 17 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 8. januar 2008.

 

Spørgsmål:

”Der ønskes oplyst, hvor mange stikprøvekontroller vedrørende au pair-personers forhold, der er gennemført i følgende perioder: 1. halvår 2006, 2. halvår 2006 og 1. halvår 2007. For de samme perioder ønskes det oplyst, hvor mange kontrolaktioner der har været gennemført i sager vedrørende au pair, hvor der har været mistanke om misbrug, bl.a. manglende overholdelse af reglerne om aflønning og arbejdstid.”

Svar:

Udlændingeservice har oplyst, at man ikke har gennemført stikprøvekontroller af au pair-sager i de i spørgsmålet nævnte perioder. Udlændingeservice har imidlertid sammen med Rigspolitiet i 2. halvår 2005 gennemført kontrol på bopælen af et antal meddelte opholdstilladelser til filippinske au pair-personer, hvor værtsfamilien havde bopæl i Nordsjælland. Sagerne blev udvalgt dels tilfældigt, dels som følge af konkret mistanke om, at betingelserne for opholdstilladelsen som au pair ikke var overholdt.

 

På baggrund af vedtagelse af lov nr. 89 af 30. januar 2007 om ændring af udlændingeloven, hvor bemærkningerne omtaler en styrket indsats i form af stikprøvekontrol på udlændingeområdet, har Udlændingeservice endvidere i slutningen af 2007 udtaget 20 au pair-sager til stikprøvekontrol med henblik på ved en samtale med au pair-personen i Udlændingeservice at kontrollere, om betingelserne for opholdstilladelse som au pair overholdes. Samtalerne forventes afholdt i januar 2008. Det er endeligt planlagt, at der skal gennemføres stikprøvekontrol i yderligere minimum 50 au pair-sager i 2008.

 

Såfremt Udlændingeservice i konkrete au pair-sager bliver bekendt med, at en udlænding enten opholder sig eller arbejder i Danmark uden fornøden tilladelse, anmeldes pågældende, værtsfamilien og en evt. arbejdsgiver til politiet, såfremt der er begrundet mistanke om et strafbart forhold, ligesom Udlændingeservice vurderer, om opholdsgrundlaget fortsat er til stede.

 

Udlændingeservice fører ikke statistik over antallet af sager, hvor Udlændingeservice har indgivet politianmeldelse. Endvidere føres der ikke statistik over, om og i hvilken udstrækning den politimæssige efterforskning har medført sanktioner. Udlændingeservice skønner imidlertid, at der er sket politianmeldelse i 10-20 au pair-sager i 2006 og 2007.

 

Udlændingeservice har endvidere oplyst, at man sideløbende har øget informationen om betingelserne for et au pair-ophold. Den øgede information omfatter blandt andet afholdelse af informationsmøder, hvor værtsfamilier og au pair-personer gives information om rettigheder og pligter samt om betingelserne for au pair-ophold. Der har været afholdt informationsmøder i København i efteråret 2006 og 2007 samt i Århus i sommeren 2007.

 

I november 2006 har Udlændingeservice endvidere udgivet en informationspjece om au pair-ordningen, hvori det blandt andet fremhæves, hvornår en au pair-person anses for at arbejde ulovligt, og der vejledes om, hvad en au pair-person, der ønsker at skifte familie, skal gøre.

 

Endelig har Udlændingeservice i efteråret 2007 udarbejdet et nyt samlet ansøgningsskema, som indeholder både ansøgningsskema, au pair-kontrakt og diverse erklæringer. Ansøgningsskemaet er udarbejdet både på engelsk og dansk, således at det sikres, at både au pair-personen og værtsfamilien forstår ansøgningens indhold.

Â