Dato:

30. juni 2008

Kontor:

Udlændingelovskontoret

J.nr.:

2008/4011-262

Sagsbeh.:

HBS

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 161 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 16. juni 2008 (UUI – alm. del).

 

Spørgsmål:

 

”Vil ministeren tage initiativ til en kulegravning af, hvad der sker i Udlændingeservice, når Rigspolitiet retter henvendelse med en formodning om, at en person er offer for menneskehandel?”

 

Svar:

 

Nej, det mener jeg ikke, at der er grundlag for, og jeg vil i den forbindelse henvise til min besvarelse af spørgsmål nr. 158 og 160 fra udvalget.

 

Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg bedt Udlændingeservice om at redegøre for procedurerne i forbindelse med, at politiet forelægger sager om potentielt handlede kvinder for Udlændingeservice.

 

Udlændingeservice har i den forbindelse oplyst følgende:

 

”Såfremt der i forbindelse med politiets kontakt med en udlænding opstår mistanke om, at den pågældende udlænding har været udsat for menneskehandel, forelægger politiet sagen for Udlændingeservice. På baggrund af politiets vurdering af, om udlændingen er handlet, og på baggrund af informationer fra NGO’er, der måtte have haft kontakt til den pågældende udlænding, træffer Udlændingeservice afgørelse om, hvorvidt udlændingen kan anses for at være udsat for menneskehandel. Er der forhold i sagen, der indikerer, at den pågældende eventuelt kunne have været udsat for menneskehandel, og fremgår det ikke klart af politiets forelæggelse, at den pågældende er blevet spurgt herom, herunder spurgt om, hvorvidt den pågældende ønsker, at der skabes kontakt til f.eks. NGO’er, anmoder Udlændingeservice politiet om, at disse forhold belyses yderligere, inden sagen forelægges for Udlændingeservice igen.

 

I tilfælde, hvor Udlændingeservice træffer afgørelse om, at en udlænding har været udsat for menneskehandel, omfattes den pågældende udlænding af de tilbud, der fremgår af regeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med mennesker 2007-2010. Udover en refleksionsperiode på op til 100 dage, indebærer dette blandt andet en udvidet adgang til psykologhjælp, juridisk bistand, indkvartering på krisecenter samt en forberedt hjemsendelse.

 

Såfremt den pågældende udlænding er under Udlændingeservices forsørgelse, træffer Udlændingeservice i henhold til udlændingeloven afgørelse om, hvor den pågældende udlænding skal indkvarteres. Såfremt den pågældende udlænding ønsker indkvartering på et krisecenter, vil dette normalt blive imødekommet.

 

Udlændingeservice orienterer Center mod Menneskehandel om alle sager, hvor Udlændingeservice vurderer, at en udlænding har været udsat for menneskehandel. Udlændingeservice anmoder i den forbindelse Center mod Menneskehandel om at udpege en kontaktperson til den pågældende. Den udpegede kontaktperson fungerer herefter som bindeled mellem udlændingen og de involverede myndigheder og organisationer.

 

Udlændingeservice orienterer endvidere International Organization for Migration (IOM) om, at den pågældende udlænding skal have tilbudt en forberedt hjemsendelse, hvorefter IOM udfærdiger et tilbud om en reintegrationsplan til udlændingen. Når Udlændingeservice har godkendt tilbuddet, forelægges det for udlændingen med henblik på dennes accept af tilbuddet. Den forberedte hjemsendelse arrangeres af IOM.”