NOTAT

 

Dato:

4. juni 2008

Kontor:

Internationalt

J.nr.:

2007/4050-1113

 

 

 

 

 

 

 

Talepunkt til brug for samråd i Folketingets Udvalg for Udlændinge og Integrationspolitik og Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5.-6. juni 2008

 

-       Jeg forelægger dagsordenspunkterne 17-27.

-       Alle punkterne er til orientering.

-       Jeg vil nævne punkterne 17, 18, 22 og 25, 26 og 27.

-       For sÃ¥ vidt angÃ¥r de øvrige punkter henvises til det oversendte samlenotat.


Dagsordenspunkt 17): Kontrollen med EU’s ydre grænser, samlenotatets side 3

 

-       Formandskabet har forelagt et udkast til rÃ¥dskonklusioner om det fremtidige samarbejde i EU om styring og overvÃ¥gning af EU’s ydre grænser.

 

-       RÃ¥dskonklusionerne er udarbejdet pÃ¥ baggrund af de tre meddelelser, som Kommissionen fremlagde den 13. februar i Ã¥r og de drøftelser, der efterfølgende har været om meddelelserne.

 

-       De tre meddelelser vedrører henholdsvis etablering af et fælles ind- og udrejsesystem til registrering af rejsende tredjelandsborgere, et forslag til dannelse af et europæisk grænseovervÃ¥gningssystem og endelig et forslag om den videre udvikling af det Europæiske Grænsekontrolagentur, Frontex.

 

-       FormÃ¥let med rÃ¥dskonklusionerne er at styrke kontrollen med EU’s ydre grænser og pÃ¥ den mÃ¥de sikre en effektiv bekæmpelse af ulovlig indvandring.  Samtidig er det intentionen at forenkle forholdene for personer, der retmæssigt kan indrejse i EU.

 

-       Det er regeringens holdning, at sikkerheden pÃ¥ EU’s ydre grænser er meget væsentlig, og regeringen hilser derfor alle forslag velkomne, der kan føre til en mere effektiv og grundig kontrol pÃ¥ grænserne, som et led i kampen mod ulovlig indvandring og grænseoverskridende kriminalitet.

 

-       Regeringen er derfor meget positiv overfor, at Kommissionen med de tre meddelelser og formandskabet med udkastet til rÃ¥dskonklusioner fortsat sætter fokus pÃ¥ dette vigtige omrÃ¥de og samtidig peger pÃ¥ en række konkrete tiltag, som Kommissionen og RÃ¥det i de kommende Ã¥r skal arbejde med.

 

-       Regeringen er endvidere positiv overfor, at der ved eventuel udvikling af nye it-systemer, som f.eks. et elektronisk ind- og udrejsesystem, lægges vægt pÃ¥ brug og videreudvikling af eksisterende IT-systemer for at sikre en effektiv udnyttelse.

 

-       Regeringen ser frem til de kommende drøftelser pÃ¥ dette omrÃ¥de og kan tilslutte sig RÃ¥dets konklusioner.

 

 

Dagsordenspunkt 18): Forslag til Europaparlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 562/2006 med hensyn til anvendelse af visuminformationssystemet (VIS) inden for rammerne af Schengen-grænsekodeksen KOM (2008) 101, samlenotatets side 6

 

 

 

-       Forslaget om ændringen af forordningen om det fælles Schengen-grænsekodeks fremsættes som konsekvens af indførelsen af Visuminformationssystemet, kaldet VIS.

-       FormÃ¥let med forslaget er at fastsætte nærmere regler for, hvordan VIS skal anvendes i forbindelse med selve grænsekontrollen sÃ¥dan, at VIS sÃ¥ effektivt som muligt indgÃ¥r i det generelle arbejde pÃ¥ grænserne.

 

-       Dette spørgsmÃ¥l er ikke reguleret i selve VIS-forordningen.

 

-       Efter forslaget skal der ske et systematisk opslag i VIS ved enhver grænsepassage.

 

-       Regeringen finder det væsentligt, at VIS bruges til at sikre en fælles, fast og effektiv grænsekontrol, og Regeringen kan derfor støtte forslaget.

 

-       Det har været drøftet, om der i forslaget skal indsættes dispensationsmulighed, sÃ¥ systematisk søgning i VIS kan undlades, og der i kortere perioder alene laves stikprøvekontrol. Dispensationsmuligheden skulle sÃ¥ gælde i de særlige tilfælde, hvor en grænseovergang overbelastes voldsomt trafikalt.

 

-          Regeringen lægger stor vægt pÃ¥, at en optimal udnyttelse af VIS kræver systematisk søgning i alle tilfælde, hvor en visumpligtig person krydser de ydre grænser.

 

-          Regeringen finder derfor, at den mulighed der er i grænsekodeks artikel 8 for at hæve grænsekontrollen i helt særlige tilfælde, hvor der er en uforudset voldsom trafik ved en grænseovergang, er tilstrækkelig til at imødekomme de lande, som mener, at der er behov for en dispensationsadgang.

 

-       Forslaget er omfattet af forbeholdet pÃ¥ omrÃ¥det for retlige og indre anliggender, men forslaget anses som en videreudvikling af Schengen-reglerne.

 

-       Regeringen agter derfor at tilslutte sig retsakten pÃ¥ mellemstatsligt grundlag inden seks mÃ¥neder efter vedtagelsen. 

 

 

Dagsordenspunkt 22): Ændringer i de fælles konsulære instrukser med hensyn til indførelse af biometriske kendetegn, herunder bestemmelser om organiseringen af modtagelsen og behandlingen af visumansøgninger, samlenotatets side 20

 

-       Sagen har tidligere været forelagt udvalget forud for rÃ¥dsmødet den 8. – 9. november og den 6. – 7. december 2007. Men forslaget blev i sidste øjeblik taget af dagsordenen, fordi det endnu ikke var klar til drøftelse blandt ministrene. PÃ¥ det kommende rÃ¥dsmøde den 5. – 6. juni forventes sagen nu drøftet med henblik pÃ¥ politisk enighed og efterfølgende vedtagelse pÃ¥ et senere rÃ¥dsmøde.

 

-       Dette forslag skal ogsÃ¥ ses i sammenhæng med gennemførelsen af visuminformationssystemet (VIS).

 

-       Forslaget er emnemæssigt opdelt i to dele.

 

-       Den ene del vedrører optagelsen af biometriske kendetegn. Det vil sige, hvem der skal afgive fingeraftryk, hvem der er undtaget, og i hvor lang en periode man kan genbruge fingeraftryk indlagt i VIS til efterfølgende visumansøgninger fra den samme person.

 

-       Den anden del af forslaget regulerer, hvordan man kan organisere modtagelsen og behandlingen af visumansøgninger pÃ¥ ambassader og konsulater.

 

-       I forslaget fastlægges det, at der skal optages fingeraftryk af alle ti fingre, nÃ¥r man søger visum. For mindst muligt at genere hyppigt rejsende fastlægger forslaget samtidig en periode for genbrug af fingeraftryk, der allerede er gemt i VIS fra en tidligere visumansøgning.

 

-       Der foreslÃ¥s nu en genanvendelsesperiode pÃ¥ knap 5 Ã¥r (59 mÃ¥neder) for personer over 12 Ã¥r. Det svarer til Europa-Parlamentets ønsker. Regeringen støtter en genanvendelsesperiode af hensyn til de personer, der ofte rejser og er enig i den foreslÃ¥ede længde pÃ¥ knap 5 Ã¥r.

 

-       Aldersgrænsen for optagelse af fingeraftryk af børn søges sat til 6 Ã¥r. Europa-Parlamentet ønsker dog en aldersgrænse pÃ¥ 12 Ã¥r, da søgninger pÃ¥ børns fingeraftryk i store databaser ikke giver sikre resultater, fordi børns fingeraftryk ændrer sig forholdsvis hurtigt.

 

-       Der arbejdes derfor pÃ¥ et kompromis mellem RÃ¥det og Europa-Parlamentet, om at fingeraftryk af børn mellem 6 og 12 Ã¥r kun anvendes ved kontrol ved grænserne, men ikke til de øvrige kontrolformÃ¥l, som er nævnt i VIS-forordningen. Dertil kommer, at børns fingeraftryk kun genbruges i 2 Ã¥r.

 

-       Regeringen støtter optagelse af fingeraftryk af børn fra 6 Ã¥r blandt andet af hensyn til børnenes sikkerhed mod misbrug af deres identitet.

 

-       For sÃ¥ vidt angÃ¥r organiseringen af modtagelsen af visumansøgninger giver forslaget medlemslandene en række muligheder for at tilrettelægge modtagelsen af visumansøgningerne pÃ¥ den mest hensigtsmæssige mÃ¥de. Det er f.eks. ved repræsentation, fælles visumansøgningscentre eller samhusning.

 

-       Regeringen støtter disse tiltag af hensyn til effektiviteten i sagsbehandlingen.

 

-       Endvidere kan medlemsstaterne vælge at anvende en ekstern serviceyder (sÃ¥kaldt outsourcing) til tidsbestilling og modtagelse af visumansøgninger. Det foregÃ¥r allerede i dag i vid udstrækning hos en række medlemsstater, herunder Danmark, der har valgt at anvende en ekstern serviceyder i New Delhi pÃ¥ grund af et meget stort antal visumansøgninger.

 

-       Forslaget fastsætter en række regler i forhold til anvendelsen af eksterne serviceydere. For eksempel fastlægges det, at kun modtagelse af visumansøgninger kan ske hos de eksterne serviceydere. De mÃ¥ ikke træffe afgørelse i sagen.

 

-       Denne sondring svarer til de almindelige danske forvaltningsretlige principper om uddelegering af afgørelseskompetence til private firmaer.

 

-       Regeringen støtter muligheden for anvendelse af eksterne serviceydere i forbindelse med modtagelsen af visumansøgninger og optagelse af biometri.

 

-       Det giver en hurtigere sagsbehandling, visumansøgeren slipper for at stÃ¥ i kø i lang tid foran ambassaden, som sÃ¥ kan koncentrere sig om de egentlige kontrolopgaver i forbindelse med sagsbehandlingen.

 

-       Endelig lægges der op til, at medlemsstaterne for fremtiden vil kunne anvende honorære konsuler til at modtage af visumansøgninger og optage biometri pÃ¥ samme mÃ¥de som eksterne serviceydere.

 

-       Regeringen støtter dette forslag.

 

-       Forslaget er omfattet af forbeholdet pÃ¥ omrÃ¥det for retlige og indre anliggender, men forslaget anses som en videreudvikling af Schengen-reglerne.

 

-       Regeringen agter derfor at tilslutte sig retsakten pÃ¥ mellemstatsligt grundlag inden seks mÃ¥neder efter vedtagelsen. 

 

Dagsordenspunkt 25): Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles standarder og procedurer for tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold (udsendelsesdirektivforslaget), samlenotatets side 32

-       Jeg vil alene oplyse udvalget om, at udsendelsesdirektivet igen er sat pÃ¥ dagsordenen til rÃ¥dsmødet til en orientering om status. Der forhandles fortsat med Europa-Parlamentet om at nÃ¥ et resultat, der er acceptabelt for alle parter.

 

-       Teksten er stort set den samme, som sidst jeg orienterede udvalget om sagen, og jeg vil derfor ikke umiddelbart komme nærmere ind pÃ¥ sagen.

 

 

 

 

 

Dagsordenspunkt 26): Styrkelse af EU’s samlede migrationsstrategi, samlenotatets side 41

 

-       Det Europæiske RÃ¥d vedtog pÃ¥ sit møde i december 2005 en samlet migrationsstrategi med fokus pÃ¥ Afrika og MiddelhavsomrÃ¥det.

 

-       Det Europæiske RÃ¥d har siden 2005 flere gange understreget vigtigheden af en samlet EU-indsats pÃ¥ migrationsomrÃ¥det. Man har betonet nødvendigheden af et tæt samarbejde med oprindelses- og transitlande, bl.a. for at bekæmpe ulovlig indvandring.

 

-       I 2007 blev det besluttet, at EU snarest skulle tage kontakt til Kap Verde og Moldova for som pilotprojekt at indgÃ¥ sÃ¥kaldte mobilitetspartnerskaber. Det vil sige aftaler, som har til formÃ¥l at intensivere samarbejdet mellem EU og de pÃ¥gældende tredjelande pÃ¥ migrationsomrÃ¥det.

 

-       Formandskabet har nu fremlagt et udkast til rÃ¥ds­kon­klu­sioner om en yderligere styrkelse af EU’s migrationsstrategi.

 

-       Nærmere bestemt indeholder udkastet til rÃ¥dskonklusioner forslag om, at EU ogsÃ¥ skal indlede en dialog om mobilitetspartnerskaber med yderligere 2 lande. Der er tale om Georgien og Senegal. Kommissionen skal evaluere de igangsatte mobilitetspartnerskaber senest i juni 2009.

 

-       RÃ¥det skal herefter tage stilling til, om mobilitetspartnerskaber er et velegnet værktøj til at styrke samarbejdet mellem EU og transit- og oprindelseslande pÃ¥ migrationsomrÃ¥det.

 

-       Regeringen er positivt indstillet over for sÃ¥danne partnerskabsaftaler. Et partnerskab vil sikre, at det pÃ¥gældende tredjeland samarbejder med EU om bekæmpelse af ulovlig indvandring. Samarbejde kan f.eks. ske pÃ¥ tilbagetagelsesomrÃ¥det og gennem kapacitetsopbygning af partnerskabslandenes udlændingemyndigheder.

 

-       Regeringen lægger stor vægt pÃ¥, at effekten af partnerskabsaftalerne evalueres, inden der tages stilling til, om der indgÃ¥s flere sÃ¥danne aftaler.

 

 

-       EU har allerede et tæt samarbejde med hovedparten af de lande, der ligger op ad EU’s østlige og sydøstlige grænser.

 

-       Det er imidlertid vigtigt, at vi hele tiden forbedrer og styrker den allerede eksisterende dialog og samarbejdet pÃ¥ migrationsomrÃ¥det.

 

-       Regeringen støtter derfor, at EU-missionerne til tredjelande om migrationsspørgsmÃ¥l fremover ogsÃ¥ kan gennemføres i forhold til EU’s nabolande ved de sydlige og sydøstlige grænser, hvis det vurderes, at en sÃ¥dan mission kan forbedre den allerede eksisterende dialog pÃ¥ migrationsomrÃ¥det.

 

-       Som rÃ¥dskonklusionerne ligger nu, er de sÃ¥ledes i god overensstemmelse med vores tilgang til EU’s samlede migrationsstrategi.

 

Dagsordenspunkt 27): Udkast til rådskonklusioner om genbosætning af irakiske flygtninge og fordrevne, samlenotatets side 44

 

-       Formandskabet har valgt ikke at fremsætte forslag til rÃ¥dskonklusioner om genbosætning af irakiske flygtninge pÃ¥ dette rÃ¥dsmøde.

 

-       Der lægges i stedet op til en generel drøftelse af behovet for genbosætning af irakiske flygtninge. Drøftelserne forventes at omfatte medlemsstaternes nuværende og mulige fremtidige tiltag pÃ¥ omrÃ¥det, herunder om sÃ¥danne rÃ¥dskonklusioner er en god idé.

 

-       Regeringen støtter, at drøftelserne om genbosætning af irakiske flygtninge er sat pÃ¥ dagsordenen.

 

-       Regeringens holdning er nemlig, at vi støtter alle tiltag, der vil kunne være med til at sætte fokus pÃ¥ genbosætningsomrÃ¥det. Dette gælder naturligvis ogsÃ¥ i forhold til genbosætning af irakiske flygtninge.

 

-       Sagen er, at det pÃ¥ nuværende tidspunkt kun er Danmark, Finland, Irland, Nederlandene, Sverige samt UK, der har genbosætningsprogrammer.

 

-       Hvis drøftelser af genbosætning af irakiske flygtninge kan være med til at pÃ¥virke andre medlemsstaters holdning til indførelse af genbosætningsprogrammer, er det kun positivt.

 

-       Regeringen er opmærksom pÃ¥ den vanskelige situation for de irakiske flygtninge i Iraks næromrÃ¥de. Vi overvejer derfor ogsÃ¥ løbende Danmarks indsatser pÃ¥ omrÃ¥det, herunder bistanden til UNHCR.