Udenrigsudvalget 2007-08 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
519167_0001.png
519167_0002.png
519167_0003.png
519167_0004.png
519167_0005.png
519167_0006.png
519167_0007.png
519167_0008.png
519167_0009.png
519167_0010.png
519167_0011.png

NOTITS

Til:CC:Fra:Emne:
Udviklingsministeren.
J.nr.:Bilag:
400.E.16.ACP.1-5.
Udviklingspolitisk kontor.
Dato:
17. januar 2008.
Besvarelse af samrådsspørgsmål B fra Folketingets Udenrigsudvalg om status forforhandlingerne om økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) med AVS-landene ogudredningen fra Fødevareøkonomisk Institut og DIIS.
I et kommende samråd ønskes en drøftelse af følgende spørgsmål:URU alm. del.Spørgsmål B.På baggrund af udredninger fra Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) og Fødevare-økonomisk Institut (FOI) bedes ministeren give en status for indgåelse og indhold af de nyeØkonomiske Partnerredskabsaftaler, herunder hvordan Danmark arbejder for at sikre, at de nyeaftaler ikke forringer AVS-landenes handelsmæssige eller økonomiske situation i henhold tilCotonou-aftalen, som forhandlingerne baserer sig på.
Lad mig begynde med at give en status for, hvor forhandlingerne står. Hereftervil jeg gerne redegøre for, dels hvordan Danmark allerede har arbejdet for atpåvirke forhandlingerne, dels hvilken linje vi vil lægge i det videre forløb. Af-slutningsvis vil jeg knytte nogle bemærkninger til rapporten fraFødevareøkonomisk Institut og DIIS.
Som forventet viste det sig at være svært at indgå EPA-aftaler med alle AVS-lande indenfor den fastsatte frist med årets udgang, hvor undtagelsen i WTOudløb. Forhandlingerne blev i de sidste måneder i 2007 koncentreret om atindgå aftaler kun om varehandel - bortset fra forhandlingerne med AVS-landene i Vestindien.
2
Ved årsskiftet var der indgået aftaler med i alt 35 AVS-lande (ud af 78 lande,som deltog i forhandlingerne).
13 af landene i Vestindien er omfattet af EPA-aftaler, der foruden varehandelogså omfatter investeringer og handel med tjenesteydelser. For de resterende 2AVS-lande i Vestindien, Bahama-øerne og Haiti, er der alene indgået EPAerom varehandel.
Hertil kommer aftaler om varehandel med 20 andre AVS-lande, hvoraf de 9 ermindst udviklede lande. De øvrige 32 mindst udviklede AVS-lande forsættermed at være omfattet af ”Alt undtagen Våben” toldpræferencerne.
Jeg vil efter samrådet i dag oversende en detaljeret liste til Udenrigsudvalgetover hvilke lande, der har indgået de forskellige typer af aftaler.
Eksport til EU fra de lande, der har indgået en EPA-aftale, er omfattet af denmarkedsforordning, der gælder fra den 1. januar 2008. Forordningen blev ved-taget af Rådet den 20. december 2007. Det betyder, at disse AVS-lande harmarkedsadgangsvilkår i EU, der svarer til ”Alt undtagen våben” toldpræferen-cerne. Det vil sige told- og kvotefri markedsadgang for alle varer med undtag-else af våben og med overgangsordninger for ris og sukker, der inden årsskiftetalene gjaldt for de mindst udviklede lande.
Det har gennem hele forløbet været klart, at der skulle indgås aftaler om et nythandelsarrangement for yderligere at integrere AVS-landene i verdenshandelen.Det skulle ske på ligeværdige vilkår indenfor en rimelig overgangsperiode ogunder hensyntagen til AVS-landenes udviklingsgrad. Der kan naturligvis ikke- 2-
3
indgås aftaler uden, at EU også opfylder sin del. Det er det, der foreløbig skermed forordningen om markedsadgang for AVS-lande.
Markedsforordningen skal således afbøde virkningerne af, at undtagelsen iWTO ophører, og sikre at AVS-lande, der har indgået aftaler med EU, rent fak-tisk også får de rettigheder på EU markedet, som de har forhandlet sig frem til.
De nye oprindelsesregler under markedsforordningen tillader under visse be-tingelser såkaldt ”kumulation”. Altså at forudgående forarbejdning eller værdi-skabelse i ét eller flere AVS-lande kan medregnes, når præferencen for eksport-en af det videre forarbejdede produkt til EU fra et andet AVS-land skal bestem-mes. Dette skaber gode incitamenter til integration af de pågældende udvik-lingslande i den regionale handel.Eksporten af varer fra EU til de AVS-lande, der har indgået en vareaftale, erikke omfattet af markedsforordningen. Det skal reguleres i AVS-landenes egenlovgivning. AVS-landenes forpligtelser til at liberalisere samhandelen og af-vikle told på eksportvarer fra EU varierer i de indgåede aftaler. Toldafviklingenvil i de fleste tilfælde skulle finde sted i etaper. Der er overgangsordninger påop til 15-25 år for visse varer, og der er fuldstændig undtagelse for særligt føl-somme varer. Den endelige toldafvikling - når overgangsperioden ophører -varierer fra 80% til 97,5%.
-o0o-
Situationen for de AVS-lande, der ikke er indgået aftaler med efter den 1.januar er forskellig - afhængig af, om de er mindst udviklede lande eller ej.
- 3-
4
Hertil kommer, at Kommissionen ikke vil udelukke, at der kan indgås aftaler i2008 med visse af de lande, som der endnu ikke er indgået aftaler med.
De mindst udviklede AVS-lande har fortsat mulighed for at være begunstiget af”Alt undtagen våben” toldpræferencerne, hvor der ikke stilles krav om gen-sidighed. Det vil sige, at de ikke skal afvikle told på import fra EU. De er sikrettoldfri adgang til EU’s marked for alle varer med undtagelse af våben, dog medovergangsordninger for ris og sukker.
De AVS-lande, der ikke er mindst udviklede, og som ikke har indgået en EPAaftale, vil som hovedregel være henvist til at være omfattet af EU’s almindeligegenerelle toldpræferencer. De er mindre favorable end handelsregimet varunder Cotonou-aftalen.
Sammenfattende er der som nævnt indledningsvist indgået aftaler med i alt 35AVS-lande. Heraf er de 22 lande alene omfattet af aftaler om varehandel. 9 afde mindst udviklede AVS-lande har indgået aftaler. 32 mindst udviklede AVS-lande forbliver omfattet af ”Alt undtagen Våben” toldpræferencerne. I dennegruppe er indregnet De Kapverdiske Øer, der fortsætter under denne ordning tilden 1. januar 2011.
Nigeria, Congo-Brazzaville, Gabon, og Stillehavs-østaterne Cook-øerne,Marshall-øerne, Nauru, Niue, Palau, Tonga og Tuvalu, i alt 10 lande, er såledesomfattet af de almindelige toldpræferencer. Og Sydafrika fortsætter med densærlige aftale, som Sydafrika allerede har med EU.
-o0o-- 4-
5
Lad mig nu vende blikket mod den danske linje undervejs i forhandlingerne –og mod den linje vi vil følge i det videre forløb.
Lad mig understrege, at jeg som ansvarlig minister har været og fortsat er megetglad for Folketingsvedtagelsen V41 fra januar 2007. Den har udgjort og vilfortsat udgøre en grundsten for den danske holdning til EPA-forhandlingerne.
Hovedelementerne i V41 er som bekendt, at regeringen skal arbejde for:at aftalerne skal være udviklingsvenlige,at EU skal tilbyde told- og kvotefri markedsadgang,at oprindelsesreglerne til EU skal lempes,at EU skal øge sin udviklingsbistand til støtte for EPA-processen,at reduktion af told og afgifter skal ske i et statsfinansielt ansvarligt tempo,at handelsrelaterede spørgsmål og tjenesteydelser kun indgår i aftalerne,såfremt AVS-landene ønsker dette, og at det tjener deres udvikling.
Danmarks har i forhandlingerne være helt i front med udviklingsorienteredeholdninger. Og vi kan tage en del af æren for, at det foreløbige resultat faktiskikke er så ringe endda, når vi ser på omfanget af den udfordring, som processenhar været.
Kort tid efter vedtagelsen blev V41 oversat og fordelt til alle vores EU-kollegerog til AVS-landene. Så der har aldrig hersket tvivl om det danske Folketings ogden danske regerings holdning. V41 er siden da blevet afspejlet i rådskonklu-
- 5-
6
sionerne om EPAerne fra maj 2007 og igen i november 2007. På det uformelleudviklingsministermøde i Bonn i marts 2007 – hvor AVS-landene deltog - varmit indlæg baseret på de retningslinjer for regeringens arbejde, som Folketingethar udstukket med V41.
På det uformelle udviklingsministermøde på Madeira i september 2007 førteDanmark an med budskabet om, at det var behov for mere tid til at færdiggøreforhandlingerne. Presset fra Danmark og andre ligesindede medlemslande varmedvirkende til, at Kommissionen herefter valgte en to-trins tilgang, hvor manforsøgte at forhandle foreløbige aftaler, der alene handlede om markedsadgangfor varer. De involverede AVS-lande får derved en forlænget periode til nær-mere at vurdere deres udviklingsinteresser i at indgå i EPA-aftaler, der ogsåomfatter tjenesteydelser m.v. Det er helt i overensstemmelse med ånden i V41.
I oktober 2007 blev V41 endvidere afspejlet i en fælles opfordring til Kommis-sionen fra Danmark og 5 andre EU-lande om forbedring af oprindelsesreglerne.
Der skal generelt ikke herske tvivl om, at regeringen under forhandlingerne hararbejdet hårdt for en løsning, hvor de mindst udviklede AVS-lande, som ikke såsig i stand til at indgå i økonomiske partnerskabsaftaler med EU, ikke i deresmarkedsadgang til EU ville blive stillet ringere end da EPA-forhandlingernepåbegyndte.
I forhandlingerne inden for EU viste det sig imidlertid ikke muligt at opnå til-strækkelig tilslutning til en sådan løsning, der samtidigt var i overensstemmelsemed WTO-reglerne. På rådsmødet (GAERC - almindelige anliggender ogeksterne forbindelser) den 10. december 2007 afgav Danmark sammen med tre- 6-
7
andre medlemslande en erklæring, hvori Kommissionen blev opfordret til bådeat udvise fleksibilitet med henblik på at søge at indgå vareaftaler indenudgangen af 2007 med AVS-lande, som der endnu ikke var indgået aftaler med,og undgå at nogen AVS-lande blev ringere stillet fra den 1. januar 2008.I opfølgning heraf har jeg den 28. december 2007 sendt et brev til Handelskom-missær Peter Mandelson og til Udviklingskommissær Louis Michel. Brevet erogså sendt i kopi til mine EU-udviklingsministerkolleger. I brevet opfordrer jegtil, at det bliver sikret, at de økonomiske partnerskabsaftaler bliver udviklings-fremmende instrumenter, der tager udgangspunkt i AVS-landenes egne interes-ser og ønsker. Jeg understreger også i brevet, at regeringen agter at holde Kom-missionen fast på Kommissionsformand Barossos løfte på EU/Afrika topmødeti december 2007 om at igangsætte nye forhandlinger med de afrikanske part-nere tidligt i 2008. Og det gør vi bl.a. ved – sammen med ligesindede EU-lande- at presse på for at EPAerne snarligt tages op på et rådsmøde.
Hvis man tager omfanget af udfordringen og de svære forhandlingsbetingelser ibetragtning, så er det min vurdering at de aftaler, der er indgået med AVS-lande, afspejler V41 i muligt omfang. Disse AVS-lande er tilbudt told- ogkvotefri markedsadgang i EU for alt undtagen våben dog med overgangsord-ninger for ris og sukker. I markedsforordningen indgår endvidere merelempelige oprindelsesregler. Derudover er der i de enkelte vare- og EPA-aftalerindført betydelig længere overgangsordninger for AVS-landene for toldaf-vikling, end oprindelig forudset, samt undtagelser for særligt følsomme varer.Den endelige toldafvikling er for nogle af aftalerne ligeledes blevet reduceretned til 80 %.
- 7-
8
-o0o-
Men arbejdet med EPAerne er som nævnt ikke færdigt endnu. Forhandlingernemed AVS-lande fortsætter også udover 2007. Der synes - ifølge Kommissionen- at være mulighed for fortsatte forhandlinger med Gabon og Congo Brazzavilleom vareaftaler. De syv østater i Stillehavet har som nævnt en begrænset eksporttil EU. Kommissionen udtrykker håb om, at det vil være muligt, at indgå aftalermed alle landene i Stillehavet i løbet af 2008.
I givet fald vil det især være Nigeria, der – mere teoretisk end praktisk -toldmæssigt stilles ringere. En meget stor del af eksporten fra Nigeria er nemligolie, hvor der ikke vil være nogen forskel. Der var toldfrihed efterhandelsbestemmelserne i Cotonou-aftalen, og der vil fortsat være toldfrihedunder de generelle toldpræferencer - GSP. Nigeria har anmodet om at måtteblive begunstiget af de særlige toldpræferencer GSP+, også selv om Nigeriaikke har indgået alle de særlige internationale aftaler, der kan berettige til det.Det har Kommissionen derfor afvist.
Skulle der blive indgået aftaler med flere AVS-lande og skulle disse lande i enkort tid komme til at betale told ved eksport til EU, vil regeringen sammen medandre ligesindede EU-medlemslande arbejde for en beslutning om, at toldenbetales tilbage.-o0o-Til slut vil jeg gerne knytte nogle bemærkninger til udredningen fra Fødevare-økonomisk Institut og Dansk Institut for Internationale Studier. Rapporten erudarbejdet på min anmodning. Der er tale om en oversigt over eksisterende re-degørelser. Der er ikke nogen fælles konklusion.- 8-
9
Rapportens første del er udarbejdet af Fødevareøkonomisk Institut. Første delindeholder en række skøn over tab og gevinster for AVS-landene og EU i for-bindelse med EPA-aftalerne. Disse skøn, som er blevet nævnt i pressen, er ba-seret på modelberegninger. Hvad der kommer ud af modeller, afhænger natur-ligvis af, hvad man kommer ind i modellen. Som det fremgår af forordet til rap-porten, så er de seneste forhandlingsudspil fra EU ikke behandlet i rapporten.
Rapporten forholder sig – af ganske naturlige grunde – således ikke til detfaktiske forslag om markedsadgang i EU, der svarer til ”Alt undtagen våben”toldpræferencerne, de lange overgangsordninger for toldafvikling og friholdelseaf toldafvikling på særligt følsomme varer samt forbedrede oprindelsesregler.
I en del af de artikler, som rapporten refererer, antages det, at handelsliberali-seringen i AVS-landene skulle ske straks. Dette er som bekendt ikke, hvad derendte med at blive det foreløbige resultat, hvor der er tale om ganske langeovergangsordninger på helt op til 25 år.
Hertil kommer, at en række mindst udviklede AVS-lande ikke har indgået enEPA-aftale, men bliver omfattet af ”Alt undtagen våben” toldpræferencerne, ogdermed ikke skal åbne deres markeder og afvikle told i forhold til EU.
Anden del af EPA-udredningen er udarbejdet af Dansk Institut for Internatio-nale Studier. Her gennemgås på basis af relevante foreliggende offentliggjorteartikler en række juridiske og institutionelle spørgsmål i relation til AVS-EUhandelsaftaler og regionale AVS-aftaler. Rapporten behandler herunder for-holdet til WTO og særlige emner, der indgår i forhandlingerne (bl.a. oprindel-- 9-
10
sesregler, sikkerhedsklausuler, der kan anvendes i tilfælde af markedsforvrid-ende eksport samt handel og udvikling).
Som jeg har nævnt, så er der i EPA-aftalerne netop fulgt en række af de mulig-heder, der fremhæves i udredningen. Der er fastlagt asymetrisk handelsliberali-sering og lange overgangsordninger for afvikling af told. AVS-landene fårovergangsordninger på toldafvikling på 15-25 år for særligt følsomme varer. OgAVS-landenes endelige toldafvikling er ned til 80%, mens den er næsten 100 %for AVS-landene på EU’s markeder.
Oprindelsesreglerne er blevet mere udviklingsvenlige ikke mindst for fiskeri-og tekstilprodukter. Der er også beskyttelsesklausuler (”anti dumping”) både forAVS-landene og EU. De nye regler fremmer endvidere regional integrationblandt AVS-landene gennem mulighederne for at medregne forudgående for-arbejdning eller værdiskabelse i ét AVS-land, når der eksporteres det videre-forarbejdede produkt fra et andet.
For AVS-landene i Østafrika synes det forhold at have været en af bevæg-grundene til at indgå aftalerne. Det fortsatte udvikling vil vise hvilke yderligereresultater, der kan komme.
Rapporten fra Fødevareøkonomisk Institut og DIIS har været nyttig. Menrapporten har ikke haft mulighed for at tage højde for den senere udvikling iprocessen – og dermed vurdere de foreløbige resultater, der er blevet nået vedårsskiftet. Jeg vil meget gerne kigge på muligheden for at foretage en nærmereanalyse af de seneste forhandlingsresultater. Samtidig synes jeg, at det ervigtigt, at tidspunktet for en sådan analyse overvejes nøje – så vi sikrer os at10- -
11
den endelige rapport analyserer med udgangspunkt i så opdaterede oplysningersom muligt.
Som sagt. Der er forhandlinger, der fortsætter også i 2008, og regeringen erindstillet på at bidrage til, at der kan opnås så udviklingsorienterede resultatersom muligt. Vores udgangspunkt vil – som det har været i det sidste år – værede retningslinjer, som Folketinget udstak med vedtagelsen af V41.
11- -