· Jeg vil gerne takke udvalget for anmodningen om samråd og vil forelægge de udviklingsrelaterede dagsordenspunkter på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26. – 27. maj 2008.
· Punkterne vil i morgen blive forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering.
· Jeg vil i det følgende gennemgå de udviklingsrelaterede punkter på dagsorden.
1. EU som global partner for udvikling
EU som global partner for udvikling: Acceleration af samarbejdet mod 2015 MÃ¥lene
 Â
· På Det Europæiske Råds møde i december 2007 blev det besluttet at Kommissionen skulle udarbejde en rapport om EU’s indsats for at fremskynde opnåelsen af 2015 Målene.
· PÃ¥ denne baggrund har formandskabet under overskriften, â€EU som global partner for udvikling: acceleration af samarbejdet mod 2015 MÃ¥lene†samlet en række forskellige udviklingsindsatser, der alle relaterer sig til at fremme 2015 MÃ¥lene.
· Konkret drejer sig om forberedelsen af FN’s højniveaumøde om 2015 Målene den 25. september 2008 i New York, konferencen om udviklingsfinansiering i Doha og konferencen om bistandseffektivtet i Accra.
· Under dagsordenspunktet behandles også en række tværgående udviklingspolitiske emner, som handelsrelateret bistand, klimaforandringer, energi, biobrændstof og migration.
· Jeg vil i det følgende gengive hovedindholdet og hovedbudskabet under de enkelte emner:
Fremskridt i opnåelsen af 2015 Målene
· Gennemførelsen af 2015 Målene er en fælles forpligtelse for udviklingslandene og de rige lande. For at fastholde udviklingslandene på deres forpligtelse er det vigtigt at holde - ikke mindst de gamle EU lande - fast på, at de skal nå op på 0,56 % af BNI i bistand i 2010 på vej mod at nå 0,7 % målet i 2015.
· Regeringen støtter, at der i oplægget fra EU peges på særlige områder, hvor en yderligere indsats er nødvendig, som f.eks. uddannelse, sundhed, vand og landbrug.
· Med vores MDG 3 kampagne har det været helt afgørende, at ligestilling blev taget med på listen over de nøgleområder, hvor der skal gøres en særlig indsats.
Monterrey processen – Finansieringen af udviklingen (Doha konferencen)
· Meddelelsen fra Kommissionen konstaterer, at den stigning i bistandsvolumen, der er opnået i de senere år, er blevet afløst af et fald i bistanden fra 2006 til 2007. Baggrunden for faldet tilskrives afviklingen af betalinger på de store gældspukler i 2006. Set under et havde EU en bistandsprocent på 0,38 pct. af BNI i 2007.
· EU ligger nu samlet under mÃ¥lene i køreplanen mod de 0,7 pct. af BNI i 2015. De 15 â€gamle†EU lande ligger dog over niveauet i køreplanen med en bistandsprocent pÃ¥ 0,4 pct. af BNI.
· Kommissionen oplyser, at man forventer at faldet i bistandsniveau er midlertidigt, hvis medlemsstaternes rapporteringer om forventninger for 2008 holder.
· Kommissionen fremhæver samlet, at EU stadig forekommer at være på rette vej, men at der kan være grund til bekymring for, om køreplan og målsætningerne kan opfyldes.
· Regeringens holdning er, at det vigtigt at gennemførelsen af EU’s løfter vedrørende udviklingsfinansiering fastholdes - og at udviklingen i de følgende år skal ske i overensstemmelse med de tidligere vedtagne forpligtelser.
Bistandseffektivitet (Accra konferencen)
· Regeringen lægger stor vægt på øget international bistandseffektivitet og ser frem til det tredje Højniveaumøde om bistandseffektivitet, der afholdes i Ghana til september.
· Kommissionen gør i sit papir status over, hvor langt EU er nået med implementeringen af Paris-erklæringen. EU er kommet langt, men der er stadig store udfordringer med at sikre fremgang i praksis på landeniveau. Kommissionen peger også på en række nye udfordringer og muligheder, herunder en ændret bistandsarkitektur med mange nye aktører såsom de nye EU-lande.
· Kommissionens papir indeholder en række forslag til områder, hvor fremgang i implementeringen af Paris-erklæringen kan sikres. Her fokuseres bl.a. på øget forudsigelighed i bistanden, øget anvendelse af modtagerlandenes systemer, yderligere afbinding af bistanden, fokus på resultater og en bedre arbejdsdeling mellem donorer ved brug af EU's Code of Conduct. Regeringen er enig med Kommissionen i, at der skal leveres flere resultater på disse områder.
· Efter regeringens mening er der dog væsentlige emner fra Paris-erklæringen, som bør gives yderligere fokus også i EU.
· For eksempel bør der anlægges en bredere forståelse af nationalt ejerskab som demokratisk ejerskab, og at tematiske og tværgående udviklingshensyn, såsom menneskerettigheder, god regeringsførelse, kvinders rettigheder og miljø er centrale for at nå 2015-målene.
· Alt i alt finder Regeringen Kommissionens udspil nyttigt som udgangspunkt for en drøftelse af, hvorledes EU kan være med til at fremme den internationale bistandseffektivitet i årene frem.
Handelsrelateret bistand
· På WTO ministerkonferencen i Hongkong i 2005 forpligtede EU sig til at opfylde bestemte målsætninger for handelsrelateret bistand. Fra og med 2010 skal Fællesskabet, som en del af sit eget bistandsbudget, yde mindst 1 mia. EUR om året til formålet. EU’s medlemsstater forpligtede sig ligeledes til, over deres egne bistandsprogrammer, at yde sammenlagt 1 mia. EUR om året i handelsrelateret bistand fra 2010.
· Kommissionens rapport har optalt såvel Fællesskabets som medlemsstaternes bistand til dette formål. Opgørelsen viser, at Fællesskabet for 2006 er meget tæt på at have opfyldt forpligtelsen til at yde 1 mia. EUR om året. Medlemsstaterne har dog indtil nu kun opfyldt godt halvdelen af deres forpligtelser. Regeringens holdning er at forpligtelserne bør gennemføres fuldt ud.
 Klimaforandringer
·   Rådet vil også forholde sig til, hvordan EU skal håndtere
klimaforandringer i relation til udviklingslandene. Her påhviler der os et særligt ansvar.
·   Kommissionen lancerede sidste år den såkaldte Globale Klimaalliance. Gennem samarbejde og konkret støtte til netop de fattigste lande tager dette initiativ sigte på, at skabe en alliance med henblik på at få vedtaget en ny global klimaaftale i København i 2009.
·   Som led heri arbejder man videre med implementeringen af EU’s Handlingsplan for Klima og Udvikling. Denne handlingsplan har - ligesom det danske Klimahandlingsprogram – til formål systematisk at integrere klimahensyn i udviklingssamarbejdet.
·   Klimaudfordringen understreger behovet for, at EU-landene lever op til deres egne planer om at indfri 0,7 pct. målet i 2015. Kommissionen arbejder også med forskellige muligheder for at etablere innovative finansieringskilder.
Politikkohærens og biobrændstoffer
· Det er vigtigt, at vi sikrer sammenhæng i vores politikker, og at vi arbejder for, at også udviklingslandene kan komme ind på markedet for biobrændstoffer på en bæredygtig måde. Jeg kan derfor kun byde Kommissionens udspil på området velkommen.
· Regeringen lægger som bekendt meget stor vægt på, at vi får skærpet EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer både på kort og på langt sigt. På den måde får vi accelereret udviklingen af andengenerations biobrændstoffer, der kan baseres på biomasseprodukter og affald frem for fødevarer.
Migration og hjerneflugt
· Siden det Europæiske Råd i 2005 vedtog en samlet migrationsstrategi (Global Approach to Migration) med fokus på Afrika og Middelhavet har EU lagt en betydelig indsats i at styrke sammenhængen mellem migrations- og udviklingspolitik.
· I indsatsen for at imødegå de negative konsekvenser af og udnytte potentialet ved international migration udgør hjerneflugt fra udviklingslandene fra særlige sårbare sektorer som uddannelse og sundhed en betydelig udfordring.
· Regeringen støtter, at der anlægges en sammenhængende tilgang i indsatsen for at imødegå hjerneflugt, hvor blandt andet human ressource strategier indtænkes som aktive redskaber i indsatsen.
-o-o-o-
2. Børns rettigheder i udviklingsbistand
· Den 5. februar 2008 forelagde Kommissionen en meddelelse: 'En særlig plads til børn i EU's eksterne foranstaltninger'. Forslaget har til formål at fremme og beskytte børns rettigheder gennem EU’s optræden udadtil som et led i EU’s tilsagn om at fremme menneskerettighederne ved hjælp af alle disponible midler i både den udviklingsmæssige og humanitære dimension.
· Regeringen er indstillet på at støtte det videre arbejde med fremme og beskyttelse af børns rettigheder i Den Europæiske Unions optræden udadtil. Dette bør ske i overensstemmelse med de eksisterende forpligtelser i WTO og ILO.
-o-o-o-
3. EPA’erne - forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler mellem EU og AVS-landene
· Den 1. januar 2008 var der i forhandlingerne om økonomiske partnerskabsaftaler med AVS-landene i Afrika, Vestindien og i Stillehavet – de såkaldte AVS-lande - i alt indgået 35 vareaftaler. 13 af AVS-landene havde også indgået aftaler om handel med tjenesteydelser m.m. Kommissionen forventes at redegøre for de forhandlinger med AVS-lande, der har fundet sted siden årsskiftet om de økonomiske partnerskabsaftaler – EPA’erne. Der synes endnu ikke at være opnået væsentlige nye konkrete resultater.
· Redegørelsen vil muligvis blive fulgt op af en udtalelse fra Rådet. Det slovenske formandskab har også lagt op til overvejelser om, hvordan man fra EU’s side kan støtte det regionale samarbejde mellem AVS-landene.
· Regeringen vil forsat markere sig som fortaler for, at EU udviser fleksibilitet under de fortsatte forhandlinger til fordel for AVS-landenes videre udvikling.
· Regeringen har støttet indgåelsen af de foreløbige handelsaftaler med de 35 AVS-lande. Aftalerne sikrer blandt andet, at der ikke er sket en forringelse af handelsadgangen til EU for AVS-landenes varer i forbindelse med ophøret af WTO-undtagelsen den 1. januar 2008 for den særlige handelsordning.
· Regeringen støtter desuden bestræbelserne for i de videre forhandlinger om egentlige EPA-aftaler at nå frem til resultater, der kan styrke den regionale økonomiske integration. I de videre forhandlinger vil regeringen arbejde for udviklingsvenlige resultater i overensstemmelse med retningslinjerne i folketingsvedtagelse V 41 og i den seneste folketingsvedtagelse, som netop blev vedtaget igår. Det betyder bl.a. at regler om tjenesteydelser m.m. - efter regeringens opfattelse - skal tjene AVS-landenes udviklingsinteresser og egne ønsker.
-o-o-o-
· De stigende fødevarepriser er på dagsorden på min opfordring.
· Med udgangspunkt i oplæg fra bl.a. FN om konsekvenserne af de stigende fødevarepriser for udviklingslandene vil ministrene drøfte en koordineret EU-indsats.
· Der ventes stor opbakning til to-trins indsats: En hurtig og effektiv nødhjælpsindsats og en langsigtet strategi for bred økonomisk vækst med fokus på erhvervsfremme og landbrugsudvikling i udviklingslandene.
· Regeringen vil arbejde for, at EU’s humanitære respons er koordineret internationalt, betimelig og relevant.
· Regeringen vil understrege behovet for at understøtte udviklingslandenes nationale og regionale bestræbelser på at drage fordel af de stigende fødevarepriser. For nogle lande er investeringer i landenes landbrugssektorer det vigtigste, for andre handler det om at forbedre rammerne for økonomisk vækst generelt.
· Regeringen vil samtidig arbejde for betydelig liberalisering af handlen med landbrugsprodukter. Det skal komme udviklingslandene til gode.
· Regeringen lægger som bekendt meget stor vægt på at skærpe EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer både på kort og lang sigt. På den måde får vi accelereret udviklingen af andengenerations biobrændstoffer, der kan baseres på biomasserestprodukter og affald frem for fødevarer.
· Drøftelserne om de stigende fødevarepriser ventes at blive fulgt op af en udtalelse fra Rådet.
-o-o-o-
5. Burma
· Formandskabet har med meget kort varsel sat situationen i Burma på dagsordenen. Jeg forventer, at briefingen fra EU-kommissæren og den evt. efterfølgende drøftelse vil tage udgangspunkt i resultatet af den FN/ASEAN donorkonference, der finder sted i Rangoon den 25. maj – og hvor jeg deltager. Det er vigtigt at understrege, at det er et FN-møde. Der skal drøftes humanitær bistand.
· Det ser ud til, at der efter ASEAN-mødet mandag er sket et gennembrud i forhandlingerne med den burmesiske regering om adgang til landet for nødhjælp og personel. Adgangen til de berørte områder for internationale nødhjælpsarbejdere er dog fortsat meget begrænset. Det er derfor vigtigt, at presset på regimet opretholdes. Det er derfor vi deltager i mødet i Rangoon.