Sydgruppen
                                                                                                     Spørgsmål fra Udenrigs-udvalget til ministeren for udviklingsbistand af 18. maj 2008 stillet af Steen Gade (SF)
                                                                                                     URU alm. del – spørgsmål 141 - 144.
Spørgsmål 142:
â€I følge statsrevisorernes beretning om udviklingsbistanden til Bhutan og
Bangladesh (6/2007) s. 16 fik Bhutan vurderingen "meget tilfredsstillende" i
forhold til de ti kriterier, som Udenrigsministeriet har opstillet for, om et land er
egnet til at modtage generel budgetstøtte. Alligevel har Udenrigsministeriet i
følge beretningen ingen planer om at overgå til generel budgetstøtte til Bhutan.
Kan ministeren oplyse, hvad årsagen er hertil, og hvad der efter ministerens
opfattelse mangler, før Bhutan kan overgå til generel budgetstøtte. Er ministeren
enig i, at det virker besynderligt at opstille 10 kriterier, som et land så opfylder,
og alligevel ikke foretage sig noget i retning af overgang til generel budgetstøtte?â€
Svar:
Valget af bistandsform i de enkelte programsamarbejdslande beror ikke alene på en vurdering af landets forvaltningskapacitet, men også på andre faktorer såsom en vurdering af, hvordan den danske bistand kan have den største gennemslagskraft. I sidste ende er valget således også af politisk karakter. De ti kriterier er således udtryk for, hvilke forudsætninger der bør være til stede, såfremt det også politisk besluttes at indlede et budgetstøtte-samarbejde. Den danske bistand til Bhutan er tilpasset landets fattigdomsstrategi og følger landets egne prioriteringer og procedurer. På den seneste donorkonference i februar 2008 fremhævede Bhutans regering den danske bistand og gav udtryk for, at regeringen anså den for sammen med bistanden fra Indien at være den mest effektive bistand, som landet modtog og for at være et eksempel til efterfølgelse for andre donorer.