Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 97 (Alm. del):                                                                           11-03-2008
I brev af 7. februar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 97:
"Ministeren oplyste i samråd om frafaldet på ungdomsuddannelserne den 29. januar 2008, at for unge, der har behov for ekstra støtte, skal alle erhvervsskoler tilbyde kontaktlærerordning, mentorordning og styrket social og psykologisk rådgivning, og at det er et tilbud, som kan tages i brug alt efter elevernes behov. Vil ministeren redegøre for, hvad der nærmere ligger i ordningen om styrket social og psykologisk rådgivning, herunder om institutionerne er forpligtet til at tilbyde ordningen, hvis en elev har behov herfor?"
Svar:
Ved lov nr. 561 den 6. juni 2007 om ændring af lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love og om ophævelse af lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og lov om landbrugsuddannelser (Ungdomsuddannelse til alle), er det i erhvervsuddannelseslovens § 30 blandt andet bestemt, at skolerne skal formidle social, personlig eller psykologisk rådgivning til elever under erhvervsuddannelse, der har behov herfor.
Om blandt andet formålet med bestemmelsen var følgende oplyst i bemærkningerne til lovforslaget:
Â
â€FormÃ¥let er, at skolen hurtigt skal kunne tage hÃ¥nd om eventuelle problemer. Skolen vil kunne anvende eget personale eller indgÃ¥ aftale med relevante leverandører, en kommune eller lokale institutioner, og skolen vil om nødvendigt kunne hjælpe eleven med kontakt til et relevant tilbud
Forslaget er begrundet i Velfærdsaftalen påpegning af, at et centralt element for at mindske frafaldet vil være øget voksenstøtte i form af mentor- og kontaktlærertilbud.
Ministeren kan efter indstilling fra RÃ¥det for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser fastsætte nærmere regler herom.â€
De nærmere regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 1518 af 13. december 2007 om erhvervsuddannelser, § 53, stk. 2 og 3. Efter disse bestemmelser skal den enkelte skole sikre, at elever, der har behov for det, tilbydes rådgivning, og skolen kan samarbejde med andre skoler og myndigheder om opgaven.
Ministeriet har udgivet en vejledning med opgavebeskrivelser, gode eksempler fra skoler, der har indført ordningen, samt råd og vink, der skal inspirere uddannelsesinstitutionerne i deres arbejde på dette felt. Vejledningen med tilhørende materiale kan ses på www.emu.dk, under Erhvervsrettede uddannelser/ Kontaktpersoner i erhvervsuddannelserne/ Pædagogisk og psykologisk vejledning.
Jeg kan endelig oplyse, at Undervisningsministeriet sammen med Velfærdsministeriet og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ydet tilskud til et udviklingsprojekt, PsykiatriFondens UngomsProjekt, der blandt andet skal afprøve metoder til brug for en tidlig indsats for elever under erhvervsuddannelse, herunder for skolernes varetagelse af ovennævnte opgaver. For yderligere information om udviklingsprojektet, henvises til PsykiatriFondens hjemmeside: www.psykiatrifonden.dk.