Til Folketingets uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 96 (Alm. del - bilag 104):
I brev af 6. februar 2008 (omtrykt 26. februar 2008) har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 96 :
"Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3. februar 2008 fra Andreas Vinding vedr. erhvervspilotuddannelsen, jf. UDU alm. del – bilag 104."
Svar:
Pilotuddannelsen er i dag en privat uddannelse, som Statens Luftfartsvæsen fører tilsyn med. Uddannelsen er SU-godkendt, og de studerende kan foruden det almindelige stipendium få supplerende stipendium som tilskud til dækning af betaling for undervisning. Såvel taksten for SU stipendium som størrelsen af det supplerende stipendium er fastsat i SU-loven. De studerende kan også optage studielån på samme vilkår som andre studerende. Også studielånets størrelse fremgår direkte af SU-loven og er ligesom stipendierne ens for alle studerende, hvis uddannelsen er SU-godkendt.
Forhistorien til den nuværende pilotuddannelsen er, at der i 1999 blev nedsat et udvalg bestående af repræsentanter for luftfartsbranchens organisationer og virksomheder, Trafikministeriet, Forsvarsministeriet, Finansministeriet, Luftfartsskolen (erhvervsskole) og Undervisningsministeriet, som skulle drøfte pilotuddannelsens fremtid.
Baggrunden var, at der skulle implementeres en ny uddannelse for civile piloter i Danmark. Den nye uddannelse var reguleret af internationale bestemmelser, og de færdiguddannede skulle prøves og godkendes af Statens Luftfartsvæsen. Endelig skulle uddannelsesstederne godkendes af Luftfartsvæsenet.
På den baggrund blev det besluttet at nedlægge den daværende Luftfartsskole, som hørte under Undervisningsministeriets ressort, og som uddannede piloter sideløbende med de private pilotskoler. De bevillinger, som hidtil var blevet tilført Luftfartsskolen, blev konverteret til ovennævnte stipendier m.v. til studerende ved SU-godkendte private pilotuddannelser.
Uddannelsens faglige indhold var fastsat i overensstemmelse med  EU-regler.
Nogle EU-lande havde i et vist omfang etableret skattefordele for de uddannelsessøgende ved særlige låntagnings- og afdragsordninger eller ved reduktion i udgifterne til licensudstedelse.
Men ønsket om bl.a. nationale og internationale ensartede konkurrencevilkår og arbejdskraftens frie bevægelighed samt det forhold, at de fleste EU-lande ikke ydede direkte statslig støtte til civilpilotuddannelsen gjorde, at der var bred enighed i udvalget om at fastholde, at den civile pilotuddannelse blev udbudt af private institutioner, og at princippet om egenfinansiering blev fastholdt begrundet i uddannelsens særlige karakter og udsigten til et højt lønniveau for de færdiguddannede.
Som det fremgår af ovenstående er undervisningsministerens andel i de forhold, som Andreas Vinding anfører, alene SU-delen, og jeg finder ikke, at de forhold, som i 1999 fik de involverede parter til at vedtage den nuværende løsning, har ændret sig så afgørende, at der er behov for ændringer.