Til

     samtlige kommunalbestyrelser

 

   

 

 

Vedr.: Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov

________________________________________________________

 

Under et samråd den 29. januar 2008 i Folketingets Uddannelsesudvalg redegjorde jeg for gennemførelsen af lov nr. 564 af 6. juni 2007 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Loven trådte i kraft den 1. august 2007.

 

I samrådet blev der rejst tvivl om, hvorvidt kommunerne har levet op til deres forpligtelser i henhold til loven. Som begrundelse herfor blev der blandt andet henvist til, at der ikke er opnået enighed mellem regeringen og Kommunernes Landsforening om finansieringen af ungdomsuddannelsen.

 

På den baggrund vil jeg gerne fremhæve følgende:

 

Kommunalbestyrelsen er efter loven forpligtet til at give et tilbud om en ungdomsuddannelse til de omfattede unge fra den 1. august 2007, hvor loven trådte i kraft. Det forhold, at der fortsat er uenighed mellem regeringen og Kommunernes Landsforening om de kommunaløkonomiske konsekvenser af loven, er uden betydning for kommunernes pligt til at administrere loven.

 

Kommunalbestyrelsen skal altså tilbyde unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov en 3-årig ungdomsuddannelse efter den nævnte lov.

 

Tilbuddet skal gives i forbindelse med undervisningspligtens ophør. Hvis den unge fortsætter undervisningen i folkeskolen, en fri grundskole eller en efterskole m.v. efter undervisningspligtens ophør, gives tilbuddet dog først i forbindelse med denne undervisnings ophør. 

 

 

 

 

Kommunalbestyrelsens afgørelser om tilbud eller afslag på tilbud kan indbringes af den unge for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning. Det samme gælder kommunalbestyrelsens afgørelser om indholdet af ungdomsuddannelsen, jf. § 12, stk. 2, i lov nr. 564 af 6. juni 2007 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

Bertel Haarder