Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 89 (Alm. del):                                                                           20-02-2008
I brev af 30. januar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 89:
"Vil ministeren udsende en detaljeret redegørelse til kommunerne om, hvordan ministeren har tænkt sig, at ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov skal realiseres?"
Svar:
Jeg mener ikke, at der er grundlag for fra centralt hold at udsende en detaljeret redegørelse for tilrettelæggelse og implementering af ungdomsuddannelse for unge med særlige behov. Som jeg har redegjort for i mit svar på udvalgets spørgsmål 88, finder jeg, at loven og bekendtgørelsen giver klare og brugbare retningslinjer for kommunernes og Ungdommens Uddannelsesvejlednings arbejde med at tilrettelægge ungdomsuddannelsen.
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov tilrettelægges individuelt med udgangspunkt i den enkelte unges kvalifikationer, modenhed og interesser. Baggrunden for dette er, at der inden for målgruppen af unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov er stor variation i de unges aktuelle forudsætninger og behov for at indgå i uddannelsesaktiviteter. Der er i loven og bekendtgørelsen derfor gjort meget ud af at præcisere, at uddannelsen indledes med et afklaringsforløb på indtil 12 uger, samt at der skal beskrives en individuel uddannelsesplan for den enkelte unge.
Placeringen af ansvaret for ungdomsuddannelse for unge med særlige behov hos kommunalbestyrelsen er ligeledes i konsekvens af, at det individuelle udgangspunkt kombineret med den store variation i de unges forudsætninger og behov nødvendiggør et stort kendskab til den enkelte unge, til de lokale muligheder og til sikring af et tæt samspil til øvrige ungdomstilbud inden for såvel uddannelse som beskæftigelse, fritid og sociale tilbud.
Kommunalbestyrelsens ansvar for uddannelsen indebærer også, at kommunalbestyrelsen har kompetencen til inden for lovens rammer at fastsætte retningslinjer og serviceniveau for området. Dette hverken kan eller vil jeg blande mig i, så længe lovens forudsætninger opfyldes.
Jeg vil dog gerne give tilsagn om, at vi fra Undervisningsministeriet side vil bruge de oplysninger, vi får fra den løbende evaluerings første del i foråret 2008 som grundlag for yderligere vejledning til kommuner og Ungdommens Uddannelsesvejledning, herunder til at supplere lov og bekendtgørelse med eksempler på, hvordan forskellige uddannelsesforløb kan sammensættes.