Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 64 (Alm. del):                                                                            29. januar 2008

I brev af 11. januar 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 64:

”Vil ministeren kommentere artiklerne fra Urban den 10. januar 2008 under temaet Uddannelses-hysteri om de boglige krav på erhvervsuddannelserne?”

 

Svar:

Det er et centralt sigte med den igangværende fornyelse af erhvervsuddannelserne, at både unge med stærke, og unge med svage forudsætninger skal finde det udfordrende og attraktivt at gennemføre en erhvervsuddannelse. Vi kan kun få flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse, hvis uddannelserne kommer de unge i møde med udfordringer på flere niveauer.

 

Mange af de nye initiativer, der netop nu implementeres, skal medvirke til at sikre, at de unges mangfoldighed i evner, forudsætninger og interesser vil kunne finde sit modsvar i erhvervsuddannelserne. Alle skal kunne være med: De stærke praktiske unge, de stærke boglige unge, elever der af forskellige grunde ikke kan eller ønsker at gennemføre et langt uddannelsesforløb og elever, der har behov for at få suppleret deres kompetencer fra folkeskolen.

 

Reformen af erhvervsuddannelserne skaber derfor mulighed for, at eleven kan fravælge fag eller niveauer, der alene har et efteruddannelsesperspektiv. Eleven kan også få et højere niveau i et fag, han allerede har nået, eller han kan bytte et fag ud med et andet fag.

 

De fleste erhvervsuddannelser er nu trindelte, så den unge hurtigt kan få jobkompetence og eventuelt senere komme tilbage og fuldføre det højeste niveau uden tab af tid.

 

Skolerne kan tilrettelægge særlige forløbspakker, hvor den praktiske tilgang styrer læringsaktiviteterne. Der er indført en helt ny beskrivelsesform, som kompetencebeskriver grundforløbene, sådan at almene og praktiske kompetencer nu ses i en helhed og de almene kompetencer ikke længere er noget, der virker fremmed og nyttesløst.  Mesterlæren, som tidligere er indført, har vist sig at være et godt tilbud for unge, der lærer bedst med hammeren i hånden - for at blive i artiklens sprogbrug. Der er således mange veje til at nå et uddannelsesmål.

 

Det er efter min opfattelse de faglige udvalg, der er bedst rustet til at sammensætte det faglige indhold i uddannelserne, så kombinationen af almene og erhvervsrettede kompetencer tilgodeser arbejdsmarkedets behov. Vi kan ikke og skal ikke centralt til at fastlægge den fordeling, der er mest fornuftigt i de enkelte brancher. Men vi skal være med til at se kritisk på, om der er hold i kravene og fornuft i de faglige udvalgs forslag. Det i den udviklingsproces, der er i gang, hvor samtlige uddannelser skrives om i et nyt beskrivelsessystem.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder