Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål nr. 61 (alm. del):                                                                       6. februar 2008
I brev af 10. januar 2008 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål nr. 61 :
"Hvordan vil ministeren sikre, at skole-hjem-samarbejdet styrkes ud fra de anbefalinger, som Danmarks Lærerforening, Skole og Samfund, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever og BUPL kommer med i udspillet â€SÃ¥dan kommer vi videreâ€?"
Svar:
Danmarks Lærerforening, Skole og Samfund, Danske Skoleelever, BUPL og Skolelederne anbefaler, at der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af de nævnte organisationer, der skal se på indhold og form i et differentieret skole-hjem-samarbejde.
Denne anbefaling er således ikke rettet til regeringen, men til de nævnte organisationer. Jeg vil i givet fald selvsagt med interesse se på eventuelle anbefalinger fra en sådan arbejdsgruppe.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at det indgår i regeringsgrundlaget, at der skal sættes fokus på tosprogede børn og deres forældre gennem en række nye initiativer, herunder ved at styrke forældreansvar og forældrekompetencer ved inddragelse af indvandrerforældre i grundskolen, oprettelse af familiekurser og øget udbredelse af medborgercentre med lektiecaféer og online lektiehjælp.