Folketingets Uddannelsesudvalg

 

 

Svar på spørgsmål nr. 61 (alm. del):                                                                        6. februar 2008

I brev af 10. januar 2008 har Uddannelsesudvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål nr. 61 :

"Hvordan vil ministeren sikre, at skole-hjem-samarbejdet styrkes ud fra de anbefalinger, som Danmarks Lærerforening, Skole og Samfund, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever og BUPL kommer med i udspillet ”Sådan kommer vi videre”?"

 

Svar:

Danmarks Lærerforening, Skole og Samfund, Danske Skoleelever, BUPL og Skolelederne anbefaler, at der nedsættes en arbejdsgruppe bestående af de nævnte organisationer, der skal se på indhold og form i et differentieret skole-hjem-samarbejde.

 

Denne anbefaling er således ikke rettet til regeringen, men til de nævnte organisationer. Jeg vil i givet fald selvsagt med interesse se på eventuelle anbefalinger fra en sådan arbejdsgruppe.

 

Jeg kan i øvrigt oplyse, at det indgår i regeringsgrundlaget, at der skal sættes fokus på tosprogede børn og deres forældre gennem en række nye initiativer, herunder ved at styrke forældreansvar og forældrekompetencer ved inddragelse af indvandrerforældre i grundskolen, oprettelse af familiekurser og øget udbredelse af medborgercentre med lektiecaféer og online lektiehjælp.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder