Udskriftsvenlig version

 

 

Folketingets Lovsekretariat

Christiansborg

1240 København K

Dato 12. januar 2007

J. nr. 003-808

 

 

 

Folketingsmedlem John Dyrby (S) har den 3. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 1761, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. S 1761:

"Kan ministeren bekræfte, at DSB på grund af politiske aftaler må afholde uddannelsen af lokomotivførere af ca. 10 måneders varighed i Tønder, selv om de fleste lokomotivføreraspiranter og undervisere gør tjeneste og er bosiddende på Sjælland, og kan ministeren bekræfte, at politiske aftaler ligeledes pålægger DSB at afholde uddannelsen af lokomotivførere i offentligt regi, og vil ministeren i bekræftende fald kommentere de meget store ekstraomkostninger og bøvl dette medfører, foruden at det kan gøre det sværere for DSB, herunder DSB S-tog at rekruttere lokomotivførere?"

Svar:

Lokomotivføreruddannelsen består af 5 skoledele, der veksler med køreundervisning på elevens virksomhed eller i anden virksomhed i samarbejde med denne, således at den samlede undervisningstid på skole og køreundervisningen normalt udgør ca. 10 måneder.

Skoleundervisningen udbydes to steder i landet, og finder sted på en uddannelsesinstitution under Undervisningsministeriet, konkret i København og Tønder. De 5 skoleperioder varer i alt ca. 4 måneder.

Køreundervisningen varer i alt ca. 5 ½ måned og foregår over hele landet.

Uddannelsen afholdes i dag i offentligt regi. At uddannelsen i dag afholdes i offentligt regi er en vigtig forudsætning for den fortsatte liberalisering af jernbanesektoren i Danmark. Jeg kan endvidere oplyse, at undervisningen på skoledelen er vederlagsfri for DSB og andre jernbaneoperatører. Skolen i Tønder stiller desuden skolehjem til rådighed for eleverne vederlagsfrit. Det er derfor min opfattelse, at ordningen er fordelagtig for DSB at benytte.

Tidligere blev der arbejdet ud fra en ligelig fordeling af antallet af elever mellem skolerne i København og Tønder, men denne praksis er netop blevet ændret fra og med 2007. Der arbejdes således i dag ud fra en model, hvor eleverne fordeles med 1/3 i Tønder og 2/3 i København, dog uddannes der som minimum 65 elever årligt i Tønder svarende til 4 hold. Dette er nødvendigt at sikre en minimumsaktivitet på uddannelsen i Tønder for at opretholde et fagligt og økonomisk bæredygtigt udbud af lokomotivføreruddannelsen.

Det er min vurdering, at denne fordeling af eleverne stemmer meget godt overens med den generelle fordeling af lokomotivførere øst og vest for Storebælt og behovet for uddannelse af lokomotivførere i et længere tidsperspektiv.

Med denne model tilgodeses regeringens regionalpolitiske hensyn i et vist omfang, samtidig med at jernbaneoperatørernes behov tilgodeses.

Endvidere har jeg noteret mig, at Undervisningsministeriet ved fordelingen af elever så vidt det er muligt tilgodeser jernbaneoperatørernes ønsker om uddannelsessted, og jeg er bekendt med, at operatørerne i efteråret 2006 også er blevet hørt for så vidt angår uddannelsesbehovet i 2007.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen