Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 43 (Alm. del - bilag 27):
I brev af 20. december 2007 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 43:
â€Vil ministeren kommentere henvendelsen af 8/12-07 fra Erik Jeppesen, Farum vedr. aspergerklassen pÃ¥ Høje-Taastrup Gymnasium, jf. UDU alm. del - bilag 27?â€
Svar:
I henvendelsen fra Erik Jeppesen anmoder en forældrekreds for unge med Aspergers syndrom om foretræde for Uddannelsesudvalget med henblik på, at der sikres en permanentgørelse af det igangværende forsøg på Høje-Taastrup Gymnasium, således at der bliver plads til alle relevante ansøgere.
Idet jeg henviser til mit svar af 21.december 2007 pÃ¥ spørgsmÃ¥l 30, vil jeg gerne tilkendegive, at jeg er meget optaget af, at der er relevante ungdomsÂuddannelsestilbud til alle unge, herunder til socialt og kommunikativt handicappede unge.
PÃ¥ baggrund af en satspuljebevilling pÃ¥ 10 mio. kr. blev der i august 2007 igangsat et 3-Ã¥rigt gymnasieforløb for unge med Aspergers syndrom(auÂtisÂme) pÃ¥ Høje-Taastrup Gymnasium. Undervisningsministeriet er for øjeblikket i en meget seriøs dialog med Høje-Taastrup Gymnasium og Paderup Gymnasium om igangsættelse af yderligere to 3-Ã¥rige forsøg fra skoleÃ¥ret 2008/09, hvoraf det ene netop vedrører Høje-Taastrup Gymnasium, der forventer at kunne starte en klasse med 10 elever i det kommende skoleÃ¥r.
Efter aftale med de involverede skoler forventes igangsat forsøg, hvor man undervejs i forsøgsperioden afprøver og overvejer mulighederne for integration i ordinære gymnasieklasser med særlig støtte i det omfang, det forekommer relevant og hensigtsmæssigt for de implicerede elever. I den forbindelse er det vigtigt at have for øje, at en almindelig studentereksamen ud over det rent faglige i høj grad ogsÃ¥ fokuserer pÃ¥ sociale kompetencer. Det fremgÃ¥r sÃ¥ledes af gymnasielovens § 2, at det er et af gymnasieuddannelsens hovedformÃ¥l, at eleverne skal â€opnÃ¥ fortrolighed med at anvende forskellige arbejdsformer og evne til at fungere i et studiemiljø, hvor kravene til selvstændighed, samarbejde og sans for at opsøge viden er centraleâ€. Det er derfor afgørende, at vi ogsÃ¥ fÃ¥r undersøgt og dokumenteret, hvordan dette hensyn bedst tilgodeses for unge, som er socialt og kommunikativt handicappede.
Forløbene vil blive fulgt tæt af Undervisningsministeriet, og de vil blive evalueret løbende med henblik på, at vi finder frem til den mest hensigtsmæssige permanente løsning for netop denne gruppe elever. I forlængelse heraf vil de fremtidige finansieringsmuligheder blive vurderet..
Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer