Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 365 (Alm. del):

I brev af 1. oktober 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:                   22-10-2008

 

Spørgsmål 365:

"Mener ministeren, at det er udtryk for god integration, når flere kommuner anbefaler eller oplyser til folkeskoler, at de bør eller kan give muslimske elever fri fra skole i forbindelse med festligholdelse af ramadanen?"

 

Svar:

Jeg har ved besvarelsen lagt til grund, at de centralt fastsatte rammer for folkeskolen, herunder regler om timetal og mål for undervisningen, ikke berøres af spørgsmålet.

 

Det er inden for disse rammer den enkelte kommunes og skoles ansvar at finde løsninger på spørgsmål af betydning for integrationen og tilrettelæggelsen af undervisningen. Jeg har tiltro til, at der lokalt findes løsninger i forbindelse med ramadanen, der både tilgodeser hensynet til integrationen og gennemførelse af undervisningen samt hensynet til elevernes religiøse liv.

 

Jeg kan tilføje, at Undervisningsministeriet på et kommende informationsmøde med deltagelse af interessenter på folkeskoleområdet vil udbrede viden om de kommunale tiltag, der gøres i landet for at informere muslimske forældre om børns behov for næring i løbet af den lange dag i sommerperioden på de nordlige breddegrader, samt om andre handlemuligheder end faste fra solopgang til solnedgang.

 

 

 

 

 

 

Endvidere vil Undervisningsministeriet forhøre sig hos skoleledere og kommuner om deres erfaringer med de problemer, der har været for fastende børn i den netop afsluttede ramadan. På baggrund heraf vil jeg i god tid før den næste ramadan tage stilling til, om der er brug for oplysningsmateriale rettet mod såvel skoler som forældre.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder