Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 336 (alm. del):

I brev af 11. september 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 336:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor det såkaldte tælleprincip på de tekniske EUD-uddannelser er blevet ændret. Ændringen betyder, at man tæller eleverne hver 5. uge og ikke som hidtil hver 20. uge.

 

Svar:

I forbindelse med de fornyede EUD-hovedfoløb, som gælder fra den 1. juli 2008, har Undervisningsministeriet ændret længden af tælleperioderne fra 5 uger til 1 uge. Dette er sket dels for at sikre en mere korrekt administrativ uddannelsesmodel for skolerne, dels for at spare skolerne for administrativt arbejde.

 

De nye tælleprincipper gælder alle hovedforløb. De nye tælleprincipper på de tekniske hovedforløb betyder, at eleverne fremover tælles på 5. dagen i tælleperioder af 1 uges varighed og ikke som hidtil på 10. dagen i tælleperioder af 5 ugers varighed. De to tælleprincipper er skitseret nedenfor. De lodrette streger markerer tælledage.

 

Tidligere tælleprincipper = en tælleperiode af 5 ugers varighed:

 

 

 

 

 

Nye tælleprincipper = 5 tælleperioder af 1 uges varighed:

 

 

 

 

 


De nye tælleprincipper er i bedre overensstemmelse med de faktiske undervisningsforløb end de gamle tælleprincipper, der passer bedre til på forhånd fastlagte modeller for undervisningsforløbene, hvor de valgfri specialefag har været samlet på sidste eller næstsidste skoleperiode. De nye tælleprincipper egner sig bedre til, at de enkelte skoleperioder kan være kortere end den hidtidige tælleperiode på 5 uger og have en fleksibel rækkefølge i forhold til indholdet i overensstemmelse med EUD-reformen. For eksempel kan det variere, hvornår den enkelte elev følger et eller flere valgfri specialefag i løbet af sit samlede undervisningsforløb. Typisk varer en skoleperiode dog et helt antal uger. Kortere tælleperioder bringer tilskudssystemet i bedre overensstemmelse med de faktiske skoleperioder.

 

De nye tælleprincipper er indført efter ønske fra skolernes administrative personale (EASY-A konsulenter). Begrundelsen for ønsket er, at kortere tælleperioder bringer tilskudssystemet i bedre overensstemmelse med de faktiske skoleperioder, jf. ovenfor, hvilket indebærer en administrativ lettelse. Undervisningsministeriet har været i kontakt med Danske Erhvervsskoler vedrørende de nye tælleprincipper, og i forlængelse heraf vil Danske Erhvervsskoler medtage information om baggrunden for og konsekvensen af de ændrede tælleprincipper i sit nyhedsbrev til skolerne.   

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder