Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
Svar på spørgsmål 328 (Alm. del):
I brev af 4. september 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 328:
"Kan ministerens svar på spørgsmål 316 opfattes således, at ministeren opfatter situationen som værende tilfredsstillende og ikke agter at foretage sig yderligere med henblik på at sprede indvandrere og efterkommere i folkeskolen?"
Svar:
Som jeg anførte i min besvarelse på spørgsmål 316, vil det ikke være realistisk at opnå en andel af tosprogede elever på mindre end 10 procent på de enkelte skoler med en stor koncentration af tosprogede.
Dermed har jeg ikke sagt, at der ikke er behov for en indsats på området. I forbindelse med offentliggørelsen af Pisa Etnisk i maj 2007 har jeg opfordret kommunerne til at benytte sig af den række af lovændringer og initiativer, som regeringen har gennemført for at styrke tosprogede elevers skolepræstationer og integration. Samtidig har jeg opfordret kommunerne til at sige til, hvis de er i tvivl om mulighederne eller mener, de mangler yderligere redskaber.
Undervisningsministeriet har netop afsluttet et omfattende projekt â€Dette virker pÃ¥ vores skoleâ€, hvor skoler og kommuner har deltaget i arbejdet med at identificere gode eksempler pÃ¥ styrkelse af fagligheden for tosprogede elever over en bred front, herunder ved at regulere sammensætningen af tosprogede elever pÃ¥ den enkelte skole. De mange erfaringer skal nu udbredes, blandt andet ved hjælp af den rÃ¥dgivningsenhed for tosprogede elever i grundskolen, som jeg netop har nedsat.