Folketingets Uddannelsesudvalg
Svar på spørgsmål 326 (Alm. del):
I brev af 4. september 2008 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 326:
â€Ministeren bedes i forsættelse af samrÃ¥det 3/9-08 om klassekvotienter m.v. (samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l AY-AØ) tilsende udvalget:
- Notat der illustrerer sammenhængen mellem klassestørrelser og frafald
- Notat som illustrerer sammenhængen mellem klassestørrelser og karaktergennemsnit.â€
Svar:
Som jeg understregede i samrÃ¥det den 3. september 2008, er begreberne klassekvotient og klassestørrelse i de gymnasiale uddannelser under betydelig forandring i disse Ã¥r. Det giver ingen mening at tale om â€en klassekvotient pÃ¥ 35 eller 40â€, hvis det dækker over en situation, hvor klassen i alle eller i de fleste timer undervises af to lærere.
De holdstørrelser, der indgår i dette svar, er beregnet af UNI•C ved en særkørsel og betegner skolernes indberetning af klassestørrelser i faget dansk ved starten af den gymnasiale uddannelse – men altså ikke, hvor mange elever der undervises ad gangen i dansk (eller i andre fag).
Holdstørrelser og frafald
Der kan ikke påvises en sammenhæng mellem holdstørrelser og antallet af elever, der falder fra i løbet af det første år af en gymnasial uddannelse.
Jeg henviser til de grafiske fremstillinger på figur 1-4 i det vedlagte bilag. De bygger på holdstørrelser for de elever, der startede på en gymnasial uddannelse i august 2006.
Hvis man grupperer samtlige hold i de gymnasiale uddannelser i følgende tre kategorier:
- Hold med færre end 25 elever
- Hold med 25-29 elever og
- Hold med mindst 30 elever,
fremgår det, at fuldførelsesprocenterne er uafhængige af holdstørrelserne.
Fuldførelsesprocenter
(andelen af elever, der er på samme uddannelse ved starten af 2. undervisningsår)
Holdstørrelse |
Stx |
Hf |
Hhx |
Htx |
< 25 elever |
86.7 |
72.7 |
77.3 |
78.2 |
25-29 elever |
87.8 |
72.9 |
82.1 |
78.1 |
> 29 elever |
87.5 |
71.8 |
80.4 |
78.7 |
Holdstørrelser og eksamensresultater
Der kan ikke påvises en sammenhæng mellem holdstørrelser i 1. undervisningsår og gennemsnitlige eksamensresultater.
Jeg henviser til de grafiske fremstillinger på figur 5-8 i det vedlagte bilag.
De bygger på holdstørrelser for de elever, der startede på en gymnasial uddannelse i august 2005 (de første efter gymnasiereformen).
Hvis man grupperer samtlige hold i de gymnasiale uddannelser i samme kategorier som ovenfor, ses det, at der for stx og htx er en svag stigning i eksamensresultat med stigende holdstørrelse, mens det modsatte gælder for hf og hhx.
Â
Eksamensresultater (7-trins skala)
Holdstørrelse |
Stx |
Hf |
Hhx |
Htx |
< 25 elever |
6.8 |
5.9 |
6.1 |
6.3 |
25-29 elever |
6.9 |
5.8 |
6.0 |
6.4 |
> 29 elever |
7.1 |
* |
5.9 |
6.4 |
* I undersøgelsen indgår kun 1 hold med 30 elever eller flere